دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

بازی تبلیغاتی آمریکایی‌ها در سوریه/ بهانه جدید یانکی‌ها برای حضور در غرب آسیا

پس از اعلام رسمی دونالد ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، مخفی شدن ابوبکر بغدادی در دیرالزور، بهترین بهانه برای تداوم حضور نظامیان آمریکا در سوریه است.
کد خبر: ۳۳۰۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 03February 2019

صید شاه ماهی یا بازی تبلیغاتی در سوریه؟به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، در 2 می 2011 عملیاتی تحت عنوان «Operation Neptune Spear» با رهبری سازمان اطلاعات خارجی آمریکا سیا و کماندو‌های نیرو‌های دریایی آمریکا در «ابوت اباد» پاکستان صورت گرفت که هدف از این عملیات دستگیری «اسامه بن لادن» بنیانگذار گروهک تروریستی القاعده بود. به گفته مقامات آمریکایی این عملیات حاصل 10 سال کار اطلاعاتی ده‌ها تیم عملیاتی و 160 عملیات ایذایی در پاکستان و کشور‌های همسایه بود.

نکته حائز اهمیت محل اختفای بن لادن این بود که در همسایگی و نزدیکی یک پایگاه بزرگ و مهم پاکستان استقرار یافته بود. تصور او این بود که سازمان‌های امنیتی پی ببرند که بنیانگذار گروهک تروریستی القاعده در همسایگی مرکزی امنیتی و نظامی اقامت پیدا کرده بود.

بن لادن را در زمان حمله کماندو‌های آمریکا، ۴ زن، ۱۴ فرزند و برخی افراد دیگر از جمله برادران و دوستان خود همراهی می‌کردند. عملیات تنها ۴۰ دقیقه به طول انجامید و چند نفر از مقامات ارشد نظامی آمریکا و باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا از این عملیات سری اطلاع داشتند.

پس از این عملیات نظامیان آمریکایی مدعی شدند که در این عملیات بن لادن به همراه چند نفر از همراهانش کشته شده است و جسد او پس از شناسایی در دریا انداخته شده است؛ اتفاقی که تاکنون از آن تصویری مخابره نشده است و عکس‌هایی هم که ادعا کرده‌اند متعلق به جسد رئیس گروهک تروریستی القاعده است که همگی با ترفند‌های کامپیوتری عجین شده است. موضوعی که هنوز یک معمای بزرگ در ذهن عموم مردم باقی گذاشته این است که آیا بن لادن واقعا کشته شده یا در مکانی زندانی شده است تا در موعد مقرر از او بهره‌برداری سیاسی کنند.

حال پس از چندین سال نظامیان آمریکایی حاضر در عراق به سمت دیرالزور سوریه رهسپار شده‌اند تا بتوانند بزرگترین صید خودشان را در خاورمیانه بکنند و یا توجیهی برای هزینه‌های بی‌شمارشان در منطقه جستجو کنند. این در حالی است که منطقه‌ای به وسعت 10 کیلومتر در سوریه تحت سیطره این گروهک تروریستی است که حلقه محاصره آن روز به روز تنگ‌تر می‌شود. نظامیان آمریکایی احتمال می‌دهند که ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش در این منطقه مخفی شده باشد و در این راستا تاکنون بیش از 250 محموله تسلیحاتی و تجهیزاتی و صد‌ها نظامی آمریکایی به این منطقه گسیل داشته‌اند تا سرنوشتی مشابه بن لادن برای ابوبکر البغدادی رقم بزنند.

اعزام نظامیان آمریکایی در حالی رخ می‌دهد که داعش مدت‌هاست در سوریه و عراق از بین رفته است و حکومتی تحت عنوان «دولت عراق و شام» توسط محور مقاومت و روسیه از بین رفته است و تنها آمریکایی‌ها با ادعای حضور تروریست‌ها، نظامیان‌‍شان را در سوریه ابقا کنند. حال که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فرمان خروج نظامیان آمریکایی را صادر کرده است این بهترین بهانه است تا دوباره نظامیانش را در سوریه نگهدارد. خروج نظامیان آمریکایی از سایر کشور‌ها امری غیر قابل باور است؛ همانگونه که مدتهاست در افغانستان بر طبل خروج زده‌اند و ذره‌ای از مواضع‌شان کوتاه نیامده‌اند.

در سویی دیگر اگر یانکی‌ها در سوریه بتوانند ابوبکر البغدادی را دستگیر و یا بکشند، ترامپ می‌تواند خود را برنده اصلی بحران سوریه قلمداد کند. ابوبکر البغدادی در واقع توانست اهداف آمریکا را در منطقه پیش ببرد و شاید این یورش نظامیان به منزله کمک به همپیمان قدیمی خودشان در سوریه به شمار برود. در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که راهبرد اصلی آمریکا این است که هیچ گاه دشمنان خود را کاملا نابود نمی‌کند، بلکه تمام توانش را بر تضعیف شدن آن می‌گذارد تا همچنان در حالت ضعف برای استفاده در روز مبادا داشته باشد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار