سردار مویدی:

تشکیل ۱۱۲ هزار پرونده قاچاق کالا طی ۹ ماهه امسال/ ۱۱۰ تابلو برند قاچاق در تهران پایین کشیده شد

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سال جاری و با تذکر و هشدار و مراجعه حضوری، ۱۱۰ تابلو برند در تهران پایین کشیده، پوشاک قاچاق آن تخلیه و کالای داخلی جایگزین آن شد که این کار امیدی در دل تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرد.
کد خبر: ۳۲۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ - 27January 2019

۱۱۰ تابلو برند قاچاق در تهران پایین کشیده شدبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار «علی مویدی» رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حاشیه نشست تخصصی رؤسای مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی ناجا، در جمع خبرنگاران با اشاره به تشکیل ۱۱۲ هزار پرونده در امر مبارزه با قاچاق کالا طی ۹ ماهه سال جاری اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد این پرونده‌ها حاصل کارکرد نیروی انتظامی است، که از نظر ارزشی نسبت به سال گذشته ۸۹ درصد و از نظر وزنی ۱۸ درصد شاهد افزایش کالاهای مکشوفه بوده‌ایم.

وی افزود: تمرکز سال جاری در ضربه زدن به باند‌ها و شبکه‌ها بوده که ناجا و وزارت اطلاعات در این امر موفق بودند؛ البته اقتصاد ما از منظر آسیب‌هایی که در گذشته دیده، همچنان بستر قاچاقچی‌هاست که باید با رویکرد علمی این مشکل را حل کرد.

مویدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در برخورد با قاچاق کالا و ارز سوءتفاهمی صورت گرفته است، گفت: در آغاز سال به ندرت این‌چنین مواردی مشاهده شد؛ چون صدور ترانزیت کالا قابل محاسبه است، اما اکنون در حوزه محاسبات و محمولات مجوز دار بسیار تمرکز داریم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره برخورد با قاچاق دام عنوان کرد: تمام سطوح مختلف مدیریتی کشور در امر مبارزه با دام قاچاق فعال شدند و شرایط در بحث ساماندهی دام نسبت به گذشته بهتر است؛ البته انتظارات بیشتری از حوزه وزارت جهاد داریم.

وی با بیان اینکه شاید به صورت موردی قاچاق دام رخ دهد، افزود: قاچاق دام به صورت سازمان‌یافته به حداقل رسیده است؛ البته نباید اجازه داد که این موارد به صورت جزئی هم اتفاق بیافتد.

مویدی درباره نگه‌داری اموال ضبط شده گفت: در بحث نگه‌داری اموال مکشوفه مشکلاتی در گذشته داشتیم که بخش عمده آن حل شده است و از ناحیه وزارت اقتصاد دستوراتی داده شده که تا پایان سال اموال نگه‌داری شده را تعیین تکلیف کند، اما تا امروز اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مدارک پرونده‌های مربوط به دانه‌درشت‌ها به دادستانی اعلام شده است، بیان کرد: از صحبت‌های اخیر من برداشت اشتباهی شده بود؛ پیش از این گفته بودم که عملکرد تمامی دستگاه‌ها را زیر نظر داریم و آمار و اسامی قاچاقچیان و متخلفان در کمتر از ۲۴ ساعت به قوه قضاییه تقدیم شد که امیدواریم در جهت وصول جرایم این پرونده‌ها شاهد اتفاقات مثبتی باشیم. نزدیک به دو هزار میلیارد تومان جرایم هنوز دریافت و وصول نشده است که انتظار داریم با همکاری قوه قضاییه، این جرایم با توجه به شرایط اقتصادی روز کشور وصول شود.

مویدی درباره اینکه چند درصد پرونده‌های بزرگ کشف شده است، افزود: پرونده‌های خوبی در وزارت اطلاعات تشکیل شده که نسبت به گذشته قابل توجه است. در ناجا نیز پرونده‌های کلان قاچاق بیش از ۵۰۰ میلیون دو برابر شده است. در مجموع حدود ۱۰ درصد از پرونده‌های مهم بالای ۵۰۰ میلیون تومان و مابقی کمتر از ۵۰۰ میلیون و برخی ۱۰۰ میلیون تومان است، اما شیوه برخورد با قاچاق یک میلیون تا ۵۰۰ میلیونی تفاوتی ندارد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود اسکله‌های غیر مجاز که در آن‌ها قاچاق صورت می‌گیرد، عنوان کرد: اسکله‌های غیر مجاز که در حال قاچاق کالا هستند به صورت رسمی وجود ندارد. کشور ما ساحل طولانی دارد و شاید قایقی بخواهد در ساحلی پهلو بگیرد، اما در اسکله‌های رسمی این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی افزود: ما شاهد توهین به قوانین از ناحیه برند‌هایی در کشور بودیم. طی سال‌ها تلاش‌هایی صورت گرفت که تابلو‌های برند قاچاق پایین کشیده شود، اما با لابی‌گری و رانت و نفوذ برخی افراد این کار صورت نگرفت و در سال جاری بنا بر این شد که با این برند‌ها برخورد شود.

مویدی ادامه داد: در سال جاری و با تذکر و هشدار و مراجعه حضوری، ۱۱۰ تابلو برند در تهران پایین کشیده، پوشاک قاچاق آن تخلیه و کالای داخلی جایگزین آن شد که این کار امیدی در دل تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرد که بعد از تهران در سایر شهر‌ها با برند‌های دیگر برخورد می‌شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره اینکه شیب خروج سوخت از کشور نسبت به گذشته کمتر شده است، گفت: اقدامات جلوگیری از قاچاق سوخت در گذشته کمتر شده است و انتظار داریم که تمامی دستگاه‌ها با ما همکاری کنند.

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار