مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی به دفاع پرس:

کاهش ادبیات متعهد در سبد مطالعه/ آثار جشنواره درخشش به چاپ می‌رسند

مسعود کوثری گفت: در سال‌های اخیر ادبیات انقلاب و دفاع مقدس مورد استقبال بوده و بازخورد خوبی در جامعه داشته است؛ اما در شرایط فعلی به دلیل عدم تولید کتاب‌های خوب، ادبیات متعهد در سبد مطالعه کاهش پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۳۳۰۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱ - 30January 2019

«مسعود کوثری» مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، از چاپ آثار برگزیده جشنواره «درخشش» و برگزیدگان سه دوره آکادمی داستان نویسی انتشارات علمی فرهنگی خبر داد و اظهار داشت: موضوع تمام داستان‌های برگزیده جشنواره «درخشش» به مناسبت چهلمین جشن انقلاب، انقلاب اسلامی است. ما در این جشنواره موضوع آزاد نداشتیم بلکه همه داستان‌ها به گونه‌ای مربوط به این جریان است.

مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی درباره داوری این آثار گفت: داورانی که این آثار را انتخاب کردند همگی در جریان انقلاب و دفاع مقدس، صاحب تالیف هستند و در جشنواره‌های مختلف تجربه داوری داشته‌اند. اینکه جوانان همچنان در حوزه دفاع مقدس قلم می‌زنند خبر خوبی است اما خبر بد این است که اگر این جریان حمایت نشود، حجم آثاری که بسیاری از آن‌ها برای جامعه ما مفید نیست، افزایش پیدا می‌کند. بنابراین جریان نویسندگان انقلاب و دفاع مقدس نیازمند تشویق و حمایت هستند که نوشتن درباره انقلاب و دفاع مقدس را ادامه دهند تا آثار خوبی منتشر شود.

وی تاکید کرد: اگر جریان دیگری که درباره خیلی چیزها می‌نویسد و یا فضای ترجمه بر آثار تالیفی غالب شود، سهم ادبیات انقلاب و دفاع مقدس از سرانه مطالعه کاهش پیدا می‌کند. در سال‌های اخیر ادبیات انقلاب و دفاع مقدس رونق و با بازخورد خوبی در جامعه همراه بوده اما در شرایط فعلی به دلیل عدم تولید کتاب‌های خوب، ادبیات متعهد در سبد مطالعه کاهش پیدا خواهد کرد.

کوثری گفت: داوری تمام آثار منتشر شده 40 سال گذشته به یک روش بود که ما این راه را مناسب ندانستیم چراکه انجام این روش‌ها برای وزارت ارشاد و یا سایر موسسات، منطقی به نظر می‌رسد اما مبنای فراخوان ما آثار تولید شده طی سال 1396 و 1397 بود که تاکنون به چاپ نرسیده باشد.

وی گفت: اگر می‌خواستیم آثار 40 سال گذشته را چاپ کنیم؛ قطعاً حجم انبوهی از آثار وجود خواهد داشت که بخشی از آن توسط بنیاد ادبیات داستانی، سوره مهر و سایر ناشران به چاپ رسیده است. داوری تمام آثار 40 سال گذشته یک پروژه جدایی است که نیازمند داوری مجزایی است ولی ما دوست داشتیم از میان آثار رسیده به جشنواره داستان‌هایی را انتخاب کنیم که بتوان آن را چاپ کنیم. بنابراین این آثار قطعاً می‌بایست در گذشته چاپ نشده باشد.

مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی عنوان کرد: برخی از نویسندگانی که به دنبال شهرت هستند تمایل به نوشتن داستان‌هایی درباره خیانت و غرب‌زدگی دارند و سراغ حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نخواهند آمد. فعالیت نویسندگان جوان در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نشان می‌دهد این جریان همچنان ادامه و جریان دارد.

کوثری خطرنشان کرد: مقرر شده بود در حوزه‌های دیگر این جشنواره از جمله عکس، داوری‌هایی انجام گیرد. مثلاً در حوزه عکس چیزی حدود 2 میلیون عکس در انجمن عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وجود دارد که داوری این آثار نیازمند زمان طولانی است. یا در حوزه فیلم مستند آثار زیادی در طول 40 سال گذشته که نیازمند زمان مفصلی هستند که امیدواریم در دوره‌های بعد جشنواره بتوانیم از نوع داوری‌ها گزارشاتی تهیه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه کتاب، چاپ نشده بودن و دسته اول بودن، مد نظر بود. البته در ابتدا قرار بود انتشارات علمی فرهنگی به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب کار کوچکی انجام دهد که به یک جریان بزرگ به اسم «درخشش» پیوند خوردیم. اسم این جشنواره در ابتدا به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب، «بعث» انتخاب شد ولی به خاطر 40 سالگی و سپس بعد از 40 سالگی به نام «درخشش» تغییر نام دادیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار