در نشست خبری فیلم «۲۳ نفر» مطرح شد؛

جعفری: در «۲۳ نفر» وفاداری به واقیعت دغدغه‌ام بود/ فرآورده: ارائه روح دینی را برای مخاطب دهه ۹۰ لازم می‌دانستیم

نشست خبری فیلم «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده برگزار شد.
کد خبر: ۳۳۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹ - 05February 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری فیلم «۲۳ نفر» با حضور مهدی جعفری کارگردان، مجتبی فرآورده تهیه کننده، امیر سحرخیز مسوول جلوه‌های ویژه، هادی اسلامی جلوه‌های ویژه بصری، محسن روزبهانی، مرتضی قیدی فیلمبردار، میثم مولایی تدوینگر، بهمن اردلان صدابردار، آلبو عبادی و احمد یوسف‌زاده مشاور فیلمنامه برگزار شد.

مهدی جعفری کارگردان این اثر درباره علت پرداختن به این سوژه اظهار داشت: حدود ۱۱ سال پیش مستندی درباره این افراد ساختم که دلبسته منش و کارشان شدم و در ذهنم حک شد و آرزو کردم بتوانم فیلمی درباره این ماجرا تولید کنم.

وی به انتخاب بازیگران اشاره کرد و گفت: تلاش و دغدغه‌ام این بود بعد از سال‌ها دوستی و رفاقت با انتخاب درست بازیگران بتوانم به قصه وفادار باشم. انتخاب بازیگران یکی از مهترین عناصر داستان بودند که بازیگرانی را استفاده کنیم که نزدیک به داستان باشند.

این کارگردان به علت انتخاب گویش‌های مختلف در میان ۲۳ نفر اشاره داشت و افزود: در واقعیت تنوع گویش‌ها وجود داشت و این رزمند‌ه ها سنبل گویش‌های ایرانی بودند. نیت داشتیم اولا گویش در فیلم داشته باشیم و سطح بازی را با تمرین افزایش دادیم. پروسه انتخاب بازیگران نیز یک ماه طول کشید.

مجتبی فرآورده تهیه کننده این اثر در پاسخ به سوالی درباره مالکیت اثر توسط رئیسیان گفت: حقوق مالکیت فیلم متعلق به تلویزیون است و ارتباطی به کسی نداشت البته ما در بحث معنوی کار که متعلق به رئیسیان بود احترام می‌گذاریم و به همین خاطر از ایشان تشکر کردیم. رئیسیان چندجا شکایت کرد که مالکیت مادی اثر برای ایشان مورد تایید قرار نگرفت.

تهیه کننده این فیلم درباره زمان اکران اثر گفت: بخاطر اینکه مخاطب ما جوانان هستند زمان اکران احتمالا تابستان خواهد بود تا دانش‌آموزان بتوانند از آن بهترین استفاده را ببرند.

جعفری درباره منابع فیلم گفت: ۲۳ نفر، کتاب ملاصالح و چند کتاب دیگر منابع ما بودند و موضوعی که آقای رئیسیان مطرح کردند یک موضوع حاشیه‌ای است.

کارگردان این اثر تاکید کرد: تمام تلاش تیم این بود که در اجرا صحنه‌های جنگی اثر کلیشه نباشد. خیلی سخت بود از اسامی واقعی ۲۳ نفر در فیلم استفاده کنیم بخاطر همین از دوستان اجازه گرفتیم تا برای این فیلم اسم شخص مهم نباشد بلکه حرکتی که شکل دادند را اولویت دهیم و روح حرکت ۲۳ نفر و برند آن‌ها در فیلم باقی بماند.

وی درباره علت انتخاب مدیوم سینما برای این داستان عنوان کرد: جهان این داستان به قدری بزرگ بود که می‌توان سریالی از آن ساخت، اما فیلم و مستند هر کدام یک‌ کارکرد دارند. در این فیلم نمی‌خواستم تلقی ایجاد شود که مخاطب توقع عملیات جنگی داشته باشد. نشان دادن عملیات آزادسازی خرمشهر بهانه‌ای برای ورود به دوران اسارت این ۲۳ نفر بود.

کارگردان این فیلم ادامه داد: این فیلم مشکلات و مسائل زیادی داشت. موضوع ملاصالح و ۲۳ نفر ۲ قصه بودند و در این فیلم نقش ملاصالح در حاشیه بود. این فیلم اگر در خارج از ایران هم نمایش داده شود حس‌هایی را ایجاد خواهد کرد که متعلق به امروز نیست. مهم است روح کلی این اثر در مخاطب درست درک شود.

فرآورده درباره غلبه داشتن وجه ملی فیلم بر وجه دینی آن گفت: آنچه در این فیلم انجام شده است، سیرت فیلم است نه صورت آن. ما ارائه روح دینی را برای مخاطبین دهه ۹۰ لازم می‌دانستیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها