با رای حداکثری نمایندگان؛

«سعید نمکی» وزیر بهداشت شد

سعید نمکی توانست با کسب رای موافق وکلای ملت به عنوان وزیر جدید بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دوازدهم انتخاب شود.
کد خبر: ۳۳۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ - 04February 2019

«سعید نمکی» وزیر بهداشت شدبه گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه علنی  امروز دوشنبه ( 15 بهمن) مجلس با سخنان نمایندگان مخالف و موافق، بررسی شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 229 رای موافق، 25 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 259 رای ماخوذه به سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت رای اعتماد دادند.

بر اساس این گزارش سعید نمکی، وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای گرفتن رای اعتماد صبح امروز در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و به دفاع از خود پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود بیان کرد: تشکر می‎کنم از تمام فراکسیون‌هایی که از من حمایت کردند و خدا را شاکرم که پس از این سال‎ها این توفیق را به من داد که رئیس جمهور بنده را به عنوان وزیر بهداشت به مجلس معرفی کرد.

وی افزود: اولین سوالی که در ذهن نمایندگان مطرح است درباره عاقبت طرح نظام سلامت است. باید تشکر کنم از افرادی که سال های پس از انقلاب برای توسعه بهداشت تلاش کردن به خصوص آقای قاضی زاده هاشمی، طرح تحول نظام سلامت توانست مشکلات خاصی را از دوش مردم بردارد و بنده به عنوان کسی که در سازمان برنامه و بودجه بودم به عنوان یک معتقد به این طرح یقینا نقاط قوت طرح را بیش از پیش ادامه می دهم.

نمکی ادامه داد: طرح دارای نقض هایی بود که باید به جنبه های اقتصادی طرح با نگاهی کارشناسی بپردازیم. تلاش می کنیم طرح را به گونه ای پیش ببریم که کارشناسان اقتصادی هم نگاهشان به آن مثبت باشد.

وی ادامه داد: اجرای قوانین بالادستی در قانون برنامه پنجم توسعه که مغفول مانده است مانند تدوین راهنماهای بالینی و پزشک خانواده و سیستم ارجاع و از همه مهمتر درباره پرونده الکترونیک سلامت و نظام پرداخت نوین آن را دنبال می کنیم تا فاصله پرداخت بین پزشک و پرستار درست شود. آنچه در زمان وزارت قاضی زاده هاشمی به عنوان مصوبات تاسیس و ایجاد زیرساخت ها اعم از بیمارستانی، فضاهای درمانی در نقاط مختلف کشور بوده،چک های تضمینی معتبری است که در تمام شعب ما قابل خرج کردن است و هیچ مصوبه ای از گذشته ناقض نمی ماند.

وی اظهار کرد: بچه ها را در برابر ۶ بیماری مسری با ۵ دلار واکسینه کردیم و سال های پیش که معاونت وزارت بهداشت بودم رتبه خوبی در این زمینه داشتیم، اما امروز مشکل ما بیماری های غیرواگیردار مثل دیابت است. درباره بیماری های غیرواگیر و .. تنها در وزارت بهداشت نمی توان به آن پرداخت.

نمکی همچنین بیان کرد: امروزه بهداشت سالمندان و بهداشت شهروندان در حاشیه شهرها، از نظر جسمی و روانی و بحث هایی از این قبیل مشارکت جمعی را می خواهد که باید همه با هم در این زمینه همکاری کنیم. ضمن اینکه در رابطه با بیماری های واگیر دار مثل ایدز و ویروس هایی که می توانند تهدید کننده باشند، باید خودمان را قوی کنیم.

وی در ادامه به بخش درمان اشاره کرد و گفت: توسعه درمان سرپایی، توزیع عادلانه منابع نظام سلامت و در دسترس قرار گرفتن پزشک، توسعه پزشکی از راه دور با بسته های طراحی شده و تقویت مشارکت خیرین و بخش خصوصی از اولویت های اولیه ما است زیرا در این سال ها متاسفانه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مغفول مانده است، با خرید تضمینی خدمات از بخش خصوصی و دادن امتیاز به بخش خصوصی برای ماندگاری در مناطق محروم از برنامه هایی است که دنبال خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی دولت اظهار کرد: در بحث دارو و تجهیزات پزشکی باید شفافیت داشته باشیم، چرا امروز باید ۹۷ درصد از داروی تولید داخل ۵۵۰ میلیون دلار ارز ببرد و ۳ درصد داروی وارداتی حدود ۱.۴ میلیارد دلار؟ به معاونت غذا و دارو در زمان سرپرستی دستور دادم لیست داروهای وارداتی را با تسهیلاتی به صنعت داخل ارائه کنند تا بتوانند نسبت به تولید دارو اقدام و به فروش برسانند و جای واردکنندگان را که صنعت داخل را لگدمال کرده اند بگیریم. تهیه داروهای نوترکیب با کمک شرکت ها دانش بنیان هم از برنامه های دیگر است.

وی همچنین با اشاره به اینکه آموزش های ما جامعه محور نیست و مولفه های داخلی سلامت بیش از سایر حوزه ها ما را تهدید می کند، گفت: دیوارهای بتنی بین دانشگاه و مردم را باید برداریم و آموزش جامعه محور باید روی کار بیاید. ما طبیب تربیت می کنیم نه حکیم و از ظرفیت بی بدیل فرهنگ ایرانی در تربیت دانشجوی پزشکی استفاده نمی کنیم. ما باید حکیم بپرورانیم ولی طبیب تربیت می کنیم. طبیبی که تنها کتاب را می بیند و خوانده است!

نمکی بیان کرد: ما تحصیلات تکمیلی را بیهوده توسعه می دهیم، آدم هایی را تربیت می کنیم که به درد نظام خدمت نمی خوردند.، فوق لیسانس را رها کرده ایم و دکترا تربیت می کنیم، آموزشگاه بهیاری را بسته ایم و کاردان پرستار را نمی گیریم و بعد دکتر تربیت می کنیم! تناسبی بین تحصیلات تکمیلی و پایه نداریم.

وی ادامه داد: باید بدانیم چه کسی را با چه مهارتی و برای کدام جایگاه نظام خدمت تربیت می کنیم ولی این کار را نمی کنیم، در پژوهش جزیره ای عمل می کنیم و مراکز ما با هم هم افزایی ندارند.

نمکی همچنین تصریح کرد: گرچه مقاله یک امتیاز در رتبه بین المللی است ولی هدف این نیست. مقاله باید بتواند دردی را از دل یک دردمند در بیاورد و ما را دلخوش کند. من از تعامل با مجلس هم بگویم که بنده با مجلس اهل تعامل هستم و به تمام نمایندگان احترام می گذارم چون می دانم احترام به نماینده احترام به مردم است و اگر بنده را پذیرفتید من دست یاری برای کمک به سمت شما دراز می‎کنم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار