طلایی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

اقتدار نظامی امروز کشور را مدیون تجربیات دفاع مقدس هستیم

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم که جمهوری اسلامی ایران نه تنها در برابر رژیم صدام بلکه مقابل کشور‌های بسیاری ایستادگی کرد. عراق از جهات مختلف سیاسی، اقتصادی، انسانی و پشتیبانی مورد حمایت غرب بود و در نهایت تسلیم اراده قدرتمند جوانان ایرانی شد.
کد خبر: ۳۳۰۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 03February 2019

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کشورمان توانست با وجود فراز و نشیب‌های فراوان، بر بسیاری از مشکلات غلبه کند، امروز انقلاب اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی‌اش قرار دارد، لذا پیرامون همین موضوع خبرنگار دفاع پرس گفت‌وگویی با  «مرتضی طلایی» عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران انجام داده است که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

دفاع پرس: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم،‌ به نظر شما تاکنون چه دستاورد هایی داشته ایم؟

اگر بخواهیم موضوع 40 سالگی انقلاب را بررسی کنیم باید ببینیم که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کجا بودیم و امروز کجا هستیم،‌ این موضوع می تواند در حوزه های اجتماعی، فرهنگی،‌ سیاسی،‌ عمرانی و همه ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار گیرد،‌ بین همه گزینه هایی که پیرامون دستاوردهای انقلاب مطرح است، خودباوری به عنوان اصلی ترین دستاورد انقلاب اسلامی حساب می شود.

دفاع پرس: به نظر شما استقلال سیاسی چقدر توانسته در کشور تاثیرگذار باشد؟

اینکه امروز نظام جمهوری اسلامی می تواند در عرصه سیاسی یک مدعی باشد که در واقع  یگانه کشوری است که وابستگی سیاسی به کشورهای دیگر ندارد و دارای یک استقلال به تمام معنا کامل است این یک دستاورد بسیار مهم به شمار می آید و این دستاورد کمی نیست، در دنیای امروز که نظام استکبار به دنبال ایجاد دهکده جهانی است و در واقع حتی بعد از فروپاشی بلوک شرق به نوعی بلوک غرب به عنوان کدخدای جهان خودش را معرفی کرد و مدعی این بود که رهبری جهان را بر عهده دارد و فراتر از رهبری سیاسی جهان در عرصه های فرهنگی، اقتصادی نیز خود را به عنوان شماره یک جهان معرفی کرد، ‌در چنین شرایطی کشوری به نام ایران و نظامی به نام جمهوری اسلامی با پشتوانه های اعتقادی،‌ انقلابی که داراست با تکیه به مردم خودش توانست رودرروی نظام سلطه قرار گیرد و اعلام استقلال کند و این دستاورد بزرگی است.

دفاع پرس: چه چیزی باعث ایجاد استقلال سیاسی در کشور شد؟

امروز شاید به واسطه وجود برخی مشکلات و چالش‌های داخلی و اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی مقداری زبان برای دفاع از این دستاورد کند باشد،‌ اگر بخواهیم منصفانه به دور از هرگونه تعصبی قضاوت کنیم با توجه به وضعیت موجود جهان علیرغم همه فشارهای اقتصادی در برابر نظام سلطه‌گر جهانی با کمک باورهای دینی،‌ اتحاد ملی و رهنمود‌های رهبری ایستادگی کردند و این ایستادگی دستاورد دیگری در 40 سالگی انقلاب است.

دفاع پرس: همت جوانان ایرانی در استقلال سیاسی چه تاثیری داشته است؟

در هشت سال دفاع مقدس ما شاهد هستیم که جمهوری اسلامی ایران نه تنها در برابر رژیم صدام بلکه برابر بسیاری از کشورها ایستادگی کرد. عراق از جهات مختلف سیاسی، اقتصادی، انسانی و پشتیبانی مورد حمایت غرب بود و در نهایت تسلیم اراده قدرتمند جوانان ایرانی شد و این خود یکی از شاخه های استقلال است که جزو دستاوردهای انقلاب حساب می شود.

دفاع پرس: پس از انقلاب اسلامی و در دهه دوم انقلاب چه پیشرفت‌هایی داشته ایم؟

در دهه دوم انقلاب اسلامی قدرت بازدارندگی باعث شد هرگونه فکر تعرض و تهاجم به جمهوری اسلامی از معادلات استکبار دور شود، همچنین ما در دهه دوم انقلاب پیشرفت های نظامی داشته ایم در واقع کشوری که حتی یک فشنگ از خودش تولید نمی کرد امروز در زیر دریا، سطح دریا، فضا، زمین و در بخش های گوناگون توانمندی های خوبی را به دست آورده است.

دفاع پرس: چه چیزی باعث قدرت ایران در استقلال سیاسی شده است؟

اعتقادات دینی، باور‌های ملی،‌ اتحاد مردم و رهنمود‌های مقام معظم رهبری موتور محرک پیشرفت انقلاب اسلامی بود، ‌برخی از دستاورد‌ها نیز فراتر از مرزهای میهن اسلامی است و بعد از دفاع مقدس اتفاقات زیادی در کشور عراق رخ داد و هدف نظام غرب این بود که بعد از صدام مجددا نظام سیاسی کشور عراق را تحت سلطه قرار دهد اما به هدفش نرسید و هدف بعدی خود را در هشت سال گذشته در سوریه متمرکز کرد که بار دیگر ایران موفق شد در برابر آن ایستادگی کند که به نوعی شاهد شکل گیری جریان فکری مقاومت در کشور‌های اسلامی هستیم. اگر بخواهیم  در بعد انسانی جریان فکری مقاومت را بررسی کنیم می بینیم که بسیار به رژیم اشغالگر قدس نزدیک هستیم،‌ آنها یک روز مدعی گرفتن شرق و غرب عالم بودند امروز جریان فکری مقاومت توانست جلوی این خواسته رژیم اشغالگر قدس ایستادگی کند و عرصه را بر رژیم صهیونیستی بسیار تنگ و آنها درمانده کرده است.

دفاع پرس: آیا ما در صدور انقلاب به کشور‌های دیگر موفق بودیم؟

حضرت امام خمینی (ره) در سخنرانی‌های خود می فرمودند که انقلاب را به جهان صادر خواهیم کرد، خیلی‌ها بر این باور بودند که منظور از سخن امام (ره) این موضوع بود که کشورگشایی خواهیم کرد، در حالی که منظور ایشان کشورگشایی نبود بلکه منظور جریان فکری انقلابی و اندیشه‌ ایستادگی در برابر نظام سلطه بود و امروز نه تنها در کشور‌های اسلامی بلکه در کشور‌های غیر اسلامی هم شاهد یک جریان فکری مقاومت هستیم و خیلی از مردم در کشور‌های مختلف تحت فرمان مقام معظم رهبری هستند. اینکه می گوییم انقلاب ما انفجار‌ نور بود یعنی اینکه تشعشعات انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر نیز رسیده است و برای ملت‌های دیگر به عنوان مدل استقلال و آزادی، عزت امروز را برایشان رقم زد، برکت استقلال سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی به اینجا رسیده که در مهمترین عرصه ای که باید به آن توجه کنیم تا بتوانیم خودمان را حفظ و در مقابل زورگویان ایستادگی کنیم، یعنب قدرت دفاعی، توان بالایی داریم و در کنار آن نظام جمهوری اسلامی ایران مردم را در کنار خود به همراه دارد.

دفاع پرس: آیا امروز موفق شده ایم در برابر استکبار جهانی ایستادگی کنیم؟

می توان گفت امروز کشور‌های استکبار جهانی خواب خوشی با حضور ایران ندارند و نخواهند داشت، امروز در خود کشور عربستان مردم در برابر آل سعود قرار گرفته اند. اگر امروز از مدافعان حرم سخن می گوییم  در واقع آنها در امتداد همین دفاع از استقلال و مردم مظلوم، در برابر دست‌نشاندگان استکبار جهانی مانند داعشی‌ها که آمده بودند جنگ مذهبی راه اندازی کنند، ایستاده اند و امروز مدافعان حرم خون می دهند که استکبار جهانی پیروز میدان نباشد،  آمریکایی ها با استفاده از پول مسلمانان علیه خود آنها جنگ فرقه ای ایجاد کرده اند اما با حضور مدافعان حرم نقشه شان ابتر ماند.

دفاع پرس: قبل از انقلاب وضعیت دفاعی ما چگونه بود؟

قبل از انقلاب نیروهای مسلح ایران بدنه ای از مردم داشت اما راس تشکیلات در اختیار ملت نبود،‌ از طرفی دیگر کاملا برای تهیه ادوات نظامی به خارج از کشور وابسته بودیم، در سالهای آخر دوره رژیم پهلوی یک مقداری در مهمات سازی سلاح‌های سبک اقداماتی اولیه‌ای صورت گرفت اما چشمگیر نبود و همان نیز زیر نظر خارجی ها بود همچنین نیروی هوایی ما کاملا زیر نظر آمریکایی ها بود، نیروی زمینی زیر نظر انگلیسی ها و فرانسوی ها بود و پس از پیروزی انقلاب ما از صفر آغاز کردیم برای استقلال دفاعی کشور که هشت سال دفاع مقدس این دستاورد را برای ما ایجاد کرد که علاوه بر خودباوری برای خودمان به قدرت دفاعی بالایی دست پیدا کردیم.

دفاع پرس: چگونه دفاع مقدس باعث پیشرفت دفاعی کشور شد؟

اگر هشت سال دفاع مقدس نبود امروز این دستاوردهای نظامی را نداشتیم،‌ بعد از پیروزی انقلاب ما تحریم شدیم و همین نقطه آغاز ما در تولیدات نظامی بود و اینکه انگیزه «ما می توانیم» در جوانان ایرانی ایجاد شد و امروز به دانش هسته ای و ساخت موشک‌های دور برد دست یافته ایم و در دانش ساخت تجهیزات نظامی کاملا خودکفا شده ایم. اگر ما با همان فرهنگ جهادی دفاع مقدس در بخش های دیگر عمل کنیم وضعیت بهتری خواهیم داشت و هیچوقت دچار عقب ماندگی نخواهیم شد و باید از دستاورد‌ها و تجربه‌های دفاع مقدس استفاده کنیم.

انتهای‌پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها