صراط مستقیم انقلاب (۳)

امام خمینی (ره): جمهوری اسلامی را به رفراندم می‌گذاریم تا بهانه‌ها تمام شود

امام خمینی (ره) فرمودند: یک حکومت عادل ایجاد می‌کنیم که نسبت به افراد رعیت علاقه‌مند باشد؛ عقیده‌اش این باشد که باید من نان خشک بخورم که مبادا یک نفر در مملکت من زندگی‌اش پست باشد و گرسنگی بخورد. ما می‌خواهیم یک چنین حکومت عدلی ایجاد کنیم.
کد خبر: ۳۳۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ - 06February 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حضرت امام خمینی (ره) ۱۶ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ در جمع خبرنگاران، با اشاره به آشفتگی چندساله کشور، اظهار داشتند: ملت مطلعند که تمام دستگاه‌های ملی و دولتی فلج شده و وضع اقتصادی ما رو به نابودی رفته است، وضع فرهنگ ما خراب شده و دانشگاه‌ها، مدارس علمی و بازار‌ها تعطیل است. تمام این‌ها مضافاً به خونریزی‌هایی که تاکنون شده است و آشفتگی‌هایی که در مملکت ما هست.

ایشان افزودند: کسانی که مربوطند به این (مشکلات)، از شلوغ‌کاری دست بردارند، و با تعقل اشیاء را فکر کنند و کنار بروند. ما همه این مسائل را ان‌شاءالله با پشتیبانی ملت حل خواهیم کرد.

همه مردم جمهوری اسلامی را می‌خواهند

امام خمینی (ره) خطاب به خبرنگارها، با بیان این‌که شما خبرنگار‌ها در این مدت‌ها ملاحظه کردید که ملت ما از مرکز تا هر جا که چشم‌انداز باشد، شهرستان‌های بزرگ و کوچک، دهکده‌ها، قرا، قصبات، همه با هم یک فکر و یک نظر و با اراده مصمم از ما می‌خواهند که رژیم سلطنتی، که یک رژیم پوسیده غیرعُقَلایی است [برود]، نصریح کردند: همه مردم گفتند که این‌ها (رژیم سلطنت محمدرضاخان) باید سراغ کارشان بروند؛ و همه مردم یک‌دل و یک جهت، جمهوری اسلامی را می‌خواهند.

ایشان خاطرنشان کردند: مُسلم است که ملت علاقه‌مند به اسلام است، عدل اسلامی را دیده است؛ تاریخ ما از حکومت‌هایی که در صدر اسلام بوده، خبر به ما داده که وضع حکومت‌ها چه بوده و وضع حاکم چه بوده است.

امام خمینی (ره): حکومت باید نان خشک بخورد تا مردم گرسنه نباشند

حکومتی همچون حکومت عدلی  علی (ع) ایجاد می‌کنیم

بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که حضرت امیر المومنین (ع) حاکم بر ممالک بزرگ، از عربستان سعودی گرفته تا مصر، ایران، عراق، سوریه و... بوده است، گفتند: وقتی که یک یهودی [علیه] او (حضرت علی (ع)) دعوی کرده است، قاضی [آن حضرت] را خواسته و او هم آمده و در محضر قاضی و با یهودی در عرض هم نشسته‌اند و دادخواهی شده است، و قاضی حکم بر خلاف حضرت امیر یعنی حکومت وقت کرده و [آن حضرت] تسلیم بوده است. یک همچین وضع حکومتی در بشر معلوم نیست تحقق پیدا کرده باشد؛ و ما آرزوی چنین حکومتی داریم. یک حکومت عادل که نسبت به افراد رعیت علاقه‌مند باشد؛ عقیده‌اش این باشد که باید من نان خشک بخورم که مبادا یک نفر در مملکت من زندگی‌اش پست باشد و گرسنگی بخورد. ما می‌خواهیم یک همچو حکومت عدلی ایجاد کنیم.

دولت و مجلس قانونی نیست

ایشان ادامه دادند: چنان‌که شما می‌دانید یعنی خبرنگار‌ها به واسطه اطلاعاتی که در ممالک خودشان هست، و ما هم به واسطه اطلاعاتی که در این مملکت داریم و مشاهداتی که داشتیم از اول که «رضا خان» کودتا کرد و آمد به تهران، مجلس موسسان و وکلایی خودش درست کرد، تمام این‌ها با سرنیزه بود و اراده ملت هیچ دخالت در این مسائل نداشت و ملت به هیچ وجه در حساب نمی‌آمد؛ و یک همچین جمعیتی که او جمع کرده بود و با سرنیزه مسئله موسسان را تاسیس کرد و آن‌ها رای دادند، این رای رایِ باطل بوده است؛ این مجلس «مجلس ملی» نبوده است؛ و چون مجلس ملی نبوده، رژیم سلطنتی پهلوی یک رژیم متکی بر سرنیزه بوده و قانونی نبوده است. وقتی رژیمْ قانونی نشد، مجالسی که بعد‌ها هم تهیه کردند ملی نبوده است، قانونی نبوده است. تمام این مسائل به ما می‌فهماند که الآن نه دولت قانونی است، نه مجلس قانونی است - نه این مجلس و نه آن مجلس.

امام خمینی (ره): حکومت باید نان خشک بخورد تا مردم گرسنه نباشند

جمهوری اسلامی را به رفراندم می گذاریم تا بهانه‌ها تمام شود

امام خمینی (ره) افزودند: چون ما مجلس را غیرقانونی می‌دانیم و دولت را هم غیرقانونی می‌دانیم و اوضاع کشور را آشفته می‌بینیم، برای اینکه به وضع [آشفته] کشور خاتمه بدهیم، به واسطه اتکا به این آرای عمومی - که شما الآن می‌بینید و دیدید تاکنون که آرای عمومی با ماست و ما را به عنوان «وکالت» یا بفرمایید به عنوان «رهبری»، همه قبول دارند - از این جهت ما یک دولتی را معرفی می‌کنیم، رئیس دولتی را معرفی می‌کنیم [تا] موقتاً دولتی تشکیل بدهد که هم به این آشفتگی‌ها خاتمه بدهد، و هم یک مسئله مهمی که مجلس موسسان است، انتخابات مجلس موسسان را درست کند، و مقدمات آن را درست کند و مجلس موسسان تاسیس بشود؛ و همین طور انتخابات هم درست بشود و آن‌ها دولت دائمی را انتخاب بکنند؛ و مجلس موسسان؛ جمهوری اسلامی را [به] رفراندم بگذار ... با اینکه من اعتقادم این است که دیگر احتیاج به رفراندم نیست و مردم مکرر به جمهوری اسلامی رای داده‌اند؛ لکن برای اینکه بهانه‌ها تمام بشود و شمارش آرا بشود، ما باید آزادانه یک همچو کاری بکنیم تا مردم بدانند، تا همه عالم بدانند که رای آزاد که مردم می‌دهند به که می‌دهند و به چه رژیمی می‌دهند. لهذا ما دولت موقت را تعیین کردیم.

 

«مهدی بازرگان»، رییس دولت موقت

ایشان یا بیان این‌که چون جناب آقای مهندس «مهدی بازرگان» را سال‌های طولانی است از نزدیک می‌شناسم و یک مردی است صالح، متدین، عقیده‌مند به دیانت و امین و ملی و بدون گرایش به یک شیئی که بر خلاف مقررات شرعی است، تأکید کردند: من ایشان را معرفی می‌کنم که رئیس دولت باشند؛ و ایشان وزرای خودشان را تعیین خواهند کرد و به ما معرفی می‌کنند تا اینکه شورای انقلاب ما، که پیشنهادشان این بوده است که ایشان رئیس دولت باشند، وزرای ایشان را هم بررسی کنند، و ان‌شاءالله مسائل به طور سهل و به طور خوبی انجام بگیرد.

مخالفت با حکومت، مخالفت با شرع است

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران بیان داشتند: من باید یک تَنبُّه دیگری هم بدهم و آن این است؛ من که ایشان را حاکم کردم، یک نفر آدمی هستم که به واسطه ولایتی که از طرف شارع مقدس دارم، ایشان را قرار دادم. وجوب اطاعت از دولت موقت‌ ایشان را که من قرار دادم و «واجبُ الْاتِّباع» است، ملت باید از او اتّباع کنند. یک حکومت عادی نیست، یک حکومت شرعی است؛ باید از او اتّباع کنند. مخالفت با این حکومت مخالفت با شرع است، قیام بر علیه شرع است. قیام بر علیه حکومت شرع جزایش در قانون ما هست، در فقه ما هست؛ و جزای آن بسیار زیاد است.

ایشان ادامه دادند: من تَنبُّه می‌دهم به کسانی که تخیل این معنی را می‌کنند که کارشکنی بکنند یا اینکه خدای نخواسته یک‌وقت قیام بر ضد این حکومت بکنند، من اعلام می‌کنم به آن‌ها که جزای آن‌ها در فقه اسلام بسیار سخت است. قیام بر ضد حکومت خدایی قیام بر ضد خداست؛ قیام بر ضد خدا کفر است؛ و من تَنبُّه می‌دهم به این‌ها که بر سر عقل بیایند؛ بگذارند مملکت ما از این آشفتگی بیرون برود، بگذارند خون‌های محترم ریخته نشود، بگذارند جوان‌های ما دیگر این قدر خون ندهند، بگذارند اقتصاد ما صحیح شود؛ ما به‌تدریج کار‌ها را اصلاح بکنیم؛ و از خدای تبارک و تعالی می‌خواهم که توفیق بدهد به آقای مهندس «بازرگان» که این ماموریت را به وجه احسن انجام بدهد.

امام خمینی (ره): حکومت باید نان خشک بخورد تا مردم گرسنه نباشند

خاطرنشان می‌شود در ادامه این دیدار، خبرنگاران پرسش‌های خود را مطرح کردند و امام خمینی (ره) نیز به این پرسش‌ها با اختصار پاسخ دادند. متن سوال و جواب‌ها به شرح زیر است:

سوال: حضرت آیت‌الله! فرمودید کسانی که این دولت را نپذیرند مجازات خواهند شد؛ اگر ارتش نپذیرفت چه پیش‌بینی می‌کنید و چه خواهید کرد؟

پاسخ: ارتش چنان عملی را نخواهد کرد؛ و اگر بکند اولًا از طرف خدا مجازات خواهد شد و ثانیاً در موقع مقتضی، جزایی را که قانون اسلام تعیین کرده است اجرا می‌کنیم؛ و اگر خدای نکرده چنین کردند اعلام می‌کنیم.

سوال: با توجه به تماس نزدیک بازرگان با شما و همچنین با بختیار، تصور می‌کنید واکنش بختیار و نیز ارتش چه باشد؟ بختیار چه موضعی خواهد داشت یا دارد، و همچنین ارتش چه موضعی خواهد داشت یا دارد؟

پاسخ: اگر هر ۲ عاقل باشند و به مملکت علاقه داشته باشند، عکس‌العمل آن‌ها باید مثبت باشد؛ و اگر خائن باشند و بخواهند به مملکت خیانت کنند، این امرش با خداست.

سوال: به نظر شما قانون اساسی ۱۹۰۶ آیا مورد قبول است و می‌تواند چهارچوبی باشد برای دوره انتقالی؟

پاسخ: به‌جز در مواد بسیاری که به زور وارد قانون اساسی شده است، تا زمانی که ملت رای بر مخالفت با آن نداده است، به قوه خود باقی است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها