با موافقت نمایندگان صورت گرفت؛

اصلاح سازوکار برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس

وکلای خانه ملت سازوکار انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در حوزه‌های فاقد نماینده را اصلاح کردند.
کد خبر: ۳۳۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ - 05February 2019

اصلاح سازوکار برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلسبه گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع‎پرس، در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 16 بهمن) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس، ماده ۱ این لایحه با ۱۲۷ رأی موافق، ۵۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

بر اساس این ماده مقرر شد، ماده ۴ قانون انتخابات مجلس مصوب سال ۷۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به شرح ذیر اصلاح ‌شود:

ماده ۴: چنانچه انتخابات یک یا چند حوزه انتخابیه اصلی، باطل یا به هر دلیل متوقف شود، به نحوی که منجر به عدم انتخاب نماینده گردد و اعتبارنامه منتخبین مورد تائید مجلس واقع نشود یا به علت فوت، استعفا وهر علت دیگر، حوزه انتخابیه‌ای، یک یا چند نماینده خود را از دست بدهد، انتخابات میان دوره‌ای در حوزه‌ های فاقد نماینده، همزمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون اساسی انجام می‌شود.

تبصره ۱: چنانچه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار _ پنجم مجموع نمایندگان شود و بیشتر از یک سال به پایان دوره نمایندگی باقی مانده باشد، وزارت کشور مکلف است ظرف مدت پنج ماه پس از تاریخ اعلام آن، توسط مجلس شورای اسلامی با هماهنگی شورای نگهبان، انتخابات را در حوزه‌های مربوطه برگزار کند.

تبصره ۲: در انتخابات میان‌دوره‌ای، کسانی حق رأی دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رأی داده باشند یا در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه شرکت نکرده و رأی نداده باشند.

ماده ۲ قانون انتخابات نیز اصلاح شد. بر این اساس، عنوان «فصل دوم قانون» به عنوان «حوزه‌بندی و کیفیت انتخابات» اصلاح می‌شود.

این ماده نیز با ۱۳۲ رأی موافق، ۵۱ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار