یادداشت/ محمد معین‌فر

اهمیت فضای مجازی در انقلاب اسلامی

کسانی که در فضای مجازی می‌خواهند مدیریت محتوا کنند؛ جهاد بسیار بزرگی می‌کنند؛ که شرط لازمه آن این است با آمادگی لازم علمی و فنی و همچنین با تسلط بالا بر نفس و تقوا وارد میدان شوند. وگرنه شکست می‌خورند و شکست در جنگ فرهنگی تبعات بسیار سختی دارد.
کد خبر: ۳۲۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ - 22March 2019

اهمیت فضای مجازی در انقلاب اسلامی و در آستانه چهل سالگیگروه استان‌های دفاع‌پرس - محمد معینی‌فر: اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است، این جمله و تعبیر راهبردی رهبر حکیم انقلاب اسلامی در تبیین اهمیت فضای مجازی و سایبری، بی‌شک یکی از اولویت‌ها و ارجحیت‌های مدیریت اجرایی و فرهنگی کشور است که به روشنی نقشه راه را تبیین می‌کند.

تاکیدات مقام معظم رهبری که سال‌ها است دغدغه فرهنگی و غفلت از آسیب‌های فضای مجازی را مطالبه کرده‌اند؛ تا به حدی است که فرموده‌اند: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً مسئول فضای مجازی کشور می‌شدم» که این بیان، اهمیت فضای مجازی را در نظر معظم له، نشان می‌دهد.

امروز ما چگونه می توانیم جلوی عرضه محتوای مستهجن یا ضد دین یا ضد اجتماعی مثل کانالها مشوق خودکشی در شبکه های پیام رسان موبایلی را بگیریم؟ وقتی سرورهای تلگرام و اینستاگرام و واتساپ و ... در خارج از کشور قرار دارد کاری از پلیس فتا هم ساخته نیست. فیلترینگ هوشمند وزارت ارتباطات هم راه به جای نمی برد.

کسانی که در این فضا می خواهند مدیریت محتوا کنند؛ جهاد بسیار بزرگی می کنند. که شرط لازمه آن این است با آمادگی لازم علمی و فنی و همچنین با تسلط بالا بر نفس و تقوا وارد میدان شوند. وگرنه شکست می خورند و شکست در جنگ فرهنگی تبعات بسیار سختی دارد.

هشدار به انتشار آمارهای بی پایه و دروغ در فضای مجازی  توسط رهبر انقلاب اسلامی در روز ششم دی ماه سال ۹۶ در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در آستانه‌ هشتمین سالگرد حماسه‌ نهم دی‌ماه، مهم‌ترین طراحی جبهه‌ مقابل در مقطع فعلی را ناامید کردن مردم به آینده و گرفتن اعتماد به نفس آنان از طریق بزرگ‌نمایی مشکلات و ضعف‌ها و کاستی‌ها دانستند و افزودند: «در مورد فضای مجازی این را میگوییم؛ میگوییم مواظب شلیک توپخانه‌ دشمن باشید در این فضا؛ حواستان باشد. از این فضا، دشمن علیه هویت شما، موجودیت شما، نظام شما، انقلاب شما استفاده نکند.»

آمارهای بی‌پایه می دهند، دروغ می گویند، نسبت دروغ می دهند، چهره‌های مورد قبول مردم را - که باید مردم به اینها اعتقاد داشته باشند - تخریب می کنند، موفقیتهای انقلاب را کتمان می کنند، دروغ‌انگاری می کنند؛ ناموفقیتها را، ضعفها را، کاستی‌ها را اگر یکی است هزار تا جلوه می دهند، اگر یک‌جا است به همه‌جا تعمیم می دهند؛ کارهای دشمن اینها است دیگر؛ اینها کارهای دشمن است؛ برای چه؟ برای اینکه راز پیروزی انقلاب اسلامی را دشمن فهمیده؛ رازش اعتقاد مردم و ایمان مردم است؛ می خواهد این ایمان را از بین ببرد.

علت شدت گرفتن هجمه ها در فضای مجازی  چند وجه دارد: نخست اینکه مدیریت زیر ساخت این فضا دست خودشان است و ما در این زمینه خیلی کم کاری کرده‌ایم و شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی باید پاسخگو باشند که چرا شبکه ملی اطلاعات هنوز فعال نشده است؟پس طبیعی است وقتی فضا دست خودشان است؛ راحت تر در آن عملیات می کنند.

دوم اینکه فضای مجازی علی الظاهر مدیر ندارد هرچند در پشت پرده با دقت مدیریت می شود و ما نمی بینیم و فکر می کنیم با جریان آزاد اطلاعات که بزرگترین دروغ قرن است مواجه ایم ولی در ظاهر مدیریت ندارد. یعنی شبکه تلویزیونی یا ماهواره ای نیست که شما انتظار نظم در انتشار محتوا داشته باشید و هرکس هر حرفی بخواهد می زند و بهترین فضا برای شبهه افکنی و شایعه سازی و بدبین کردن مردم و انتشار گسترده اخبار دروغ و تحلیل های غلط و آبکی و غیر مستدل همینجاست.

سوم اینکه ارسال اطلاعات به یک فرد در این فضا را دیگران نمی بینند و این همان نکته خطرناک مهم است که همه از آن غفلت کرده اند ،در حالی در سایر فضا ها اینطور نیست، پس بهترین فضا برای هجمه تبلیغاتی، جنگ روانی، تغییر افکار، جذب مخاطب برای محتواهای ناشایست و اشاعه آسیب‌های اجتماعی فضای مجازیست

رهبر انقلاب در ۲۴ خردادماه سال ۹۶ نیز با تاکید بر اهمیت استقلال فرهنگی خطاب به مسئولان اظهار داشتند که «سلطه‌ دشمن» را از ابزارهای اطلاعاتی سلب کنید و فرمودند: «امروز نظام سلطه روی این مسئله [استقلال فرهنگی] دارد کار می کند؛ همین مسئله‌ مهندسی اطلاعات، این ابزارهای جدیدی که وارد میدان شده است، اینها همه ابزارهایی هستند برای تسلط بر فرهنگ یک کشور.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار