حجت‌الاسلام محمدزاده مطرح کرد؛

ثبت ۵۸۰۰ وقف از ابتدای انقلاب اسلامی در استان تهران

مدیرکل اوقاف استان تهران با بیان اینکه از ابتدای انقلاب پنج هزار و ۸۰۰ وقف در این استان به ثبت رسیده است گفت: در سال‌های اخیر وقف‌ها به سمت رفع مشکلات جامعه سوق پیدا کرده و بنا داریم با وقف‌های مشارکتی دغدغه‌ها را کاهش دهیم.
کد خبر: ۳۳۱۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷ - 06February 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام غلامرضا محمدزاده مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه متأسفانه سهم وقت در برنامه ششم توسعه به خوبی دیده نشده و لازم است در این خصوص مسئولین و مدیران سهم مناسبی از این حکم الهی در اسناد بالادستی و چشم‌انداز‌ها بگنجانند، اظهار داشت: برنامه ریزان سیاست‌های کلی نظام باید وقف را در توسعه و سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی کشور جای دهند، اما متاسفانه نقش وقف در سیاست‌های کلی به خوبی دیده نشده و لازم است از ظرفیت و پتانسیل این بخش بهره بیشتری ببریم.

وی گفت: اینکه در آینده بخشی از نیاز‌های مردم توسط خودشان تامین شود یک امر بدیهی است به همین جهت از مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهم تا سهم بخش را در سیاست‌های کلی نظام بیشتر ببینند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران تصریح کرد: امامزادگان در توسعه فرهنگ شیعه در کشور نقش زیادی دارند ضمن اینکه مردم و خیرین هم در قالب مؤسسات و بنیاد‌های موقوفه و خیریه می‌توانند بخشی از مشکلات کشور مردم و نظام را با تأمین منابع مالی و ارائه خدمات مناسب مرتفع کنند.

وی با بیان اینکه ماموریت‌های اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران شامل سه حوزه وقف و مدیریت موقوفات، تولیت امامزادگان و اماکن متبرکه و همچنین برگزاری مسابقات قرآنی در سطح شهرستان‌های استان تهران است گفت: تحول در مدیریت و منابع انسانی و تغییر مدیریت سنتی و به مدیریت راهبردی با ایجاد سیستم مدیریت مکانیزه و راه اندازی سامانه جامع مدیریت و بانک اطلاعات موقوفات برای نظارت بر اجرای مأموریت‌ها یکی از اقدامات اخیر مطلوب اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران است.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان اینکه از مهمترین اقدامات در حوزه وقف بحث تثبیت حقوق موقوفات بوده که در این راستا حقوق بسیاری از افراد با اخذ سند مالکیت و انعقاد تفاهم نامه‌های متعدد با سازمان‌های مختلف به منظور رفع اختلافات تثبیت شده است تصریح کرد: این همکاری‌های نزدیک توانسته نتایج و دستاورد‌های عظیمی را برای وقف بوجود آورد.

وی افزود: در حال حاضر نیات واقفین در کشور بازخوانی شده و پس از تایید در سامانه تخصصی ثبت می‌شود ضمن اینکه امروز می‌توان آمار شفافی از وضعیت موقوفات استان تهران در ابعاد مختلف گردآوری و به روز رسانی کرد. این در حالی است که، چون نیت وقف‌ها اصلاح شده است جایگاه ویژه‌ای هم برای وقف‌های مشارکتی قائل شدیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران تصریح کرد: عناوین اصلی نیت‌های وقف عبارت است از: اجتماعی، مذهبی، خیریه، مدارس علمیه، مساجد و بقاع متبرکه که هر کدام از این نیت‌ها زیر مجموعه و موضوعات دیگر دارند و می‌کوشیم ثمرات و برکات وقف به همه عناصر جامعه منتقل شود.

محمدزاده با تأکید بر اینکه اصلاح ساختار و سیستمی شدن وقت و مدیریت مالی و غم اوقاف استان تهران از مهمترین دستاورد‌های سال‌های اخیر است گفت: در آستانه دهه پنجم عمر با برکت انقلاب اسلامی باید دستاورد‌های مختلف فرهنگی اقتصادی اجتماعی و سیاسی در دوره‌های مختلف بی‌نظیر است و به همین دلیل باید آنرا به مردم اعلام کنیم چرا که این خدمات و دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف می‌تواند بسیاری از شبهات را پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه خدمت به قرآن بسیار ارزشمند است گفت: حرکت در مسیر انبیاء الهی و آنچه که در راستای فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با قرآن و اهل بیت علیه السلام انجام می‌شود کاری ماندگار و ارزشمند است گفت: امروز بیش از جنگ اقتصادی جنگ رسانه و حجمی روانی علیه کشور مملکت جامعه و مردم ما شکل گرفته است که این اطلاع رسانی دقیق صحیح و به موقع می‌تواند بسیاری از موضوعات را خنثی کند.

محمدزاده تصریح کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که امروزه بقاع متبرکه از همه جهات باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی عمران و آبادانی با فرزندان مظلوم اهل بیت علیه السلام بوده و پایگاه‌های در جهت تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی به خاطر همین است که دشمن از تجمعات جوانان و مردم در کنار بقا و توسل به آنان هراس دارند.

وی با بیان اینکه تورم و مشکلات معیشتی از جمله دغدغه‌های فعلی مردم است گفت: با آنکه مسئولان نظام برای رفع این موضوع تلاش کردند و حتی تأکیدات رهبر معظم انقلاب هم در این زمینه بوده و فرموده‌اند که باید در زمینه ایجاد اشتغال نهایت تلاش‌ها صورت گیرد، اما به نظر می‌رسد که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت وقف و کمک گرفتن از آن می‌توان از این گردنه نیز عبور کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان اینکه آمار وقف‌های پیش از انقلاب تا کنون ۹۶۰۰ عدد است که ۵۸۰۰ وقف آن در ۴۰ سال اخیر یعنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رخ داده گفت: گرایش مردم به وقف به عنوان حکم الهی در ۴ دهه اخیر حاکی است نگاه بلند آنان برای رفع مشکلات جامعه و کمک به حاکمیت اسلامی برای رفع دغدغه‌هاست.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات وقف‌های با نیت‌های شبیه به هم و یا با نیت‌های متعدد در سامانه ثبت می‌شود تصریح کرد: در سال‌های اخیر و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر گرایش بیشتر واقفین به وقف علم و فناوری و همچنین وقف‌های اجتماعی به منظور رفع دغدغه‌های جامعه علاقه به این وقف‌ها بیشتر شده است.

حجت‌الاسلام محمدزاده اظهار داشت: در فاصله هشت سال اخیر که در نیت وقف‌ها اصلاح صورت گرفته است این در حالی است که گا‌ها یک واقف با چند نیت کار نیک خود را به ثبت می‌رساند.

وی در توضیح بیشتر با بیان اینکه با اصلاحیه اخیر نیت وقف‌ها به ۶ دسته تقسیم شده گفت: نیت وقف اجتماعی به نیت واحد‌های خدماتی، واحد‌های مذهبی، مراکز آسایشگاهی و همچنین مصارف وقف خاص نظیر وقف اولاد و ارحام واقف تقسیم‌بندی شده است ضمن اینکه نیت وقف مذهبی هم به توسعه و ترویج قرآن، کتب دینی، روضه خوانی، تعزیه داری، وجوه مذهبی، اطعام و همچنین فرایض دینی تقسیم شده است.

وی تصریح کرد: نیت وقف خیریه هم به انواع کمک و اعانه و امور خیر، کمک به زوار، دانش‌آموزان دانشجویان، ایتام پرورشگاه، موسسات خیریه نیکوکاری، جهیزیه و کمک ازدواج، دارو درمان و بستری، کمک به مراکز درمانی و همچنین آموزشی پژوهشی و علمی و تحقیقاتی تقسیم شده است این در حالی است که وقف با نیت مدارس علمیه هم به طلاب و مدرسین علوم دینی و همچنین هزینه عمران مدارس علمیه تقسیم شده است.

حجت‌الاسلام محمدزاده خاطرنشان کرد: وقف با نیت مساجد هم به عمران مساجد، هزینه خدام و ائمه جماعات و همچنین هزینه جاری مسجد تقسیم شده است این در حالی است که وقف با نیت بقاع به عمران بقاع متبرکه، حقوق کارکنان و خدام بقاع و همچنین هزینه‌های خاص و جاری بقاع و اماکن متبرکه تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه هفت هزار و ۷۷۹ وقف با نیت مذهبی و اسلامی ثبت شده است افزود: ۹۰۰ وقف با نیت مدارس علوم دینی، شش هزار و ۱۱ وقف با نیت مساجد، ۲۸۱ وقف با نیت بقاع متبرکه، ۲۳۷ وقف با نیت زوار، ۵۴ وقف با نیت عمرانی بقاع متبرکه، شش وقف با نیت حقوق خدام و ۲۲۱ وقف با نیت پرداخت هزینه‌های جاری بقاع متبرکه، ۱۵۲ وقف با نیت عمران مدارس طلاب، ۲۵۳ وقف با نیت حقوق طلاب و مدرسین حوزه علمیه به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف استان تهران با بیان اینکه برخی وقف‌ها با نیت خیریه و اجتماعی ثبت شده تصریح کرد: سه هزار و ۹۳۴ وقف با نیت خیریه و سه هزار و ۴۳۷ وقف با نیت اجتماعی، ۱۰۱ وقف با نیت موسسات خیریه نیکوکاری،۳۵۱ وقف با نیت کمک به ایتام پرورشگاه، ۲ هزار و ۲۳۹ وقف با نیت کمک و اعانات، ۴۷ وقف با نیت خرید جهیزیه، هفت وقف با نیت رفع مشکلات معلولین به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: وقف‌های درمانی هم از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفته است به طوری که در هشت سال اخیر ۲۳۷ وقف با نیت کمک به مراکز درمانی است.

حجت‌الاسلام محمدزاده خاطرنشان کرد: مردم در زمینه علم و توسعه دانش و فناوری در کشور پیگیر بوده و حمایت از این مسیر کم نگذاشته‌اند به طوری که ۲۳۷ وقف با نیت دانشجویان و دانشآموزان و ۲۰۵ وقف با نیت علمی و پژوهشی و تحقیقاتی به ثبت رسانده‌اند که این امر به ذات ایرانی‌ها مبنی بر دغدغه‌هاش برای پیشرفت از طریق دانش روز بازمی‌گردد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه طبق دستور رئیس سابق و فعلی سازمان اوقاف و امور خیریه باید اسناد وقفی تک برگی شود این مهم چند سالی است در دستور کارمان قرار گرفته است اظهار داشت: در مجموع هشت سال اخیر بیش از ۱۴۸۶ سند تک برگی و ۷۵۱ سند دفترچه‌ای صادر شده است.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران با توجه به اینکه برخی افراد موقوفه‌خوار همه تلاش خود را برای خلع ید وقف کرده‌اند اقدامات خاصی با کمک و همراهی ویژه قوه قضائیه و دادگستری‌ها صورت گرفته است اظهار داشت: در فاصله هشت سال اخیر پنج هزار و ۹۵۴ دعوی مطروحه در دادسرا‌ها پیگیری حقوقی شده و در نهایت منجر به صدور پنج هزار و ۲۹۰ رای به نفع وقف و موقوفه شده که این مهم جز با همدلی قضات محترم میسر نبوده است.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر در خصوص اجرای پروژه‌های ساختمان اداری و درمانی اقدامات خوبی صورت گرفته است گفت: ۲۴۲ هزار مترمربع ساختمان یا افتتاح شده و یا در آستانه افتتاح در سال آینده است.

وی درباره جزئیات این پروژه‌ها افزود: بازسازی و نوسازی و تجهیز ساختمان اداره کل اوقاف استان تهران با سه هزار و ۴۰۰ متر مربع احداث ساختمان اداره اوقاف جنوب غرب تهران با یک هزار و ۶۰۰ متر مربع احداث ساختمان اداره اوقاف شهرستان ملارد با هزار متر مربع احداث فاز یک بیمارستان ۶۴ تختخوابی موقوفه سرلشکر خدایار ملارد با هفت هزار متر مربع احداث بیمارستان سوانح سوختگی موقوفه عمیدی نوری ناحیه سه تهران با ۴۵ هزار متر مربع احداث بیمارستان سرطانی موقوفه روحانی نژاد در شهرری با ۸۴ هزار متر مربع احداث مرکز پژوهش رویان اوقاف شمال شرق تهران با ۱۰۰ هزار مترمربع بخشی از این پروژه هاست.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار