علیرضا مختارپور در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تبدیل کتابخانه‌ها به مراکز فرهنگی یک طرح موفق بود

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تجهیز بخش کودک 97 درصد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: این فعالیت از 2 ماه پیش به طور آزمایشی آغاز شده است تا کتابخانه‌ها را از فضای صرف امانت دادن کتاب خارج کنیم که یک طرح موفق بوده است.
کد خبر: ۳۳۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ - 03February 2019

علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به آغاز ساخت مجموعه‌های فرهنگی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: یکی از کارهای مهمی که در این حوزه انجام شد تجهیز و نوسازی بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های کشور بود که امروز بیش از 97 درصد از کتابخانه‌هایمان بخش مستقل کودک دارند. بخش مستقل یعنی این بخش دکور متناسب با کودک دارد و اینکه رنگ‌آمیزی و اسباب‌‌بازی پیش بینی شده است. هر وسیله‌ای را مورد استفاده قرار می‌دهیم تا سالن مطالعه بخش کودک در کتابخانه‌ها یک بخش مفرح و جذاب و دلنشین باشد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی نمایش فیلم و نمایش عروسکی انجام شد که موفق بود.

مختارپور خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق کشورمان کتابخانه‌ها تنها محل فرهنگی هستند که می‌توانند برای عموم قابلیت استفاده داشته باشند. مدرسه یک نهاد فرهنگی گسترده است اما غیر از دانش‌آموز کسی را راه نخواهد داد. مساجد کانون‌های فرهنگی خوبی دارند اما در مساجد نیز در اوقات خاصی و در شرایط خاصی برخی از مردم شرکت دارند و تنها جایی که همه مردم می‌توانند به طور آزادانه در آن شرکت کنند و از خدمات آن بهره‌مند شوند، کتابخانه‌های عمومی است.

وی گفت: کتابخانه‌های عمومی در مناطق مختلف می‌توانند مرکز خیلی از فعالیت‌ها باشند. مثلاً اگر نقاشی در یکی از شهرهای کوچک بخواهد آثارش را نمایش دهد می‌تواند در کتابخانه عمومی این کار را انجام دهد. اگر یک جمع فرهنگی بخواهند سخنرانی و گردهمایی داشته باشند که از کارهای بزرگ کشور است می‌توانند در کتابخانه‌ها اقدام کنند.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: ماه گذشته با تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت هنری ارشاد داشتیم، بخش نمایشنامه خوانی را در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور راه انداختیم. درحال حاضر در تهران و شیراز در سه هفته گذشته برنامه‌های این بخش آغاز شده تا ما نشست‌های نمایشنامه‌خوانی را در کتابخانه‌ها داشته باشیم. بعد از نمایشنامه‌خوانی آموزش نمایش و بازیگری را خواهیم داشت و سپس در سالن‌ها اجازه اجرای نمایش را خواهیم داد. این‌ها همه به پیشرفت فرهنگی کشور کمک خواهد کرد.

مختارپور در پاسخ به سوالی مبنی بر تحت الشعاع قرار گرفتن کتاب در این مجموعه فعالیت‌ها گفت: ابداً چنین نخواهد شد چراکه همه کارهای ما مبتنی بر کتاب است یعنی کتاب محور است. جلساتی را برگزار می‌کنیم که فیلم‌های سینمایی تولید شده از کتاب را نمایش می‌دهیم چراکه درباره کتاب و کتابخانه است و در پایان درباره آن نقد و بحث صورت می‌گیرد. بنابراین محور فعالیت همچنان کتاب است اما از تمام حوزه‌های فرهنگی و هنری برای ترویج کتاب بهره می‌گیریم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار