علی‌اصغر جعفری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

دشمن به دنبال غرق کردن ما در یک هویت خودساخته بین المللی است

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: دشمن سعی می‌کند که هویت دینی و ملی ما را خدشه‌دار و ما را در یک هویت خودساخته بین‌المللی غرق کند. از این رو باید کار ویژه‌ای در زمینه فرهنگی انجام شود.
کد خبر: ۳۲۹۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ - 27January 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: طی چهل سال گذشته، قله‌های پرافتخار زیادی را کسب کردیم. نمایش حماسه، مقاومت و غرور یک ملت، در اتصال خاطره‌ی فرهنگی و میراث تمدنی مردم آن ملت برای نسل‌های بعدی نقش بسزایی دارد. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پایداری عبرت انگیز نقش بیشتری را ایفا می‌کند. در این موزه تلاش شده است که از خودگذشتی ملت ما در ایام انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت به نمایش گذاشته شود به نوعی می‌توان این موزه را نمادی از مقاومت ملت ایران در مقابل توطئه‌های دشمن دانست. مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خصوص اهمیت موزه معتقد است: «تعریف موزه در دنیا تغییر کرده است. موزه امروز به عنوان مجموعه‌ای آموزشی در دنیا تلقی می‌شود که ارزش‌ها و مبانی را منعکس می‌کند و مجموعه‌ای پویا است. موزه می‌تواند پیام‌هایی را به نسل جوان منتقل کند. ما با این نگاه موزه را اداره می‌کنیم.»

چالش هویت در دهه آینده نگران کننده است/ افتتاح باشگاه سرو در سال آینده/ تعریف موزه در دنیا تغییر کرده است/ پروژه «میدان سلام» تنها در تهران اجرا می‌شود/ موزه را در بخش بین‌الملل گسترش می‌دهیم/

جهت آشنایی بیشتر با اهداف و ماموریت‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبرنگار ما در خصوص وقایع چهل ساله انقلاب و مجموعه تحت مدیریتش، گفت‌وگویی با علی اصغر جعفری رییس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

چالش‌های پیش‌روی کشور در حوزه هویت و تمدن است

جعفری در خصوص چالش‌های پیش‌روی انقلاب در حوزه فرهنگی، اظهار داشت: عمده‌ترین چالش ما در دهه آینده، در حوزه تمدن و هویت است. دشمن سعی می‌کند که هویت دینی و ملی ما را خدشه‌دار کند، این موضوع نگران کننده است. از این رو باید کار ویژه‌ای در زمینه فرهنگی انجام شود. ملت ایران هر زمان پای آرمان‌ها، اعتقادات، تمدن، هویت و ... ایستادند، کشور نجات پیدا کرد، اما هر زمان در این حوزه‌ها ضعیف عمل کردند، ضرر کردیم.

وی با اشاره به افق پیش‌روی موزه عنوان کرد: ما تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی‌هایمان را انجام داده‌ایم. سند راهبردی موزه را آماده کردیم که به تصویب هیات مدیره رسید و هفته آینده در هیات امنا نیز مصوب می‌شود. ما در این سند اهداف و چگونگی سنجش شاخص‌ها را در نظر گرفتیم. اعتماد ما این است که یک ظرفیت فوق العاده‌ای داریم و در مقابل انتظارات زیادی نیز از ما وجود دارد. ما وظیفه داریم که گام‌های بلندی در این موزه برداریم و عقب ماندگی‌هایمان را جبران کنیم. ما در جهت معرفی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به علاقمندان از چند رسانه‌ای، آثار مستند، فیلم‌های چند بعدی، ارتقای بخش تحقیقات و پژوهش و ... بهره می‌گیریم.

تعریف موزه در دنیا تغییر کرده است

جعفری درباره تعریف موزه، اظهار داشت: ما موزه را یک مجموعه ایستا و متعلق به قرون گذشته است، نمی‌بینم. در دنیا هم تعریف موزه تغییر کرده است. امروز موزه به عنوان مجموعه‌ای آموزشی در دنیا تلقی می‌شود. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید سال آینده نسبت به سال‌های گذشته چابک‌تر، پویاتر و مصمم‌تر باشد.

۸۰ درصد بازدیدکنندگان خارجی افزایش یافته است

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان این که در پنج سال آینده مجموعه‌ای با توسعه یافتگی بیشتر و وجود مراکز موزه‌ای فراوان خواهیم داشت، گفت: امسال نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد بازدیدکنندگان خارجی و ۴۰ درصد بازدیدکنندگان داخلی افزایش داشتیم. امیدواریم در آینده نه چندان دور موزه‌ای مملو از جمعیت داشته باشیم.

جعفری در خصوص اهداف و ماموریت‌های موزه بیان داشت: بازنمایی هنرمندانه، عالمانه و صادقانه دستاورد‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از جمله عمده‌ترین ماموریت‌های ما است. هر چه بتوانیم این دستاورد‌ها را خوب بیان و تبیین کنیم، به همان نسبت به پایداری و مانایی اندیشه‌های انقلاب کمک کردیم. خیلی از کسانی که با انقلاب عناد دارند، به خاطر جهل و نادانی است. اگر از اهداف، خدمات، دستاوردها، آرمان‌ها و ... انقلاب مطلع شوند، قطعا نگاهشان تغییر خواهد کرد و یا از شدت مقابله کاهش خواهد یافت.

چالش هویت در دهه آینده نگران کننده است/ افتتاح باشگاه سرو در سال آینده/ تعریف موزه در دنیا تغییر کرده است/ پروژه «میدان سلام» تنها در تهران اجرا می‌شود/ موزه را در بخش بین‌الملل گسترش می‌دهیم/

وی افزود: اگر بتوانیم در این موزه براساس تدابیری که اتخاذ شده است؛ ارزش‌ها، آرمان‌ها، مبانی و تعالیم انقلاب و دفاع مقدس را خوب بیان کنیم، قطعا مردم خودشان علاقمندی بیشتری نشان خواهند داشت و عمق شناختشان افزایش می‌یابد. به همان میزان تعلقاتشان به انقلاب و آرمان‌ها بیشتر خواهد شد. وظیفه ما این است که دانش و ادبیات انقلاب را گسترش دهیم و دستارود‌ها را به مردم معرفی و همچنین مجاهدت‌های اقشار مختلف جامعه را بیان کنیم.

ارتقای موزه؛ یکی از مهم‌ترین اهداف ما است

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خصوص فعالیت‌های موزه در حوزه بین‌الملل، خاطرنشان کرد: ارتقای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تراز انقلاب و دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین اهداف ما است. مقامات خارجی و داخلی در طول هفته از تالار‌های موزه بازدید می‌کنند. هر قدر موزه ارتقا پیدا کند و بتواند سطح تراز را رعایت کند، قطعا در این توسعه موثر است. ما برای سال آینده عمدترین هدف‌مان ارتقا، کیفی سازی، توسعه محتوایی، نزدیک شدن به مبانی انقلاب و دفاع مقدس و ... است. شخصی که از تالار‌های موزه بازدید می‌کند، باید بتواند آن روز‌ها را حس و وقتی از اینجا خارج می‌شود، نسبت به ازخودگذشتی هموطنانش احساس غرور کند. ما هر چه در معرفی دستاورد‌های انقلاب و دفاع مقدس تلاش کنیم، همچون قطره‌ای در مقابل یک اقیانوس است. وقایع دفاع مقدس خیلی وقت‌ها قابل توصیف نیست، ولی تلاش می‌کنیم که بازدیدکنندگان آن را حس کنند.

انقلاب اسلامی یک جغرافیای وسیعی را پوشش داده است

جعفری تصریح کرد: طی یک ماه گذشته اساس نامه شورای موزه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت را به تصویب اعضا رساندیم. ۱۸ موزه و خانه موزه در تهران وجود دارد. طبق اساسنامه‌ای که تمام مدیران و مسئولان این موزه‌ها امضا کردند، پس از این فعالیت‌ها به صورت مشترک و با هم افزایی بیشتر اجرا می‌شود. در حوزه بین الملل نیز این نگاه را داریم. مقدمات ایجاد اتحادیه موزه‌های حوزه مقاومت آغاز شده است. با برخی از کشور‌ها در این زمینه مذاکره کردیم. در سال آینده اتحادیه بین‌المللی موزه‌های مقاومت را ایجاد می‌کنیم تا با هماهنگی و هم اندیشی موضوعات این حوزه را در قالب‌های هنرمندانه‌تری به مردم ارائه دهیم. دیگر مردم حوصله سخنرانی‌های بلند و فعالیت‌های سنتی را ندارند. امروز باید هنر و تکنولوژی به کمک باورها، اعتقادات و فعالیت‌هایمان بیایند. همان طور که دشمنان اندیشه‌های پوچ‌شان را با بهره‌گیری از هنر و تکنولوژی به مردم القا می‌کنند.

وی افزود: ما اعتقادمان این است که ارزش‌های انقلاب اسلامی امروز یک جغرافیای وسیعی را پوشش داده است. عمق استراتژیک برای ما فراهم کرده است، اما مردم ما بعضا مطلع نیستند. ما امروز سرپنجه‌هایی را در سراسر دنیا پیدا کردیم که برای بقای این کشور و امت حاضر هستند که فداکاری کنند. تلاش می‌کنیم که نیم‌رخ زیبایی از حوزه تاثیرگذاری انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های فرزندان این انقلاب در خارج از کشور نشان دهیم و بگوییم که انقلاب اسلامی، امروز چقدر طرفدار دارد.

رونمایی از کتابخانه دیجیتالی در دهه فجر

جعفری از رونمایی پنج بخش جدید در این موزه خبر داد و افزود: سناریو، طرح و چارچوب بخش مقاومت موزه آماده شده است. در دهه فجر یک نمایشگاه ابتدایی از دستاورد‌های مقاومت و جریان مقاومت را آماده کرده و ارائه می‌دهیم. نمایشگاه فاخر و در عین حال مناسبی را در خصوص دستاورد‌های حوزه بین الملل اندیشه اسلامی ارائه خواهیم داد.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خصوص برنامه‌های این موزه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیان داشت: حجم وسیعی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری به همین مناسبت تدارک دیدیم. هر هفته برنامه‌ای تحت عنوان «چهل شاهد» برگزار کردیم که هر بار یکی از حوزه‌های هنر و ادبیات را با حضور فریختگان و نخبگان بررسی کردیم. هر هفته یک فیلم دفاع مقدسی را پخش و نقد می‌کنیم. همچنین هر هفته یک کتاب مرتبط با حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور نویسنده نقد و بررسی می‌شود. هر هفته نیز نخبگان هر حوزه نشست‌های تخصصی در موزه دارند. این برنامه‌های روزانه ما است.

وی در خصوص دیگر برنامه‌های موزه، اظهار کرد: در دهه فجر بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال دفاع مقدس افتتاح خواهد شد. پیش از این بزرگ‌ترین کتابخانه کشور در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با وجود بالغ بر ۲۵ هزار کتاب داریم. ۷۰ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف رونمایی می‌شود. پیش از این سه هزار جلسه در ثبت تاریخ شفاهی برپا شده است که شش هزار ساعت ضبط شده است. در نظر داریم سال جاری این گفت‌وگو‌های ثبت شده، دسته بندی و تبدیل به کتاب شود. تا پایان سال تعدادی کتاب چاپ خواهد شد.

افتتاح باشگاه سرو در سال آینده

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از افتتاح باشگاه سرو در سال ۹۸ خبر داد و گفت: باشگاه سرو برای مخاطبان ایجاد می‌شود که تعاملات ما را در فضای مجازی و بستر‌های الکترونیک دنبال کنند.

وی با اشاره به حضور پیشکسوتان در موزه، عنوان کرد: در ایام تابستان ما شیفت شب را راه اندازی کردیم. در این دوران از پیشکوستان حوزه جهاد و شهادت بهره‌مند بودیم. ما از این تجربه خوب استفاده کردیم و در ایام پنج‌شنبه و جمعه از حضور پیشکسوتان دوران دفاع مقدس بهره‌مند می‌شویم. ما یک تیم راوی خوش فکر و تحصیل کرده بالغ بر ۴۰ روایتگر داریم. همه کارشناسی ارشد یا دانشجوی دکتری هستند. ۲۰ نفر از راویان مسلط به زبان‌های خارجی هستند. این ظرفیت فوق العاده‌ای است.

چالش هویت در دهه آینده نگران کننده است/ افتتاح باشگاه سرو در سال آینده/ تعریف موزه در دنیا تغییر کرده است/ پروژه «میدان سلام» تنها در تهران اجرا می‌شود/ موزه را در بخش بین‌الملل گسترش می‌دهیم/

پروژه «میدان سلام» تنها در تهران اجرا می‌شود

جعفری در خصوص ایجاد میدانی در موزه تحت عنوان «میدان سلام» خاطرنشان کرد: احداث این میدان یک مطالبه عمومی است که ممکن است مردم به زبان نیاورده باشند. در هر جای دنیا که ملاحظه کنید، هر مقام خارجی که وارد کشوری می‌شود، ابتدا بر سر مزار سربازان می‌روند و ادای احترام می‌کنند. در کشور ما مکانی برای این کار در نظر گرفته نشده بود. به جهت بزرگی شهر تهران، امکان اینکه تمام مقامات را به بهشت زهرا (س) ببرم، نداشتیم. به همین خاطر یک میدانی را تحت عنوان میدان سلام با استاندارد‌های وزارت خارجه، در مقابل مزار شهدای گمنام در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس احداث کردیم. مقامات نظامی دیگر کشور‌ها هنگام ورود به کشور برای ادای احترام به شهدا به موزه می‌آیند. اگر زمان داشته باشند از موزه بازدید می‌کنند در غیر این صورت تنها مراسم ادای احترام به شهدا در این مکان برگزار می‌شود.

وی در پایان گفت: مشابه این میدان در هیچ یک از موزه‌ها و مراکز فرهنگی دیگر شهر‌ها ساخته نخواهد شد.  

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها