نرگس آبیار در پاسخ به دفاع پرس:

دستگیری عبدالمالک ریگی موضوع نبود/ نگاه محافظه‌کارانه نداشتم

کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» گفت: موضوع من در این فیلم دستگیری عبدالمالک ریگی نبود بلکه تنها از زاویه نگاه فائزه و عشقش به ماجرای رادیکالیزم دینی نگاه کردم و نشان دادم حتی ممکن است عشق قربانی افراطی‌گرایی شود که البته سعی کردم نگاه محافظه‌کارانه به مساله نداشته باشیم.
کد خبر: ۳۳۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ - 04February 2019

‌به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری فیلم «شبی که ماه کامل شد» با حضور نرگس آبیار کارگردان، محمدحسین قاسمی تهیه کننده، هوتن شکیبا، شبنم مقدمی، فرشته صدرعرفایی، پدرام شریفی، امین میری، آرمین رحیمان بازیگران، سامان لطفیان مدیر فیلمبرداری، حمید نجفی راد تدوین‌گر، با اجرای حمیدرضا مدقق برگزار شد.

نرگس آبیار در ابتدای این نشست و در پاسخ به سوالی درباره تغییر روند فعالیت‌های خود اظهار داشت: موضوع این فیلم سال‌ها قبل من را درگیر خود کرده بود و اخبارهای آن را دنبال می‌کردم و این سوژه همیشه برایم جالب و جذاب بود تا اینکه سال گذشته پیشنهادی مطرح شد که متعلق به آقای اصفهانی بود و چون در داستان نگاه زنانه وجود داشت، تصمیم به ساخت آن گرفتم.

وی گفت: چگونه ما به عنوان فیلمساز می‌توانستیم به این موضوع بی اعتنا باشیم درحالی که زمینه مشکلات زیادی شده است. این فیلم را بخاطر مردم سیستان و بلوچستان و رنجی که بخاطر گروه‌های افراطگری دینی کشیده‌اند ساختم و خواستم کمکی به آن‌ها بکنم چراکه تنها هفت درصد از مردم این منطقه چنین تفکری دارند اما همه مردم متضرر شده‌اند.

این کارگردان سینما درباره زمان فیلم گفت: اینکه ما جا می‌اندازیم یک فیلم ۹۰ دقیقه باشد، خوب نیست. ما باید در فیلم زمینه چینی درست و بستر تاریخی و تحول شخصیت‌ها را نشان دهیم تا ارتباط با مخاطب ایجاد شود. من اگر ارتباط عاشقانه را اول فیلم کم می‌کردم چه بسا این حس نیمه دوم فیلم پیش نمی‌آمد. خیلی مهم بود که این زمینه چینی انجام شود. در فیلم‌های اینچنینی که یک بستر تاریخی معاصر را روایت می‌کند، نمی‌شود در ۹۰ دقیقه فیلم را کامل کرد.

آبیار در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس اظهار داشت: موضوع من در این فیلم دستگیری عبدالمالک ریگی نبود بلکه تنها از زاویه نگاه فائزه و عشقش به ماجرای این رادیکالیزم دینی نگاه کردم و نشان دادم حتی ممکن است عشق قربانی افراط‌گرایی شود که البته سعی کردم نگاه محافظه کارانه به مساله نداشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه چگونه به راحتی فیلم می‌سازید، گفت: فیلمسازی کار خیلی سختی است. بعضی وقت‌ها منتقدین بی رحمانه نقد می‌کنند. ما در گرمای ۵۰ درجه و شرجی‌ وحشتناک هوا کار کردیم. برای لحظه لحظه کار زحمت کشیده شده چراکه فیلمسازی خیلی سخت است و البته موضوعات زیادی وجود داشته که می‌خواستم درباره آن‌ها فیلم بسازم اما موفق نشده‌ام.

این کارگردان در ادامه به نحوه استفاده از منابع مستند پرداخت و گفت: تمام تصاویر فیلم از جمله عملیات تاسوکی بازسازی شده است و برای نزدیک شدن به سوژه از منابع زیادی از جمله سایت‌های بلوچ نیوز، العربی و حتی سایت‌های ضد جمهوری اسلامی استفاده کردم و از آن‌ها بهره گرفتم.

آبیار خاطرنشان کرد: مردم بلوچ خیلی به ما کمک کردند و امیدواریم این ناراحتی‌هایی که درباره تبعیض و محدودیت درباره آن‌ها وجود دارد، برطرف شود تا این منطقه از کشورمان که به اندازه چند کشور اروپایی وسعت و البته اهمیت دارد به ما نزدیک باشد و بتوانیم با همدلی بیشتری زندگی کنیم.

وی  گفت: دوست دارم فیلم‌هایم با هم فرق داشته باشند چراکه بعد از ساخت فیلم‌های پیشینم به دلیل تجربه‌های جدید، تغییر کرده‌ام و معتقدم به شدت فیلم زنانه‌ای ساخته‌ام چون زنی که بچه به‌دنیا می‌آورد را نباید دست‌کم گرفت. البته در این فیلم به اندازه از صحنه‌های اکشن استفاده کردم و توانستم از کشته شدن برادر ریگی بهره کافی را برای کمک به جریان فیلم ببرم.

محمدحسین قاسمی‌پور نیز در این نشست گفت: این کار هم سختی‌های خودش را داشت. بخشی از کار در سیستان و بلوچستان انجام شد و امکانات نیز در استان‌ها محدود است که جا دارد از مردم مهمان‌نواز این منطقه تشکر کنیم. بخش عمده سختی‌های ما مربوط به فیلمبرداری در پاکستان بود. در پاکستان از نیروهای بومی استفاده کردیم چون بروکراسی اداری خاصی وجودش داشت که مانع ما بود و در ادامه انتخابات رخ داد که مشکلات جدیدی را برای تیم در پی داشت.

وی درباره حمایت‌ کنندگان فیلم اینگونه توضیح داد: این فیلم 100 درصد در بخش خصوصی تولید شده اما یک‌سری تلخی‌ها به وجود آمد چراکه برخی مسوولین امنیتی معتقد بودند ما تصویر درستی از ماموران امنیتی نشان نداده‌ایم و به همین خاطر سنگ‌اندازی‌هایی وجود داشت.

هوتن شکیبا بازیگر این فیلم درباره نقش خود گفت: نقش من سختی‌های خودش را داشت که مربوط به شرایط فیلمبرداری بود. از طرفی تغییر شخصیت به گونه‌ای بود که باید توجه می‌کردم که چیزی جا نماند. البته این موفقیت‌ها را مدیون خانم آبیار هستم.

وی درباره شانس برنده شدن سیمرغ برای بازی خود اظهار داشت: امید سیمرغ برای این نقش وجود دارد که امیدوارم به آن برسم.

شبنم مقدمی گفت: تحت‌ تاثیر نقش مادرانگی نقشم هستم. آبیار ترکیبی از نقش‌ها را به من داده بود که از او ممنونم چراکه این نقش به نظرم کمتر نصیب کسی خواهد شد.

فرشته صدرعرفایی نیز در ادامه درباره نقش خود گفت: بخش زیادی از نقش را مدیون راهنمایی‌های هوشمندانه خانم آبیار هستم چون او خیلی درست این نقش را نوشت. در نهایت نتیجه کار حاصل زحمت کارگردان است.

رحیمیان درباره نقش منفی خود در این فیلم گفت: اولین برخوردم با نقشم، عدم درک بود. یعنی مقوله فقر و اعتیاد را می‌شناسیم اما در این نقش نمی‌دانستم چه چیزی اتفاق خواهد افتاد. نمی‌خواستم در نقشم یک هیولا از ریگی نشان دهم بلکه فقط قصدم تمرکز بر ایدئولوژی او بود.

وی به عدم تمرکز بر نام ریگی اشاره کرد و گفت: طایفه ریگی یک طایفه بزرگ است که حتی پیشینه مبارزه با استکبار دارند و ما می‌خواستیم این طایفه را از این موضوع جدا کنیم. اساساً موضوع من عشق بین 2 نفر و نابودی آن‌ها بود ولی چون بستر این ماجرا امنیتی بود ما نیروی امنیتی را نشان دادیم و یک سری از تلخی‌های کار ما ناشی از همین مساله بود.

قاسمی‌پور در ادامه درباره سرمایه این فیلم گفت: این فیلم 100 درصد محصول موسسه «هفت هنر ماندگار» است که ذیل آن افرادی سرمایه‌گذاری کردند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار