سامانی خبر داد؛

توجه ویژه به نقش احزاب در لایحه جامع انتخابات

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه شعب استانی خانه احزاب در ۱۴ استان راه اندازی شده است، گفت: در لایحه جامع انتخابات به نقش احزاب توجه ویژه‌ای شده است.
کد خبر: ۳۲۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰ - 27January 2019

توجه ویژه به نقش احزاب در لایحه جامع انتخاباتبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «سید سلمان سامانی» سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه توسعه سیاسی و اجتماعی به ویژه در زمینه احزاب مورد توجه وزارت کشور بوده است، اظهار داشت: در سه سال اخیر ۳۳ جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تشکیل شده که ۱۶۶ مصوبه پیرامون فعالیت‎های احزاب، تشکل‎ها و اقلیت‎های دینی داشته است.

وی در ادامه افزود: خانه احزاب که در دولت گذشته تعطیل شده بود در دولت یازدهم به عنوان یک نهاد تاثیرگذار با ترکیب سه فراکسیون اصلاح‎طلب و اصولگرا و مستقل در راستای حمایت از توسعه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی راه اندازی شد همچنین با همکاری و استقبال گروه‌ها و احزاب تاکنون دفاتر استانی خانه احزاب در ۱۴ استان کشور فعالیت خود را آغاز کرده اند.

سخنگوی وزارت کشور تدوین شیوه نامه فعالیت جبهه‎های حزبی در دولت یازدهم را در راستای شفاف سازی و قاعده‌مند کردن فعالیت‌های سیاسی مهم خواند و بر توجه دولت به این امر تأکید کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید با درخواست تاسیس ۴۰ حزب جدید موافقت شده است که از این تعداد ۲۵ حزب مجوز فعالیت دائم دریافت کرده‎اند و ۱۵ حزب جدید دیگر ضمن دریافت مجوز فعالیت موقت در حال طی مراحل قانونی و تشکیل دفاتر استانی به منظور دائمی کردن مجوز خود هستند، همچنین سالیانه ۶۰ کنگره حزبی با حضور ناظران وزارت کشور برگزار می شود که تغییرات آنها توسط وزارت کشور نظارت و ثبت و در روزنامه رسمی کشور هم منتشر می‌شود.

سامانی با اشاره به لایحه جامع انتخابات گفت: در این لایحه چارچوب‌ها و قواعد لازم برای مشارکت قانونمند و مسئولانه احزاب سیاسی در عرصه انتخابات تبیین شده است.

وی تاکید کرد: نقش احزاب در این لایحه بسیار برجسته‌تر از چیزی است که فعلا در انتخابات شاهد آن هستیم و این موضوع به جد مورد تاکید لایحه است و در مواد مختلفی وظایف و نقش ویژه‌ای برای احزاب در نظر گرفته شده است.

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استانها ایجاد شورای گفتگوی سیاسی در استانها را یکی از برنامه‌های مهم وزارت کشور در توسعه سیاسی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: برای نخستین بار منشور گفتگوی سیاسی در راستای تعامل و هم اندیشی استانداران و فرمانداران با فعالین سیاسی تهیه و ابلاغ شد که این امر می‌تواند گامی رو به جلو در همفکری، هم اندیشی و هم افزایی بیشتر مدیران اجرایی کشور با گروه‌های مختلف سیاسی در پیشبرد برنامه‌ها باشد.

سامانی با بیان اینکه برای نخستین بار آیین‎نامه برگزاری تجمعات در مکان‌های خاص به تصویب رسید تا احزاب و گروه‌های سیاسی شناسنامه‌دار با کسب مجوز قانونی برنامه خود را در قالب تجمعات برگزار کنند گفت: پیگیری های وزارت کشور در اختصاص یارانه به نتیجه رسید و در سال جاری حدود ۲ میلیارد تومان یارانه که از نیازهای مورد تاکید احزاب بود تخصیص یافته که این اعتبار به حساب خانه احزاب ایران واریز شده است و به احزابی که خود را با قانون جدید تطبیق داده باشند طبق دستورالعمل پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار