رئیس اسبق موساد:

فلسطینی‌ها را ناچار به قبول معامله قرن می‌کنند/ بازچینی خاورمیانه جدید 10 سال زمان می‌برد

رئیس اسبق موساد ادعا کرد، آمریکا و کشور‌های عربی میانه‌رو فلسطینی‌ها را مجبور می‌کنند با «معامله قرن» موافقت کنند.
کد خبر: ۳۳۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳ - 05February 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «شبتای شاویت» رئیس اسبق موساد اعلام کرد، خاورمیانه جدید، خاورمیانه «سایس -پیکو» نیست و فلسطینی‌ها باید به «معامله قرن» که آمریکا و رژیم صهیونیستی با همراهی کشور‌های معتدل عربی – به بیان وی- آن را آماده کرده‌اند، تن بدهند.

رهاورد توافق استعماری «سایکس-پیکو» (امضا شده در 1916) علاوه بر تقسیم منطقه به پنج قسمت، کاشت رژیم صهیونیستی بود.

رئیس اسبق موساد افزود، «آنروا» (آژانس کاریابی و امداد به آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل) باید تعطیل و مسأله آوارگان فلسطینی باید تمام شود. فلسطینی‌ها باید «ابودیس» را به عنوان پایتخت خود قبول کنند و همچنین باید در راستای ایجاد شکاف میان حماس و ساکنان نوار غزه کار کرد.

بر اساس گزارش «رأی الیوم»، شاویت ادامه داد: ما در برابر فرصتی تاریخی برای تغییر مرز‌ها در خاورمیانه روبرو هستیم، عراق دیگر این عراق نخواهد بود، سوریه دیگر این سوریه نخواهد بود، کُرد‌ها فرصتی خود برای دستیابی به استقلال ملی دارند. عملیات بازچینی خاورمیانه جدید پنج تا 10 سال طول خواهد کشید و به احتمال زیاد 10 سال می‌شود. این مدت‌زمان همچنین پنجره‌ای برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی خواهد بود.

وی تأکید کرد آمریکا کلید حل تمام این عملیات است و بدون مداخله واشنگتن هیج موفقیتی در کار نخواهد بود. شافیط مدعی شد: امروز نزاع‌هایی میان سنی و شیعه و اسلام رادیکال و اسلام معتدل‌تر دیده می‌شود، اما اسرائیل معاهده صلح با اردن و مصر دارد؛ عربستان سعودی، (کشور‌های حاشیه) خلیج (فارس) و آمریکا همان ائتلافی است برای فرماندهی روند صلح با فلسطینی‌ها نیاز است.

شابیت در ادامه تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید نزد «محمد بن سلمان» (ولی‌عهد عربستان سعودی) بروند و بگویند «تو به ما گفتی قرارداد (معامله قرن) را آماده کن و من ابومازن (محمود عباس) را آماده خواهم کرد»، الان این قرارداد، بیا صحبت کنیم. اگر معقول باشد نزد اردنی‌ها، (کشور‌های حاشیه) خلیج (فارس) و مصر خواهیم رفت و اگر برای قانع کردن آن‌ها نیاز به کمک واشنگتن داری به تو (بن سلمان) کمک خواهیم کرد. زمانی که همه توافق کردیم به عباس می‌گوییم این قرار داد است؛ اگر او مخالفت کرد، بن‌سلمان به وی می‌گوید یا باید آن را قبول کنی یا تمام کشور‌های عربی دست از تو خواهند شست.

رئیس اسبق موساد تأکید کرد، بازیگران عرب، فلسطینی‌ها را مجبور به رسیدن به توافق خواهند کرد؛ زمانی که برخی تفاهمات حاصل شد، روند عملیات گسترده‌تر می‌شود و مذاکرات آغاز خواهد شد؛ اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در اتاقی می‌نشینند و با آمریکا مذاکره می‌کنند، دیگران به عنوان ناظر تنها زمانی مداخله می‌کنند که مذاکرات در مسأله‌ای خاص، سخت شود.

وی ادامه داد: مشکلات آوارگان آسانترین موانع است و حل آن از طریق مالی ممکن است. به آمریکایی‌ها می‌گویم توجیهی در جهان برای وجود سازمانی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) وجود ندارد و این فقط مسأله را طولانی‌تر می‌کند. باید تمام بودجه این سازمان طی دو یا سه سال باید به کمیساریای عالی سازمان ملل ویژه پناهندگان منتقل شود؛ آوارگان فلسطینی بر اساس تعریف فعلی «آواره» همچنان آواره باقی مانده‌اند.

شابیت در ادامه افزود، ایجاد شکاف میان حماس و ساکنان غزه هدفی راهبردی دارد و باید تا جایی پیش رفت که اهالی غزه به حماس بگویند «دیگر تو را نمی‌خواهیم».

وی در پایان درباره قدس گفت: امتی را نمی‌شناسم که برای شانه‌خالی کردن از ریشه و مرکز وجودش آماده باشد به همین دلیل یکی از راه‌حل‌ها آن است که حاکمیت بر قدس و «جبل الهیکل» (مورد ادعای صهیونیست‌ها) باید برای اسرائیل باشد، اما اسرائیل هم باید به قدر ممکن، انعطاف‌پذیر باشد. پایتخت (دولت) فلسطین همان قدس خواهد بود.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار