سردار کارگر در اولین کنفرانس علمی بین‎المللی زن و مقاومت:

زنان نقش موثری در رشد فرهنگی جامعه دارند/ سهم برجسته زنان در پيروزی انقلاب اسلامی

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: حضور تاریخی زنان متعهد در عرصه‌های گوناگون حيات اجتماعی، پایه‌گذار بسياری از حركت‎های بدیع و انسان‌ساز بوده است.
کد خبر: ۳۳۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ - 31January 2019

//به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، اولین کنفرانس علمی بین‎المللی زن و مقاومت در اندیشه دانشمندان جهان، امروز پنجشنبه (11 بهمن) با حضور سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، علی‎اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مریم مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، حجت‎الاسلام مرادی دولت‎آبادی، معاون فرهنگی جامعه‎المصطفی، مینو اصلانی رییس بسیج جامعه زنان و پژوهشگران 80 کشور در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر در این کنفرانس علمی در توصیف زنان مسلمان اظهار داشت: زن مظهر تحقق آرمان‎های بشر، پرورش‎دهنده‌ی زنان و مردان بزرگ است. بشر از دامن زن به عروج روحانی می‎رسد. زنان و مردان بزرگ در دامن زن پرورش یافته‌اند.

وی افزود: نقش و ارزش زن در جامعه تا حدی است كه به فرموده امام خمينی (ره) از دامان زن، مرد به معراج می‎رود. زن یكتا موجودی است كه می‎تواند از دامن خود، افرادی به جامعه تحویل دهد كه از بركاتشان یک جامعه و بلكه جامعه‌ها به استقامت و ارزش‌های والای انسانی كشيده شوند.

سردار کارگر تصریح کرد: نقش زن در جامعه نقش برجسته‌ای است؛ چراكه زنان، علاوه بر اینكه یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، مربی و پرورش‎دهنده سایر انسانها نيز هستند، یعنی زنانی با عنوان مادر هستند كه می‌توانند افرادی چون امام خمينی (ره)، رهبر معظم انقلاب، شهيد مطهری، سيد حسن نصرالله، عماد مغنيه، احمد شاه مسعود و امثالهم را پرورش دهند كه سرنوشت تاریخ ملت‌ها به دست آنها تغيير می‌كند و اینگونه مادران به واقع مصداق حدیث شریف منقول از حضرت رسول اكرم (ص) هستند كه «بهشت زیر پای مادران است.»

وی عنوان کرد: تاریخ صدر اسلام آكنده از مشاركت زنان در عرصه های مختلف سياسی و اجتماعی است. در جامعه اسلامی نيز زنان از جایگاه ویژه‎ای برخوردار هستند. زنان همواره با حفظ شأن و منزلت یک زن مسلمان در بسياری از عرصه های علمی و اجتماعی نقش مؤثر، سازنده و پویا داشته‌اند. خصوصاً بعد از پيروزی انقلاب شكوهمند اسلامی و با تفكرات حضرت امام خمينی(ره) و رهبر معظم انقلاب در مورد زنان، تحول بنيادینی در حضور اجتماعی، علمی و فرهنگی آنان در جامعه صورت گرفت.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس افزود: زنان در راه علمی و اجتماعی خود قدم در مسير جدیدی نهاده و در رشد فرهنگی جامعه نقش مؤثری ایفا كردند. اعتلای جایگاه زنان در جامعه اسلامی، از دغدغه‎های رهبری اسلام و حضرت امام خامنه‎ای (مدظله العالی) است به نحوی كه در برهه‌های گوناگون به تاثيرگذاری زنان در نهضت اسلامی و نقش سازنده زنان در پيشرفت كشور اذعان می‌کنند.

سردار کارگر با بیان اینکه از نظر امام راحل، زنان در پيروزی انقلاب سهمی برجسته و در بعضی موارد سهمی بيش از مردان داشتند، گفت: باید بر این نكته اذعان داشت كه حضور تاریخی زنان متعهد در عرصه‌های گوناگون حيات اجتماعی، پایه‌گذار بسياری از حركتهای بدیع و انسان‌ساز بوده است و بر همين اساس دین مبارک اسلام نيز در اعطای بسياری از مسئوليت‌های فردی و اجتماعی به زنان، به نقش محوری و معمارگونه آنان توجه بسياری دارد.

سردار کارگر بیان داشت: تاریخ اشكال شگرفی از حضور زنان بصير و حماسه‌ساز را در همه عرصه‌ها به یادگار نگاه داشته است و بسياری از نهضت‎های اجتماعی مدیون حضور و اثرگذاری زنان جریان ساز و الهام‎بخشی است؛ كه زمينه هدایت یافتگی اجتماعی را فراهم می آورند.

وی افزود: بسياری از حركتهای اجتماعی در زمان ظهور و آغاز حيات اسلام و عصر رسول الله (ص) و حتی در زمان پيامبران قبل از ایشان  آغاز شده و همچنين نهضت‎های بزرگ و تأثيرگذاری همچون نهضت عاشورا، گواه شایسته‎ای برای این حضور است و در عصر ما نيز حضور زنان در جریان نهضت تنباكو و مبارزه با استعمار و همچنين انقلاب اسلامی ایران، روح حقایق انسجام‎بخشی را به حيات اجتماعی دميده است. در این ميان حضور زنان در بسياری از عرصه‌های حيات اجتماعی همواره با انگاره‌های چند وجهی روبه‌رو شده است و‌ بسياری از جریانهای اجتماعی و سياسی را واداشته تا به روشمند ساختن این حضور با لحاظ شكل و منویات مورد نظر خود بپردازند.

سردار کارگر  اظهار داشت: در واقع گسترش مناسبات در جهان معاصر حوزه بصيرت‌افزایی و آگاهی‌طلبی را وسعت بخشيده است و زنان با توجه به نقش سازنده و تربيتی خویش سهم عمده‌ای را از این خيزش علمی طلب كرده‌اند. بسياری از نهضت‌های نرم‌افزاری معاصر، مرهون تلاش و همت زنانی بوده است كه جایگاه و شأن بصيرت را به درستی شناختند و از آن در خانواده و اجتماع انسانی به نيكی استفاده کردند.

وی عنوان کرد: اسلام همواره حضور زنان در عرصه‌های آگاهی‌طلبی را مورد تقدیر قرار داده و انگاره‌های مختلفی را برای ارزش بخشيدن به چنين جایگاه را تبيين کرده است. جامعيت مباحث حقوقی و اجتماعی اسلام به خصوص در مشاركت و حضور فعال زنان در عرصه‌های گوناگون، دستاورد جامعی از اهداف و سياستها را تدوین می‌كند كه اسلام برای چنين حضوری قائل شده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس ادامه داد: بسياری از زنان مجاهد در عصر حاضر، ادبيات جدید و منسجمی را در نهضت احياگری اسلامی و جبهه مقاومت از یک سو و موج اسلام‌گرایی از سوی دیگر، ایجاد كرده‌اند و به یقين نهضت عظيم انقلاب اسلامی در این ميان مسير منحصر به فردی را در هویت‌بخشی به جایگاه و شأن زنان آغاز كرده است.

وی تاکید کرد: امروزه بحث‎هایی نظير آگاهی‎بخشی در حوزه زنان و در نظام اسلامی به روشنی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و جایگاه آن در وجوه و اشكال مختلفی تبيين شده است. نگاه جامعه اسلامی به زنان متعهد و مجاهد، مبين این واقعيت است كه حضور آنها را به عنوان حلقه‌های اتصال افراد در خانواده و حيات اجتماعی، تعيين كننده و هدایتگر بسياری از حركتهای اجتماعی می‌داند، چراكه گستره شریعت اسلام را نمی‌توان در انزوای روابط فردی محصور كرد و بررسی اجمالی بسياری از حوزه های فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، اخلاقی و ... در فرهنگ دینی و جامعه اسلامی این واقعيت را به خوبی نشان می‌دهد.

سردار کارگر با اشاره به گفتمان زنان در سطح جوامع گفت: امروز گفتمان زنان گفتمانی غالب در سطح جوامع است و از آنجا كه نيمی از هر جامعه را زنان تشكيل می‌دهند، مسائل مربوط به آنان حائز اهميت است. باید بر این نكته تاكيد داشت كه زنان در نظام بين‎الملل نقش بسيار مهمی را ایفا می‌كنند. بسياری از زنان، امروز در عرصه بين‎الملل در تفكرات و خط مشی‎های سياسی، اجتماعی و فرهنگی نقش‌آفرینی می‌كنند، هر چند نگاه غرب به زن نگاهی است منحط، ناقص، گمراه‎كننده اما با این اوصاف زنان مسلمان به نوبه خود در سطوح مختلف ایفای نقش می‎كنند.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حركت بين‎المللی زنان در جهان اسلام را بسيار موثر دانست و گفت: از جمله این اهداف می‌توان به ترسيم و ترویج ادبياتی جدید در دفاع از شخصيت و حقوق زنان بر اساس آموزه‎های وحيانی، روشنگری درباره جریان فمينيستی مدعی دفاع از زنان، سرپرستی و هدایت حركت دینی دفاع از حقوق زنان، تبيين و تقویت هویت فرهنگی، اجتماعی و تاریخی زنان مسلمان، حمایت و هدایت جریان‎های اخلاقی و خانواده‎گرا، همگرایی بين ادیان و مذاهب الهی و تبيين و تحقق آرمان‎های مشترک در موضوع زن و خانواده، تقویت نقش زنان مسلمان در تصميم سازی و تصميم گيری‎های جهانی، كمک به حل مشكلات زنان دانست.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: وضعيت در كشورهای اسلامی به گونه‎ای است كه زنان، شانه به شانه‌ی مردان در زمينه‌های عرفان، فلسفه، شاخه‌های مختلف علم و صنعت تحصيل می‌كنند. هر جای جبهه بزرگ اسلامی را كه نگاه كنيد می‌بينيد كه زنان به دنبال فعاليت‎های اسلامی، مذهبی و حتی سياسی هستند در حالی كه همزمان از عفت و حيثيت خود نيز محافظت می‌كنند.

وی در پایان سخنان خود گفت: نقش پرچمدار نهضت عاشورا را در تأثيرگذاری بر بانوان ایران اسلامی در قيام حضرت امام خمينی (ره) و همچنين 8 سال دفاع مقدس و جبهه مقاومت اسلامی به وضوح مشاهده كردیم. زنان شجاع و مقاوم مسلمان در دوران دفاع مقدس با الهام از حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب كبری (س) زیباترین تصاویر از ایستادگی، مقاومت و عواطف جوشان زنانه را خلق كردند و  امروز ادامه همان مسير مقاومت را مادران، همسران و خواهران شهدای مدافع حرم به شایستگی تمام بر دوش می‌كشند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار