روحانی در صحن علنی مجلس:

ارتقای سلامت یکی از مهم‎ترین اهداف انقلاب اسلامی است/ «سلامت الکترونیک» سال آینده شروع می‌شود

رئیس جمهور با بیان اینکه در زمان حکومت پهلوی، پزشکانی از کشورهای هند و پاکستان در ایران طبابت می‌کردند، گفت: امروز ما در عرصه پزشکی در جایگاهی قرار داریم که نه‌تنها به پزشکان خارجی وابسته نیستم، بلکه پزشکان ایرانی در سایر کشورها نیز حضور دارند و طبابت می‌کنند.
کد خبر: ۳۳۱۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸ - 04February 2019

پیشرفت غیرقابل انکار در عرصه پزشکی در دوران پس از انقلاببه گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، حجت‎الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهور که صبح امروز (دوشنبه 15 بهمن ) به منظور دفاع از صلاحیت «سعید نمکی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، اظهار داشت: امروز مفتخرم در محضر نمایندگان مجلس باشم و بسیار خوشحالم که در این فرصت، وزیر بهداشت را خدمت شما برای اخذ رای اعتماد معرفی کنم.

روحانی با اشاره به اهمیت موضوع بهداشت و سلامت گفت: همه ما می‌دانیم که بخش سلامت، بهداشت و مسئله رسیدگی به بیماران، خرج سلامت، توانایی بیماران برای پرداخت هزینه‌های درمان و پیشگیری از بیماری چقدر برای ما اهمیت دارد.

رئیس جمهور ارتقای سلامت را یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی دانست و افزود: انقلاب بزرگ اسلامی که ره‎آورد بسیار فراوانی را در بخش‌های مختلف به عمل آورد، یک بخش آن سلامت بود. کاملا روشن است که در این چهل سال نظام چه قدم‌هایی برای بخش سلامت انجام داده است، پیش از انقلاب تنها ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر پزشک داشتیم و چه در بخش پزشکان عمومی و چه پزشکان تخصصی وابسته به پزشکان خارجی بودیم.

رئیس جمهور افزود: در تخصص‌های پزشکی به جز ۸ رشته در سایر زمینه‌های تخصصی پزشکی نیازمند به دانشگاه‌های خارج از کشور بودیم، امروز این استقلال بزرگ، انقلاب برای ما به وجود آورده است؛ امروز صد و چهل هزار پزشک در کشور خدمت می‌کنند و ۶ هزار و صد نفر ورودی پزشک داریم.

روحانی در خصوص پیشرفت‌ها در بهداشت و درمان تصریح کرد: هر جا که در بخش بهداشت و درمان می‌بینیم؛ آمار پیشرفت ۱۵ برابر است، حرکت ما در این زمینه صحیح و درست بوده است؛ مسیری که در این زمینه انقلاب تعیین کرده مسیری بوده که ما را به هدف رسانده است، اما به معنای آن نیست که ایراد و اشکال نداریم، اما وقتی با ۴۰ سال پیش و کشور‌های دیگر مقایسه می‌کنیم، پیشرفت قابل مقایسه است.

وی افزود: امروز پزشکان مخلص و ایثارگر زیادی داریم. آنها در دوران دفاع مقدس در بیمارستان های خط مقدم حضور داشتند و خدامات بسیاری کردند.عملیات هایی در دوران جنگ شکل گرفت که فاصله پزشکان و اتاق عمل آنها با خط مقدم حدود ۷ کیلومتر بود یعنی بیمارستان های ما در جایی مستقر بودند که حتی گلوله خمپاره می توانست به آنها اصابت کند.

روحانی با بیان اینکه پزشکان ایثارگر و پرستاران با شهامت در زیر خمپاره ها و حملات هوایی در خط مقدم بودند، گفت:این قشر همواره مورد احترام جامعه بوده است.ما از کوچکی رسم‌مان این بوده است که همواره به عالمان جامعه احترام بگذاریم این یکی از اخلاق های شایسته مردم این سرزمین است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در آغاز دولت یازدهم و قبل از آنکه دولت شروع به کار کند در تبلیغات انتخاباتی به مردم قول داده بودم که تجهیزات مربوط به بخش سلامت را کامل کرده و کاری کنیم که داروهای مورد نیاز مردم به راحتی در دسترس آنها باشد و مخارج و هزینه های درمان بیماران کاهش یابد.

وی افزود: ما از اول دولت یازدهم به فکر طراحی طرح تحول سلامت بودیم. در همان ماه های اولیه، طرح تحول سلامت اجرایی شد، برادر عزیزم و وزیر مخلص ما دکتر قاضی زاده هاشمی نقش مهمی در اجرای طرح تحول سلامت داشت که امیدوارم هر کجا که طرح سلامت مطرح می شود نام دکتر قاضی زاده هاشمی هم در کنار آن  ماندگار باشد.

رئیس جمهور با اشاره به  طرح تحول سلامت اظهار کرد: شاید هیچ کار مهمی در دولت بدون کمک نمایندگان انجام نشود. همین امروز تصویب بودجه سال ۹۸ بر عهده شماست که بررسی آن را در کمیسیون تلفیق به پایان رساندید و امیدوارم بعد از ۲۲ بهمن مصوب شده و به دست دولت برسد.

وی افزود: بنده از ریاست مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه و نمایندگان بخاطر تصویب چهار لایحه مربوط به مبارزه پولشویی و تروریسم، تشکر می‌کنم. ما همیشه در مبارزه با تروریسم پیشتاز بوده ایم و نباید اجازه دهیم عده ای که دستشان به خون مردم آلوده است و ترورهای مختلفی را در طول تاریخ انجام داده‌اند، مدعی مبارزه با تروریسم باشند و بهانه ای به انها بدهیم تا آنها بتوانند به ما اهانت کنند.

روحانی تصریح کرد: دو لایحه در این رابطه نهایی شده و دو لایحه دیگر هم در مراحل بعدی نهایی خواهد شد، البته یک تکمله‌ای هم به عنوان دوفوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم که ان‌شالله بدست شما تصویب بشود تا ما بتوانیم برای روان سازی مبادلات مالی و بانکی دست مسئولین خودمان را بازتر کنیم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه ما در طرح سلامت موضوع سلامت را به مسکن و زندگی مردم نزدیک تر کردیم، اظهار کرد: اگر در آغاز انقلاب ۱۵۰۰ خانه بهداشت وجود داشت امروز ۱۲ برابر یعنی ۱۸ هزار خانه بهداشت در این کشور فعالیت می کند. اگر پزشکان متخصص ما در گذشته فقط در شهرهای بزرگ بودند امروز در مناطق مرزی هم این عزیزان فعالیت می کنند و همه روستائیان امروز به پزشک و متخصص دسترسی دارند که این یک تغییر بزرگ و اساسی است.

وی افزود: طرح تحول سلامت از جمله افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران است، ما در بسیاری از بیماری‎ها و عمل‎های جراحی بیماران را به خارج از کشور اعزام می‎کردیم اما امروز تقریبا این نیاز به طور کامل مرتفع و بالعکس شده است. یعنی ما امروز گردشگر سلامت در کشور داریم که از کشورهای همسایه و حتی ایرانی هایی که در اروپا و آمریکا ساکن هستند برای عمل های جراحی به ایران می‎آیند.

روحانی ادامه داد: اینکه گردشگران سلامت به ایران می آیند به این دلیل نیست که در ایران ارزان تر است بلکه نشان از اعتماد آنها به پزشکان و جراحان ایرانی دارد. همه ما می دانیم که برای نجات یک بیمار همه بخش ها باید دست به دست هم بدهند، شما اگر بهترین جراح را هم داشته باشید اما مراقبت های پس از عمل را به خوبی انجام ندهید این موضوع برای فرد بیمار تبدیل به عفونت و بیماری جدیدی می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که مردم در گذشته با آن مواجه بودند نایاب بودن بسیاری از داروها از افزایش قیمت آنها بود، تصریح کرد: این مشکل حل شد و ما امروز افتخار می کنیم که اگر در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ۲۵ درصد داروها در داخل تولید می‎شد، امروز ۹۵ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود و ما می‎توانیم شرایطی را فراهم کنیم که به صادر کننده دارو در منطقه تبدیل شویم. ما صادر کننده بخشی از داروها به برخی کشورهای منطقه و حتی اروپایی هستیم. فناوری های پیشرفته ای که امروز در بیوتکنولوژی و ژنتیک وجود دارد تحول بسیار بزرگی را در بخش سلامت کشور بوجود آورده است

روحانی اضافه کرد: وزارت بهداشت ما به بسیاری از دستگاه‌ها و وزارتخانه‎های دیگر در کشور مرتبط است و اگر بخواهیم سلامت را در کشور حفظ کنیم باید از سلامت غذایی مردم شروع کنیم یعنی وزارت کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و دیگر وزارتخانه ها باید به کمک وزارت بهداشت بیایند. امیدواریم این مجلس بتواند تجارت را از صنعت، معدن و تجارت جدا کند، این جزو اصرارهای من است زیرا می دانیم که کشور بدون یک وزیر بازرگانی مستقل نمی‎تواند مسائل صادرات، واردات و تنظیم بازار را حل کند. در این رابطه دولت دوازدهم یک لایحه دو فوریتی را به مجلس ارسال کرد و ما از شما خواهش کردیم وزارت بازرگانی را جدا کنید.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت باید با وزارت کشاورزی همکاری داشته باشد، به طور مثال باید مشخص شود که چه نوع بذری به چه میزان  و دارای چه خواصی باشد. بنابراین بهداشت از کشاورزی، صنعت و ورزش شروع می‌شود. اگر ما می خواهیم توریسم سلامت داشته باشیم بخش سلامت ما باید با بخش گردشگری ما ارتباط قوی داشته باشد و وزیر بهداشت شما باید ذوالفنون باشد. باید از بخش های مختلفی اطلاع داشته باشد، چراکه وزارت بهداشت، وزارتخانه وسیعی است و شخص وزیر باید از داروسازی اطلاع داشته باشد همانقدر که از آب آشامیدنی مردم، انواع بیماری ها و محصولات کشاورزی که برای مردم تامین می‌شود اطلاع داشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که آقای قاضی زاده هاشمی قرار بود انجام بدهد و امروز با رای شما انشاالله به دوش وزیر جدید خواهد افتاد، مسئله کارت الکترونیک برای سلامت است که این کار از اقدامات مهمی است که اولا تشخیص را آسان می کند و دوم اینکه از هزینه هایی که نیازی نیست جلوگیری می کند. همچنین از باندهای فسادی که متاسفانه امروز وجود دارد هم جلوگیری به عمل می آورد.

روحانی افزود: با سلامت الکترونیک ما می توانیم از این شرایط عبور کنیم و شفاف سازی به عمل آوریم به نحوی که بدانیم هر فرد در طول سال چند بار عکس گرفته است، چند بار اسکن شده است، چند مرتبه به پزشک مراجعه کرده است، چه میزان دارو مصرف کرده است و همچنین می توانیم پزشک را کنترل کنیم و ببینیم چه میزان دارو برای بیماران خود تجویز می کند و ناظران ما ببینند که چه میزان از آن داروها ضروری بوده است و چه مقدار از آن زینت‎النسخه بوده است.

وی اضافه کرد: ما نمی‎خواهیم داروهای زینت النسخه داشته باشیم، البته که بسیاری از پزشکان ما متعهد هستند و این کارها را انجام نمی‌دهند اما یک مقدار از این مسئله به فرهنگ جامعه ما مرتبط می‌شود، چراکه اگر یک پزشکی، بیماری را معالجه کند و بگوید شما نیازی به دارو ندارید باید یک مقدار استراحت کنید و نوشیدنی مصرف کنید، آن بیمار ممکن است این موضوع را قبول نکند.

روحانی گفت: ما امروز نیازمند یک تحول در فرهنگ جامعه هستیم. فرهنگ جامعه ما باید اصلاح شود که در این کار نیازمند رسانه ها و صدا و سیما داریم. در این مسیر مجلات پزشکی و روزنامه ها نقش بسیار موثری را می توانند ایفا کنند. در فضای مجازی هر روز هشتگ‌های مختلفی منتشر می شود ولی یک بار در مورد جلوگیری از داروهایی که نیاز نیست، هشتگ نمی زنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز سلامت الکترونیک جزو ضرورت های مهم در کشور است و وعده آقای نمکی این است که در اوایل سال آینده این مساله به صورت عمومی آغاز خواهد شد. حال تشخیص اولیه و بحث ارجاع موضوعات دیگری است که بعدا باید در مورد آن تصمیم گیری شود.

وی افزود: بیمار گاهی در بیمارستان نیاز به عمل جراحی دارد و پس از استراحت مرخص می شود، این مرخص شدن از بیمارستان تا سلامت کامل بیمار یک تایم زمانی است. امروز نیاز داریم که مراکز توانبخشی را در کشور راه بیندازیم. باید تراپی‌های مختلف در کشور ایجاد شود، زیرا ممکن است یک بیمار نیاز به یک هفته پسادرمانی داشته باشد. این اقدامات در کشور ما به صورت سیستماتیک نیست.

روحانی گفت: باید در کنار بیمارستان و درمانگاه، بخشی برای پسادرمان ایجاد شود، زیرا مردم باید برای زندگی عادی توانمند شوند. این موضوع در بسیاری از کشورهای پیشرفته ایجاد شده است اما در ایران ما متاسفانه هنوز به این نقطه نرسیده ایم.

رئیس جمهور همچنین ضمن اشاره به وظایف وزارت بهداشت گفت: من با افراد مختلف، گفتگو و مشورت‌های زیادی کردم و آقای دکتر نمکی را در این حوزه بهترین یافتم. خود آقای دکتر هاشمی هم پیشنهادشان این بود، البته در آن زمانی که تصمیم به ترک وزارتخانه گرفتند. با افراد بسیاری مشورت کردم ولی زمانی که با خود دکتر نمکی سخن گفتم، دیدم که تمام بخش هایی که در ذهن من بود، که یک وزیر باید به آنها توجه کند، آقای نمکی به همه آنها توجه دارد. خوشبختانه دکتر نمکی تجربه بسیار خوبی از جهاد سازندگی تا میدان جنگ تا اداره یک دانشگاه و حضور در فرهنگستان و حتی معاون وزیر بهداشت بودن را در کارنامه خود دارد.

روحانی همچنین ضمن اشاره به حوزه دارو در کشور گفت: در داروسازی ما امروز می توانیم به خودکفایی برسیم و دارو را به کشورهای دیگر صادر کنیم. در این زمینه باید تلاش کنیم، البته این بخش با حوزه تکنولوژی ارتباط مستقیم دارد، باید علم و فناوری وارد صحنه شوند. امروز طب سنتی که روزی ضدارزش بود باید به آن توجه شود. شما در کشور چین بیمارستان های فراوانی را می بینید که تنها فعالیت طب سوزنی انجام می دهند که طب سنتی آنهاست. در کشور ما نیز طب سنتی رایج است ولی باید به آن توجه بیشتری شود.

رئیس جمهور همچنین افزود: خوشبختانه امروز ما یکی از صادرکننده های داروهای گیاهی هستیم و این به معنای آن است که در کشور ما همه چیز از مواد اولیه تا داروی گیاهی آماده است.

وی همچنین تصریح کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود بحث بیمه است. ما در زمینه بیمه کار بسیار بزرگی انجام دادیم. این اولین بار در تاریخ ایران است که همه مردم زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند. اینکه دولت یازدهم توانست ۱۰ میلیون نفر را زیر پوشش بیمه قرار دهد، کار آسانی نبود. این به آن معنا نیست که کار تمام شده است اما در همین حد نیز قدم بسیار بزرگی است. امروز رابطه بیمه با تأمین اجتماعی و وزارت کار با داروسازی ها، پزشکان و بیمارستان ها چگونه باید تأمین شود؟ این موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار