یادداشت/ حمید جهانگیر فیض آبادی

نمایش اراده یاران امام (ره) در عملیات والفجر هشت

فرزندان خمینی کبیر که با تأسی به اراده لایزال الهی هر غیر ممکنی را ممکن و میسر می‌ساختند، در عملیات «والفجر هشت» عزم خویش را جزم کرده بودند تا بر طبیعت وحشی رودخانه «اروند» فائق آیند و کارستانی کنند که چشم نوابغ جنگی و اساتید کالج‌های معتبر نظامی را به حیرت و تحسین وادارد.
کد خبر: ۳۳۱۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۹ - 12February 2019

گروه استان‌های دفاع‌پرس - حمید جهانگیر فیض آبادی؛ عظمت حماسه عملیات «والفجر 8» را باید در شکوه عبور از تنها رودخانه وحشی جهان جست‌وجو کرد که امواج و جریانات بسیار شدید درونی، غواصی و شنا را در آن غیر ممکن می‌سازد.

فرزندان خمینی کبیر که با تأسی به اراده لایزال الهی‌ هر غیر ممکنی را ممکن و میسر می‌ساختند، عزم خویش را جزم کرده بودند که بر طبیعت وحشی این رودخانه عظیم فائق آیند و کارستانی کنند که چشم نوابغ جنگی و اساتید کالج‌های معتبر نظامی را به حیرت و تحسین وادارد. به طوری که فرماندهان نظامی دنیا درخواست تدریس و تشریح چگونگی طراحی و اجرای عملیات پیچیده عبور از اروند را دارند.

جنگ در آب، باتلاق، نیزار، نخلستان و جنگ شهری از خصوصیات عملیات «والفجر8» بود. عملیات «والفجر 8» را باید قله رفیع حفاظت اطلاعات نامید که بر اساس اصل غافلگیری انجام شد و دارای سه رکن آموزش، شناسایی و پشتیبانی بود.

در خصوص آموزش نیروهایی که قرار بود در عملیات «والفجر 8» حضور داشته باشند باید به این مورد اشاره کرد که آموزش‌های غواصی، قایقرانی، جنگ شهری، جنگیدن در آب، جنگ در جنگل و نخلستان، عبور از موانع، باتلاق، جنگ تن به تن و جنگ ش.م.ر به صورت تخصصی و فشرده و تمرینات سخت در سرما، گرما، روز و شب، در رودخانه‌ها، دریاها و سدها، تا 18 ساعت از شبانه روز، ماه‌ها ادامه داشت.

در بحث شناسایی قبل از عملیات «والفجر 8» باید توجه داشت که تیم‌­های دو یا سه نفره مجرب شناسایی (نیروهای اطلاعات و تخریب)، بیش از 700 بار از عرض رودخانه به صورت غواصی عبور کردند و یک یا دو شب در مواضع دشمن می‌ماندند و بر می‌گشتند، بدون آن که حتی یک بار هم لو بروند. شناسایی‌های فاو، رکورد طولانی‌ترین، دقیق‌ترین و موفقیت‌آمیزترین شناسایی‌های جنگی دنیا را داراست.

تاریخچه جریان آب اروندرود را در یک بازه زمانی 20 ساله به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و امیر کبیر سپردند و آنها تمام جریانات اروند را بررسی و گزارش کردند.

در عملیات «والفجر 8» برای انتقال ادوات، تجهیزات، تدارکات و نیرو، از ماشین­‌های حمل گوشت و لبنیات استفاده می‌شد.

در عملیات «والفجر 8» تلاش اصلی، تصرف شهر «فاو» بود و تلاش پشتیبانی، تصرف جزایر «بُواریَن» و «امُّ الرَّصاص» و 2 عملیات فریب هم در «هورالهویزه» و «شلمچه» (زید) انجام گرفت.

عملیات «والفجر 8» در ساعت 22:10 دقیقه 20 بهمن ماه 1364، با رمز یا زهرا (س) در حالی که مدّ آب کامل بود آغاز شد. در این عملیات حدود 2500 غواص آموزش دیده ولایتمدار و جان بر کف، برای ادای تکلیف، در یک غافلگیری مثال­زدنی و بی نظیر، عرض 900 متری رودخانه وحشی «اروند» را فین زدند و طی کردند و پس از عبور از ساحلی که استحکامات و موانع آن (موانع ضد غواص، موانع ضد کشتی و قایق، موانع ضد هاورکرافت، سیم خاردار، مین، بشکه­‌های آتش زای فوگاز و ...) هر کارشناس نظامی را به عدم توانایی نفوذ و عبور از آنها مُجاب می­ کرد، پا به خاک دشمنی نهادند که در خواب عمیق فراموشی قدرت الهی و تکیه بر ساخته­‌های دست بشر، فرو رفته بود.

بعثی‌ها وقتی چشم باز کردند، هیبت سیاه غواص‌های شجاع ایرانی، لرزه بر اندام ناپاکشان انداخت و تا به خود آمدند، همراه سپیده صبح، شاهد اهتزاز پرچم مقدس گنبد حرم مطهر رضوی بر فراز مناره مسجد جامع شهر «فاو» بودند. عملیات «والفجر 8»؛ 75 روز طول کشید.

تصرف شهر «فاو» عراق که 80 درصد نفت عراق از آنجا تأمین می­‌شد و تنها راه ارتباطی عراق با خلیج فارس بود، تسلط بر جنوب اروند، انهدام سکوهای پرتاب موشک، کشته و زخمی شدن بیش از 50 هزار نفر از نیروهای دشمن و به اسارت درآمدن 2100 نفر، آزادسازی 800 کیلومتر مربع از خاک عراق از نتایج عملیات «والفجر 8» بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار