آیت الله خاتمی در خطبه‌ اول نماز جمعه تهران:

ولایتمداری، احیای غیرت دینی و وفاداری به دین ابعاد فرهنگ عاشورا است

امام جمعه موقت تهران گفت: عاشورا یک مکتب ماندگار است. عاشورا یک جرقه نبود بلکه یک جریان مستمر تاریخی بود و فرهنگ عاشورایی فرهنگ قرآن است.
کد خبر: ۳۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳ - 07November 2014

ولایتمداری، احیای غیرت دینی و وفاداری به دین ابعاد فرهنگ عاشورا است

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبههای نخست نمازجمعه امروز تهران با بیان اینکه خودم و شما را به تقوای الهی دعوت میکنم، گفت: عاشورا یک مکتب ماندگار است. عاشورا یک جرقه نبود بلکه یک جریان مستمر تاریخی بود. فرهنگ عاشورایی فرهنگ قرآن است. همانگونه که قرآن ابعاد عمیقی دارد، فرهنگ عاشورا نیز ابعاد عمیقی است.

وی در ادامه با اشاره به خطبه حضرت سیدالشهدا در روز عاشورا که میفرمایند بندگان خدا برای خدا حریم قائل شویم و دل به دنیا نبندیم. اگر دنیا ماندنی بود برای کسی میماند. دلبسته به این دنیا نشویم و خودمان را برای ابدیت آماده کنیم، خاطرنشان کرد: راز و رمز نگه داشتن فرهنگ عاشورا و عزاداری سیدالشهدا این است که فرهنگ عزت و عظمت باقی بماند.

آیت الله خاتمی در ادامه با اشاره به ابعاد فرهنگ عاشورا گفت: اولین بعد این فرهنگ عشق به خداست. عشق به خدا در کربلا موج میزد. حضرت هر چه به شهادت نزدیکتر میشدند، آرامششان بیشتر بود. یاران اباعبدالله هم این چنین بودند.

وی افزود: شب عاشورا، شب نجوا با خدا بود.عاشورائیان تا صبح با خدای خود نجوا داشتند. آزادگان کربلا نیز که اسرا میخوانندشان و آزادهترین آزادگان عالمند، سیرتشان اینگونه بود و با خدای خود نجوا میکردند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فرهنگ وفاداری به دین و تجلی دینی بعد دوم فرهنگ عاشورا است، خاطرنشان کرد: اصحاب وفادار امام حسین(ع) بهترین اصحاب بودند از جهت عهدی که با خدا بسته بودند و هم به عهدی که به جهت شرعی به امامشان وفا کردند.

وی بیان کرد: همه ما با خدا قرار بندگی داریم. اصحاب به این قرارشان تا پای جان ایستادند و به عهدشان عمل کردند. یک عهد دیگری هم با خدا داریم و این که حجت الهی را تنها نگذاریم. همهمان عهد داریم که پیغمبر و جانشین ایشان را تنها نگذاریم.

خطیب نماز جمعه امروز تهران در ادامه با اشاره به بعد سوم فرهنگ عاشورا، تصریح کرد: احیای غیرت دینی بعد سوم فرهنگ عاشوراست. غیرت یعنی دفاع از محبوب و غیرت دینی تجلی آن امر به معروف و نهی از منکر است.

وی چهارمین بعد فرهنگ عاشورا را فرهنگ دلسوزی حتی نسبت به دشمنان دانست و گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا چندین بار خطبه خواندند و روشنگری کردند و 32 نفر در شب عاشورا به اردوگاه اباعبدالله پیوستند و از سپاه عمر بن سعد فرار کردند.

آیت الله خاتمی گفت: پنجمین بعد فرهنگ عاشورا، فرهنگ ولایتمداری است. بینش تمام اصحاب عاشورا این بود که حجت شرعی اجازه نمیدهد که از آن عهدشان بگذرند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عزت و ذلت ناپذیری بعد ششم عاشورا است. امام حسین(ع) زندگی را در مرگ با عزت میدانند.

آیت الله خاتمی در پایان هفتمین بعد فرهنگ عاشورا را رعایت اخلاق و حقوق مردم دانست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها