روایت «ووکس» از وسواس ذهنی ضد ایرانی بولتون

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا حتی پیش از مشغول به کار شدن در دولت دونالد ترامپ به دلیل اظهارات ضدایرانی خود مشهور بود.
کد خبر: ۳۲۹۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰ - 28January 2019

روایت «ووکس» از وسواس ذهنی ضد ایرانی بولتونبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس به نقل از دیپلماسی ایرانی، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا حتی پیش از مشغول به کار شدن در دولت دونالد ترامپ به دلیل اظهارات ضدایرانی خود مشهور بود. اما اکنون که در دولت رئیس جمهوری دمدمی مزاج با رویکرد‌های غیرمنتظره مشغول به کار شده، این اظهارات می‌توانند خطرناک شوند، چراکه احتمال تاثیرگذاری آن‌ها بر سیاست گذاری‌های دونالد ترامپ وجود دارد. حتی وقتی که ایالات متحده به طور مستقیم ایران را هدف قرار نمی‌دهد، بازهم بولتون به دنبال تغییر نظام در این کشور است.

الکس وارد در مطلبی نوشت: جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اواخر سال گذشته به گروه خود گفته بود از پنتاگون درباره گزینه‌های حمله به ایران پرس و جو کنند؛ اقدامی که نگرانی مقامات ارشد دفاعی را درباره قریب الوقوع بودن یک جنگ جدید احتمالی در خاورمیانه برانگیخت.

ششم سپتامبر گذشته شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق به سه خمپاره انداز در مجموعه دیپلماتیک بغداد که مامن سفارت ایالات متحده هم هست، شلیک کردند. دو روز بعد، مهاجمان ناشناس در میانه تظاهرات ضدایرانی در بصره، موشک‌هایی را به سمت کنسولگری آمریکا در این شهر پرتاب کردند. به گفته مقامات آمریکایی و افراد آشنا با ماجرا، این حملات که هیچ کشته یا زخمی نداشتند بولتون را بر آن داشتند تا شورای امنیت ملی را به درخواست از وزارت دفاع برای برنامه ریزی حمله به ایران وادارد.

به دنبال این تحولات، وال استریت ژورنال اخیرا گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد دولت ترامپ به صورتی جدی به تشدید سیاست گذاری‌ها علیه ایران می‌اندیشد. با این حال، شماری از مقامات آمریکایی از جمله گرت مارکیز، سخنگوی شورای امنیت ملی گفتند که درخواست بولتون صرفا برای کسب اطمینان از ارائه همه گزینه‌های موجود به رئیس جمهوری بوده است. مارکیز در ایمیلی نوشت: «شورای امنیت ملی سیاست‌های دولت را هماهنگ و گزینه‌ها را برای پیش بینی و واکنش به تهدید‌های گوناگون به رئیس جمهوری ارائه می‌کند.»

با این حال، درخواست بولتون با اختلافات شدید در پنتاگون همراه شد. به گفته یکی از مقامات ارشد دولت، جیمز متیس که در آن زمان وزیر دفاع بود، حتی نمی‌خواست به حملات یاد شده با یک بیانیه شدیدالحن پاسخ داده شود و در این زمینه به همه مقامات آمریکایی هشدار داده بود. کاخ سفید در نهایت بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد که ایالات متحده نظام ایران را در هرگونه حمله‌ای که منجر به آسیب دیدن کارکنان و تاسیسات دولتی ایالات متحده شود، مسئول می‌داند.

پنتاگون نهایتا چند گزینه نظامی به کاخ سفید ارائه داد که از جمله آن‌ها حمله به یک تاسیسات نظامی ایرانی بود، اما متیس و دیگر مقامات ایده حمله گسترده تلافی جویانه را رد کردند.

برخی مقامات آمریکایی می‌گویند که درخواست بولتون نمونه دیگری از اظهارات دیرینه او علیه ایران بوده است. مشاور ارشد ترامپ چه در داخل و چه در خارج از دولت بار‌ها از تمایل خود به تغییر نظام در ایران سخن گفته است. اما مساله اینجاست که به گفته یکی از افراد آشنا از عملکرد شورای امنیت ملی، بولتون از این شورا برای تاثیرگذاری بر سیاست خارجی مطابق خواسته خودش و اتخاذ موضعی شدیدتر در برابر ایران، استفاده می‌کند و همه این اتفاق‌ها زیر نظر ترامپ صورت می‌گیرد. او افزود: «آن‌ها هر کاری می‌خواهند، انجام می‌دهند. اگر هر دولت دیگری بود، آن‌ها تاکنون اخراج شده بودند.»

این مساله مشکل ساز است به این دلیل که معلوم نیست بولتون با ادعای انجام وظیفه، تا چه اندازه از قدرت خود برای پیشبرد هدف بلند مدتش یعنی تغییر نظام در ایران استفاده می‌کند. شورای امنیت ملی که بولتون ریاست آن را بر عهده دارد، سیاست‌های امنیت ملی را در سراسر دولت آمریکا گسترش می‌دهد. اطلاعاتی درباره موضوعات مهم از وزارت امور خارجه، وزارت خزانه داری، پنتاگون و سایر سازمان‌ها جمع آوری می‌کند تا بهترین گزینه‌ها را در اختیار رئیس جمهوری قرار دهد. اکنون نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه شورای امنیت ملی مطابق خواسته‌های بولتون و پیشبرد اهداف سیاست گذاری او به ویژه در رویکرد ضد ایرانی عمل می‌کند و نه برمبنای نیاز‌های دولت و کشور.

بولتون افرادی با دیدگاه‌های مشابه خودش را در شورای امنیت ملی روی کار آورده که از نمونه آن‌ها می‌توان به ریچارد گلدبرگ یکی از چهره‌های اصلی مخالف ایران اشاره کرد. چارلز کوپرمن، مدیرعامل پیشین بوئینگ و یکی از معتمدان دیرینه بولتون هم از این افراد است. ظاهرا این افراد به بولتون در تعیین سیاست خارجی آمریکا بدون دخالت رئیس جمهوری، کمک می‌کنند.

استفاده بولتون از قدرتش برای پیشبرد اهداف ضد ایرانی چندان جای تعجب ندارد. او در ماه مارس سال 2015 در مقاله‌ای نوشته بود که آمریکا/یا اسرائیل باید ایران را بمباران و بدین ترتیب از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند. دو سال بعد از آن هم بولتون در یک سخنرانی ابراز امیدواری کرد که ایران تا پیش از پایان سال 2018 شاهد تغییر نظام باشد.

در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران هم ترامپ درست زمانی آمریکا را از آن خارج کرد که بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی وارد دولت شد. تا پیش از آن مایک پومپئو، وزیر امور خارجه کنونی، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه وقت و ژنرال اچ. آر. مک مستر، مشاور امنیت ملی برای راضی کردن ترامپ به ماندن در برجام بسیار تلاش کرده بودند.

شایان ذکر است که هیچ کسی نمی‌داند بولتون از زمان ورود به کاخ سفید آشکارا از حمله به ایران حمایت کرده است یا خیر. او باتوجه به حملات در عراق و همچنین در رابطه با اقدامات ایران در سوریه، فرصت زیادی برای این کار داشته است. شاید حملات اسرائیل به اهداف ایرانی در سوریه که نتانیاهو همین اواخر برای اولین مرتبه آشکارا به آن اذعان داشته، ایالات متحده را دست کم برای اکنون، از حمله دور نگه داشته است.

اما همچنان احتمال حمله آمریکا به ایران در آینده غیرممکن نیست. در حقیقت، با فعالیت بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری، این احتمال خیلی بیشتر هم شده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها