برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری منطقه 8 در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اعلام شد؛

از برگزاری دومین جشنواره «پرچم» تا انسجام ملی در 40 سالگی انقلاب

جزئیات برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری منطقه 8 شهرداری تهران در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد.
کد خبر: ۳۳۰۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ - 29January 2019

به گزارش فرهنگ و هنر دفاع پرس، فرهنگسرای گلستان برنامه‌های ویژه دهه فجر در چهل سالگی انقلاب را از روز 12 تا 22 بهمن ماه 97 و همزمان با سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به میهن و نواختن زنگ انقلاب در مراکز فرهنگی منطقه 8 آغاز می‌کند.

دومین جشنواره «پرچم» با محوریت وحدت ملی و استکبارستیزی

پرچم مقدس کشورمان به عنوان نماد هویت ملی و پایداری در برابر دشمنان، نقش به سزایی در مقاومت مردم در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب داشته است. سه رنگ زیبای این پرچم، نشانه‌ای از استقلال، خون شهدا، آزادگی و استکبارستیزی است که همگی از شعارهای اساسی مردم ایران در جریان انقلاب بوده است.

در این جشنواره که با حمایت و همراهی سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مهندس نوری شهردار منطقه 8 برگزار می‌شود، برنامه‌های متنوعی به مناسبت چهل سالگی پیروزی انقلاب تدارک دیده شده است. این برنامه‌ها در پنج بخش هنری پوستر، عکس، نقاشی کودک و نوجوان، شعر و فیلم کوتاه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره واقع در فرهنگسرای گلستان ارسال نمایند.

اولین جشنواره سرود کودکان انقلاب

در این برنامه که به منظور نهادینه کردن روحیه انقلابی در بین نونهلان، آشنایی کودکان با دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی، تقویت روحیه استکبارستیزی و ارتقای خلاقیت ونوآوری و اعتماد به نفس کودکان برگزار می شود، نونهالان خانه‌های کودک مناطق سطح شهر تهران در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، سرودهایی با موضوع دهه فجر را با همکاری مربیان خانه های کودک آموزش دیده و اجرا می نمایند. پس از برگزاری این برنامه به بهترین گروه سرود به انتخاب هیئت داوران در مراسم اختتامیه ای که در باغ کتاب تهران برگزار می شود جوایزی اهدا خواهد شد.

عصر شعر انقلاب – 40 چشمه سرود صبح و آواز

با توجه به این که شعر انقلاب، انعکاس جریانات و فرایندهای روح متعالی جامعه ما است که در ادوار مختلف انقلاب، فراز و فرودهای بسیاری پشت سر گذاشته است، شاعران، کانون های شعری ـ ادبی و جامعه دانش آموزی و دانشجویی، به منزله احیاگران شعائر انقلابی در دوران انقلاب اسلامی، به گونه ای رقم زننده حرکتی پویا در شعر و ترانه سرای انقلابی بوده اند.

کانون ادبی خانه فرهنگ سلام به منظور احیای یادهای روزهای انقلاب و پیروزی انقلاب اسلامی عصر شعر انقلاب را برگزار می کند.

موضوعات این محفل انقلاب اسلامی، شهروندان و شعارهای شهروندی 1. همدلی و همیاری و وحدت مردم در روزهای انقلاب 2. صفات ،ویژگی ها، وظایف،حریم و حقوق شهروندان انقلابی در شعرها و سرودهای انقلابی 3 . بازخوانی شعرها و سرودهای انقلابی در قالب ورک آرت های ادبی توسط نوجویان و هنرمندان عرصه ادبیات 4 . مؤلفه های شعرهای انقلابی در مقطع های مختلف اجتماعی 5 . انواع اقلیم شعری: شعر دانش آموزی، شعر دانشجویی، شعر اصناف و شعر شاعران حرفه ای. این چهار نوع اقلیم 6. شعری از جمله موضوعات عصر شعر انقلاب خواهند بود. برپایی یادمان جشن انقلاب در قالب شعر خوانی، خاطره گویی و یادخوانی ایام انقلاب هفت . طلایه داران شهروندی در کانون های شعر و ادب شهروندی

هم آهنگ باانقلاب (جشنواره سرود دانش آموزی خاطرات شنیداری انقلاب)

فرهنگسرای گلستان به منظور گرامیداشت و ارج نهادن به چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در راستای همدلی نسل جدید با خاطرات انقلاب اقدام به برگزاری جشنواره سرود دانش آموزی در مقطع سنی 10 الی 15 سال نموده است.

در این جشنواره چهار سرود دوران پیروزی انقلاب باز تولید شده که چهار قطعه در قالب 2 ترک ادغام و با کلام و بی کلام در اختیار مدارس منطقه 8 قرار داده می شود در زمان مشخص شده مدارس اقدام به تمرین و ضبط تصویری از اجرای گروه می کنند. پس از بازبینی آثار، گروه های منتخب هر منطقه در مرحله اول به رقابت صحنه ای خواهند پرداخت و هیات داوران از آن تعداد 3 گروه را به عنوان گروه های برگزیده استان تهران معرفی خواهند کرد.

در روز اختتامیه کلیه گروه های منتخب مرحله اول اجرای برنامه حضور خواهند داشت و گروه های برگزیده به اجرای برنامه پرداخته و جوایز به آنها اهدا خواهد شد.

نوجوان (نشست های چالشی با موضوع پاسخ به شبهات اصول اساسی انقلاب)

در این برنامه ابتدا کلیپ هایی با موضوعات چالش برانگیز در خصوص شبهه های وارد آمده توسط دشمنان به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و اصول اساسی انقلاب متناسب با سن و علاقمندی های نوجوانان پخش می شود در پی آن ضمن دعوت از چهره شاخص و سیاسی معتدل و انقلابی با ویژگی های اجتماعی و دانشگاهی در موضوع مورد بحث به پرسش و پاسخ می پردازد.

این برنامه با مشارکت انجمن اسلامی دانش آموزی و شبکه امید برگزار می شود.

اجرای استندآپ کمدی و توزیع محصول یکی دیگر از بخش های این برنامه است.

عضو گیری باشگاه مجازی + نوجوان و شناسایی و معرفی سه نوجوان فعال برای باشگاه حضوری نوجوان+ نیز انجام می شود.

چهارمین جشنواره دستاورهای کانونی و مراکز مشارکتی

نهادینه سازی مشارکت های عمومی و به رسمیت شناختن سرمایه های اجتماعی در قالب تعامل و همکاری هدفمند با شهروندان و ایجاد گروه های نظام مند مردمی می تواند علاوه بر ایجاد تعلق اجتماعی و شهری و جذب ظرفیت نهفته موجود در جامعه، زمینه ساز حرکت های موثر اجتماعی فرهنگی در بطن جامعه شود.

معرفی برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون ها و مراکز مشارکتی در سال 1397 از طریق ارایه محصولات، بروشورها و جزوات گزارشی، نمودارها، جداول و آمارهای مربوطه، به نمایش گذاشتن توانایی‌ها و قابلیت‌های کانون‌ها و مراکز مشارکتی از طریق عرضه و معرفی تولیدات کانونی و مراکز مشارکتی ،تقویت فعالیت‌های داوطلبانه و مشارکتی برای تجمیع سرمایه‌های اجتماعی و بهره‌مند شدن از خلاقیت‌ها و توانایی های آنان در برنامه های فرهنگی و هنری شهر، تقویت مشارکت کانون ها و مراکز مشارکتی به صورت تخصصی در فرآیند توسعه فرهنگ اجتماعی ، حمایت از کانون‌ها و مراکز مشارکتی با فراهم کردن امکان عرضه و فروش محصولات تولیدی

- جلب و جذب شهروندان به ایفای نقش مشارکتی در حوزه فرهنگ و هنر از طریق عضویت در کانون ها، ایجاد کانون جدید و تاسیس مراکز مشارکتی (خانه های فرهنگ و کودک مشارکتی)

با حضورکانون های فعال و مراکز مشارکتی منطقه 8 از تاریخ 12 تا 17 بهمن ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود.

ایران در گلستان (جشنواره فرهنگی هنری اقوام ایرانی)

اين ويژه ‌برنامه که آمیزه‌ای از فرهنگ، هنر و تاریخ ایران زمین است با دعوت و مشاركت نهادهای فرهنگی و هنری منطقه 8 و شهر تهران، به صورت برگزاری نمایشگاه‌های ادواری 10 روزه با حضور چهره‌های برجسته فرهنگی هنری و با هدف معرفی توانمندی‌های اقوام مختلف در زمینه صنایع‌دستی، آشنایی بازدیدکنندگان با فرهنگ اقوام مختلف کشور و گویش‌های آنان است و به ایجاد فرصت برای داد و ستد فرهنگی و جهت برقراری ارتباط مستقیم بین مصرف‌کننده و تولیدکننده در قالب 35 غرفه می‌پردازد. علاوه بر این، در این جشنواره، فعالیت‌های سنتی هر قوم نظیر موسیقی اقوام ایرانی، مُد و لباس اقوام، مراسمات ازدواج، اعياد، غذاهای سنتی، سوغاتی‌ها و شیرینی‌ها، لباس و پوشاک، بازی‌های دسته‌جمعی، آیین‌های سوگواری و ... معرفی می‌شود. در بخش دیگر نيز به برپايی نمايشگاه كتاب، نگارگذر، مسابقه‌ی عكاسی و... می‌پردازد.

اولین جشنواره کتاب شعر اولی‌ها «نهال»

از آنجا که جامعه ما دارای جمعیت جوان است و تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیاری را در دهه‌های پیشین پشت سر گذاشته است. نیاز به این مقوله از اهمیت بسزایی دارد. بنابر این طبیعی است که توجه متولیان و مراکز فرهنگی هنری به حمایت از جوانان الویت ویژه و دارای ارزش خواهد بود. در همین راستا فرهنگسرای گلستان در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اولین جشنواره کتاب شعر اولی ها با عنوان «نهال» را با هدف شناسایی و کشف و جذب استعدادهای ادبی و معرفی شاعران برگزیده به جامعه ادبی، ایجاد انگیزه برای شاعرانی که تازه در عرصه ادبی قدم نهاده و ارتقای سطح آگاهی شهروندان با آثار ادبی و انقلابی تدارک دیده است.

در این جشنواره شاعران جوانی که تاکنون علیرغم استعداد و تواناییهای زیاد موفق به چاپ آثار خود نشده اند مورد حمایت قرار گیرند. و ضمن چاپ آثار شاعران برگزیده، فراهم ساختن امکان تبادل اندیشه و تجربه‌های شاعران جوان و استمرار این جشنواره بر جسته سازی اشعار ممتاز امکان جریان‌سازی در حوزه شعر منطبق بر ارزش‌های ایرانی و اسلامی فراهم آید.

نقد و بررسی کتاب «سایه های باغ ملّی» و نمایشگاه های فرهنگی هنری چهل سالگی انقلاب

هفتادمین نشست نقد و بررسی کتاب «سایه‌های باغ ملی» باحضور نویسنده کتاب محسن هجری و منتقدین عزت الله الوندی و محمدرضا گودرزی و دکتر محمد حنیف به عنوان مهمان ویژه برگزار می شود.شخصیت اصلی رمان سایه های باغ ملی، دانشجویی است که علاقمند به دیدگاه های دکتر شریعتی است.که مخاطب در طول داستان با نوع مواجه این دانشجو با ماجراهای آن دوره آشنا می شود.

نمایشگاه کتاب «از سپیده تا طلوع»، با موضوع انقلاب اسلامی، برگزاری نمایشگاه عکس انقلاب با مشارکت حوزه هنری، که نمایشگاه نقاشی های مرضیه ضیائیان با عنوان گنبدگیتی، نمایشگاه گروهی نقاشی و عکس با عنوان «هنرمندان امروز» در نگارخانه گلستان، مسابقه کتابخوانی «چرا انقلاب کردیم» نوشته محمد رحمتی شهرضا درخانه فرهنگ و کتابخانه گلبرگ و «در کوی نیکنامان» تجلیل از خانواده گرانقدر شهدای انقلاب اسلامی از جمله دیگر برنامه‌هایی است که همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در مراکز فرهنگی هنری منطقه 8 برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار