دانشجوی ممتازی که در مقابل شهربانی شعار «مرگ برشاه» سر داد

شهید «ناصر دانشگر» که با با معدل ۱۹/۷۵ فارغ التحصیل شد، در زمانی که کسی جرأت کلامی حرف زدن بر ضد شاه را نداشت؛ جمعیتی ۱۵۰ نفر را در مقابل شهربانی جمع کرد و شعار مرگ بر شاه سر داد.
کد خبر: ۳۳۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵ - 12February 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بوشهر، انقلاب اسلامی ایران در سال 57 نهضتی بزرگ و شکوهمند بود که با مشارکت طبقات مختلف مردم صورت گرفت و استبداد و ستم را در ایران ریشه کن کرد و استقلال و آزادی را برای ایرانیان به ارمغان آورد و بسیاری از جوانان و پیران ما با نثار خونشان درخت انقلاب را آبیاری کردند.

در ادامه به معرفی شهدای انقلاب بوشهر می‌پردازیم:

شهید «ناصر دانشگر»

شهید «ناصر دانشگر» مردادماه 1331 در خانواده ای متدین در شهرستان برازجان متولد شد.

ناصر مدت 12 سال برای كسب علم كوشش کرد و با معدل 19/75 فارغ التحصیل شد و پس از آن به كمك پدر در كارخانه یخ سازی رفت.

شهید، پسری جوان  و خوش خلق بود که با رفتار و کردار شایسته مورد توجه همگان بود و مولای متقیان را در کمک به ایتام و نیازمندان سرلوحه خود قرار داده بود.

پس از اتمام خدمت سربازی با درجه گروهبان 2 در قسمت نیروی زمینی در اداراه دخانیات مشغول به كار شد.

انقلاب اسلامی كه به رهبری امام خمینی (ره) آغاز شد ناصر در راهپیمایی ها و تظاهرات علیه رژیم طاغوت شركت فعال داشت و اعلامیه های امام امت كه از روحانیون شهر می گرفت شب ها در كوچه و بازار پخش می كرد و بر روی دیوار شعار ضد طاغوت می نوشت.

در زمانی که کسی جرأت کلامی حرف زدن بر ضد شاه را نداشت؛ جمعیتی ۱۵۰ نفر را در مقابل شهربانی جمع کرد و شعار مرگ بر شاه سر داد.

سرانجام در 12 دی ماه سال 57 در تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی مورد اصابت گلوله مأمورین طاغوت قرار گرفت و به شهادت رسید.

دانشجوی ممتازی که در مقابل شهربانی شعار «مرگ برشاه سر» می داد

 

شهید «عباس سلیمی فرد»

شهید «عباس سلیمی فرد» اول شهریور ماه 1336 در شهرستان برازجان دیده به جهان گشود.

عباس تحت تعلیمات عالمانه خانواده رشد کرد و مدرک دیپلم خود را از دبیرستان «فرخی» در خردادماه سال 1356 گرفت.  وی در کنکور قبول شد و به دانشگاه تهران رفت. وی به دلیل چون عدم توانایی در پرداخت کرایه منزل خود در تهران از دانشگاه انصراف و به سربازی اعزام شد و در سپاه دانش مشغول به تدریس به دانش آموزان روستای (کارچان) در سیستان و بلوچستان شد.

عباس که عشق و علاقه وافری به اسلام داشت با تهیه کتاب های مختلف از مرکز انتشارات اسلامی شهر مقدس قم و مطالعه آنها سعی در فهم و افزایش دانش خود از دین داشت و در سال‌های 53 تا 55 سه بار توسط ساواک در شهربانی بازداشت.

 به دنبال فتوای امام خمینی (ره) که «سربازان سربازخانه را رها کنند» محل سربازی خود را ترک کرد و در تظاهرات علیه رژیم طاغوت فعالانه شرکت و اعلامیه‌ها را شبانه در کوچه و بازار پخش می کرد و سرانجام در بهمن ماه سال 57 در میان تظاهرات کنندگان در فلکه شهرداری جلو ژاندارمری برازجان مورد اصابت گلوله مزدوران رژیم شاه قرار گرفت و شهد شیرین شهادت را نوشید.

دانشجوی ممتازی که در مقابل شهربانی شعار «مرگ برشاه سر» می داد

 

شهید «سمنبر عالی پور»

شهید سمنبر عالی پور در 2 شهریورماه سال 1336 در خانواده‌ای محروم و بی بضاعت در روستای سرمستان از توابع شهرستان دیر دیده به جهان گشود.

در سن 6 سالگی به علت فشار کدخدایان، خانواده شهید به ناچار مهاجرت را برگزیدند و به دیر عزیمت کردند.

سمنبر که دختری خوش رو، متواضع و عبادت در درگاه خدا را بسیار دوست داشت در دوران تحصیل همیشه شاگرد ممتاز بود و در راستای کمک به افراد بی بضاعت و بی سواد یک سال افتخاری کلاس اول شبانه درس داد، اما زمانی که دوره ابتدایی را به اتمام رساند به علت فقر خانواده نتوانست به تحصیلات ادامه دهد. 

در ایام انقلاب اسلامی که به رهبری امام خمینی(ره) در شهرها و نقاط مختلف کشور گسترش یافت، بندر دیر که از کانون‌های انقلابی استان بوشهر به شمار می‌رفت راهپیمایی‌ها و تظاهرات به‌ صورت گسترده در این بندر انجام می‌گرفت.

سمنبر که علاقه زیادی به دیدن امام امت داشت در راهپیمایی‌ها شرکت فعال و مرتب در تظاهرات علیه رژیم طاغوت همراه با مردم مرگ بر شاه سر می داد تا از زیر بار ظلم رهایی پیدا کند.

سرانجام این بانوی انقلابی در 13 آذرماه سال 57 پس از تجمع مردم در حسینیه اعظم شهر دیر، راهپیمایی گسترده ای صورت گرفت و مزدوران شاه اقدام به تیراندازی به مردم کردند که منجر به شهادت و مجروح شدن  عده‌ای شد وسمنبر نیز از ناحیه کمر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

دانشجوی ممتازی که در مقابل شهربانی شعار «مرگ برشاه سر» می داد

 انتهای پبام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار