صراط مستقیم انقلاب (۱)؛

جدایی دین از سیاست «تزویر» و «خُدعه» دشمن/ اسلام دین سیاست است؛‏‎ ‎‏حکومت دارد

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران فرموده‌اند: مسئله «جدایی دین از سیاست»، مسئله‌ای است که با کمال «تزویر» و «خدعه» طرح کردند، ‎‏حتی بر ما هم مشتبه کردند. کلمه «آخوند سیاسی» یک کلمه فحش است! فلانی «آخوند سیاسی» است!
کد خبر: ۳۳۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳ - 03February 2019

جدایی دین از سیاست «تزویر» و «خُدعه» است/ «اسلام» و «قرآن» جامعه را در همه ‎‏‏‏شئونات تربیت می‌کندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران ۱۴ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ در جمع تعدادی از روحانیون در سخنانی «جدایی دین از سیاست» را مسئله‌ای دانستند که با کمال «تزویر» و «خٌدعه» مطرح شده است و بیان داشتند: حتی کلمه «آخوند سیاسی» یک فحش است. فلانی «آخوندِ سیاسی» است!

ایشان به واژه «ساسة‌العباد» در زیارت جامعه کبیره به معنای «رهبران سیاسی بندگان» اشاره کردند و افزودند: از بس اشتباه شده است، ما خودمان‏‎ ‎‏هم باورمان آمده است که دین از سیاست جداست و آخوند [باید] در محراب برود، و شاه هم‏‎ ‎‏مشغول دزدی خود باشد! هرکس اسلام و قرآن کریم را مطالعه کرده‏‎ ‎‏باشد، می‌فهمد که اسلام و قرآن کریم یک جامعه را در همه [‏‏شئون‏] تربیت می‌کند.

اسلام برای ابعاد «انسانیت» طرح و قانون دارد

امام خمینی (ره) با اشاره به فرق بین قوانین اسلامی با قوانینی که به دست بشر وضع شده است، فرمودند: آن قوانینی [که بشر] وضع کرده است برای این است که نظم را حفظ کند. قوانینی که برای همین معاشرت دنیا و سیاست‏‎ ‎‏دنیوی است و در آن ابعاد دیگر، هیچ مورد توجه نیست. شما وقتی اسلام را ملاحظه می‌کنید، به حسب ابعاد «انسانیت» طرح و قانون دارد و قبل از این‌که انسان به این دنیا بیاید و قبل از اینکه پدر‏‎ ‎‏و مادر انسان ازدواج کنند، برای اینکه این بذر را خوب تربیت کند، طرح دارد‏، مثلا زن را چه جور انتخاب کنید، شوهر را چه جور انتخاب کنید، وقتی که ازدواج‏‎ ‎‏می‌کنید چه وضع باشد، با چه آداب باشد، در وقت لِقاح چه آداب باشد، در وقت حمل (زایمان) ‏‎چه آدابی باشد... هیچ یک از قوانین بشری تکفل این امر را ندارند؛ این امر‏‎ ‎‏مختص به قوانین انبیاء است.

قوانین بشری به دنبال «تذهیب نفس» نیست

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در بیان ویژگی‌های دیگر قوانین اسلامی، بیان داشتند: قواعد دیگری که قوانین بشری به دنبال آن نبوده، قواعدی است که برای «تهذیب نفس» (در قوانین اسلامی) وضع شده است، [تذهیب نفس] برای این است که انسان یک موجود‏‎ ‎‏انسانی و الهی شود. قرآن کتاب انسان‌سازی است، مکتب اسلام مکتبِ انسان‌سازی‏‎ ‎‏است، انسان را به همه ابعاد پرورش می‌دهد، نه این‌که فقط یک انسان مادی بخواهد درست کند، بلکه یک انسان‏‎ ‎‏الهی می‌خواهد درست کند و همه ابعاد انسان مورد نظرش است.

ایشان افزودند: این امور، اصلاً در سایر‏‎ ‎‏قواعد و قوانینی که در دنیای ما هست (قوانین بشری)، آن‌طور مسائل طرح نیست و هرکس هر جور‏‎ ‎‏می‌خواهد تربیت می‌شود؛ اما توی بازار نرود عربده بکشد که جلویش را می‌گیرند، اما در‏‎ ‎‏منزلش هر غلطی می‌خواهد بکند! خلوت را کار ندارند که در خلوت چه کرد... ‎‏اما اسلام خلوت و جَلْوَت ندارد. خودت تنها باشی تحت مراقبت (خدا) هستی، یک نفر هم همراهت‏‎ ‎‏باشد باز همین طور تا آخر... ‏

اسلام دین سیاست است؛‏‎ ‎‏حکومت دارد

امام خمینی (ره) با اشاره به توجه اسلام به مسئله سیاست، تأکید کردند: آن‌قدر آیه و‏‎ ‎‏روایت در اسلام در موضوع سیاست وارد شده که در عبادات وارد نشده است. شما پنجاه و چند‏‎ ‎‏کتاب فقه را ملاحظه می‌کنید، [در آن] هفت ـ هشت کتابی هست که مربوط به عبادات است و ‎‏باقی آن‌ها مربوط به سیاست‌ها، اجتماع‌ها، معاشرت‌ها و این‌طور چیزهاست. ما همه آن‌ها را کنار‏‎ ‎‏گذاشتیم و یک بُعد که یک بعد ضعیفش است را [در نظر] گرفتیم. اسلام را بد معرفی‏‎ ‎‏کرده‌اند به ما، ما هم باورمان آمده است که اسلام‏‏ را‏‏ به سیاست چه! سیاست مال قیصر‏‎ ‎‏و محراب مال آخوند! است ـ که محراب هم نمی‌گذارند برای ما باشد ـ اسلام دین سیاست است؛ حکومت دارد.

اسلام را از ملت اسلام و خدمت‌گزاران به قرآن جدا کردند

ایشان در ادامه با تأکید بر این‌که از آن وقتی که راه اروپا به آسیا و شرق باز شد و کارشناس‌هایشان راه افتادند و مطالعه‏‎ ‎‏کردند، آن‌ها بیدار بودند و من و شما توی مدرسه‌ها خواب بودیم! تصریح کردند: آن‌ها مطالعه کردند و‏‎ ‎‏وجب به وجب زمین‌های ایران [توسط آن‌ها] تحت مطالعه قرار گرفت. از هر جا نفت وجود داشت، از هر جا مس وجود داشت نقشه دارند. این کارشناس‌ها در بیابان‌های بی‌آب و علف با شتر آمدند و مخازن و... را پیدا کرده و ثبت کردند.‏‎ مطالعات‌شان راجع به ما هم همین بوده است که دیدند آن چیزی که بتواند جلوی‌شان‏‎ ‎‏را بگیرد «اسلام» است و «خدمتگزار به اسلام»؛ [لذا] اسلام را از آن راه کوبیدند و [نیز] اسلام را از خود ملت اسلام و خدمت‌گزاران به قرآن جدا‏‎ ‎‏کردند.

پیغمبر اسلام‏ ‏حکومت تشکیل داده بود

حضرت امام خمینی (ره) با اشاره به این‌‌که‏ به بعضی از خدمت‌گزاران به قرآن هم این مطلب را نمی‌شود حالی‌ کرد که اسلام‏‎ ‎‏دین سیاست است، بیان داشتند: آن‌ها این موضوع را شاید عیب می‌دانند برای اسلام! [اما] اسلام سلطنت دارد، نه‏‎ ‎‏سلطنت این‌طوری (سلطنت‌های غیراسلامی)؛ حکومت دارد؛ اسلام امامت دارد، خلافت دارد؛ پیغمبر اسلام‏‎ ‎‏حکومت تشکیل داده بود، حضرت امیر (سلام‌الله علیه) حکومت داشت، استاندار‏‎ ‎‏داشت، فرماندار داشت، همه اینها را داشت. این‌ها ارتش داشتند، قواعد ارتش داشتند؛‏‎ ‎‏همه چیز داشتند. ما مطالعه کردیم آن‌ها را لکن از بس به ما تزریق شده است از آن طرف‏‎ ‎‏که آقا برو سراغ کارت، آقا برو تو نمازت را بخوان، چه کار داری به این‌که این‌ها چه‏‎ ‎‏می‌کنند، ‏‏[‏‏دائماً گفتند‏‏]‏‏ چه کار داری، چه کار داری، کار ما را به این‌جا رساندند که حالا ما‏‎ ‎‏این‌جا باید مجتمع بشویم و عزا بگیریم!‏

جدایی مردم از روحانیت و جدایی روحانیت از دانشگاه

‏‏بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران با اشاره به نقشه‌های دشمنان برای جدایی مردم از روحانیت، فرمودند: نقشه کشیدند که پیش ملت روحانیت را مبتذل کنند. شما اکثرتان در زمان رضاشاه‏‎ ‎‏نبودید، به واسطه نقشه‌ای که خارج ریخته بودند، آخوند نمی‌توانست نفس بکشد و در نظر مردم همچو شده‏‎ ‎‏بود که سوار اتومبیلش هم نمی‌کردند. مردم را از روحانیت جدا کردند، اما نقشه‌شان‏‎ ‎‏نگرفت، لکن یک جایی‏‎ ‎‏نقشه‌شان گرفت و آن جدا کردن روحانیت از دانشگاه‌ها ‏‏‏‏بود‏‏. یک روحانی حق‏‎ ‎‏نداشت که از دانشگاه صحبتی کند... و دانشگاه هم به نظرش می‌آمد که آخوند یک موجود مضری است‏ که انگلیس‌ها آوردند گذاشتند اینجا! در نظر دانشگاهی، آخوند یا درباری‏‎ ‎‏است یا وابسته به انگلیس!

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار