یادداشت/ فرشته چترعنبری

چهل سال اقتدار زنان انقلابی

پرداختن به نقش و سهم زنان در تاریخ انقلاب اسلامی ضرورت تاریخی و فرهنگی دارد که در این یادداشت به مواردی از آن اشاره شده است.
کد خبر: ۳۳۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ - 09February 2019

چهل سال اقتدار زنان انقلابیگروه اخبار داخلی دفاع‎پرس - فرشته چترعنبری: وقوع انقلاب اسلامی در ایران، در کنار تغییرات اساسی در ساختارهای مختلف در فرهنگ جامعه،جایگاه و نوع نگاه به زنان را دچار تغییر و تحول کرده و جهشی باور نکردنی در وضعیت آنان پدید آورد.

به طور طبیعی پس از تفسیر جایگاه زنان و منزلت اجتماعی آنان از سوی امام خمینی(ره)، زمینه برای حضور فعال و سازنده زنان در نظام اجتماعی اسلامی فراهم شد. در نتیجه به افزایش تعداد تحصیل کرده‎ها، دانش‎آموزان، دانشجویان، اساتید، هنرمندان، شاغلان و فعالان اقتصادی،اجتماعی و به طور کلی مشارکت سیاسی زنان در سطوح مختلف قدرت منجر شد.

با شدت یافتن جریان اسلام‎خواهی در ایران اوج‌گیری فعالیت‎های انقلابی، نقش‎آفرینی و سهم گسترده زنان در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی در عرصه‎های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله دوره دفاع مقدس برجسته است.

نقش‎آفرینی زنان در دوران مبارزه و فعالیت سیاسی علیه رژیم شاهنشاهی، زنان به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بود. در شکل مستقیم آن زنان ایثارگر در جلسات و محافل سیاسی فعالیت‎های مخفی، چاپ و تکثیر و توزیع اعلامیه، سخنرانی و تبلیغات، فعالیت‎های نظامی مسلحانه، حضور در راهپیمایی‎ها و به تبع دستگیری، شکنجه و مسائل زندان، تبعید و.....حضوری فعال داشتند.

در شکل غیرمستقیم ایفای نقش زنان با تربیت فرزندان و اعزام آنها به جبهه‎های جنگ، ترغیب همسران به مبارزه در راه وطن اسلامی، اداره منزل و تحمل سختی‎های ناشی از فقدان همسر جلوه‎های بارزی از ایثار و خودگذشتگی را به نمایش گذاشتند.

پرداختن به نقش و سهم زنان در تاریخ انقلاب اسلامی ضرورت تاریخی و فرهنگی دارد، که در ذیل به مواردی از این سهم زنان اشاره شده است.

1.زنان مسلمان انقلابی: کسانی هستند که در تحقق و پیشرفت نهضت اسلامی قدم‎های موثری برداشتند؛ به میدان ها و خیابان ها آمدند و با مشت گره کرده خود در مقابل توپ و تانک ایستادند و در مبارزات سیاسی و تظاهرات بر ضد شاه شرکت کردند و با حضور ارزشمند و شجاعانه خود و با رعایت حجاب در صحنه دفاع از میهن اسلامی و قرآن کریم ظاهر شدند، در نتیجه جمعی از این زنان انقلابی به شهادت رسیدند تا انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به پیروزی رسید.

دوران دفاع مقدس که از سال 59_ 68 بود با حضور مستمر و فعال زنات در تدارکات و پشتیبانی پشت جبهه و شرکت فعال در برنامه‎های بازسازی و توسعه کشور و حضور گسترده زنان در فعالیت‎های سیاسی،نشان دادند که اعتقادات دینی آنها مانع از شرکت آنها در فعالیت‎های مختلف اجتماعی، انقلابی و.....نخواهد شد، در نتیجه زنان مسلمان و انقلابی را به وجود آوردند.


2.مشارکت سیاسی: دایره‌المعارف علوم اجتماعی نیز مشارکت سیاسی را چنین تعریف می‌کند: مشارکت سیاسی عبارت از فعالیت‌های داوطلبانه‎ای است که اعضای یک جامعه به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در انتخابات حکام و یا در شکل‎گیری سیاست‎های عمومی انجام می‎دهند.

مشارکت سیاسی هر نوع فعالیت سیاسی داوطلبانه در رابطه با انتخاب کردن و انتخاب شدن برای پست‌های سیاسی جامعه و اثرگذاری در تدوین سیاست‎ها و برنامه‎های عمومی در نهادها و نظام‎های سیاسی جامعه است.

3.مشارکت اجتماعی: می‎توان آن را فرایند سازمان یافته‎ای دانست که افراد جامعه به صورت آگاهانه، داوطلبانه و جمعی با در نظر داشتن هدف‎های معین و مشخص که منجر به سهیم شدن در منابع قدرت می‎شود تعریف کرد، نمود این مشارکت وجود نهادهای مشارکتی چون انجمن‎ها، گروه‎ها، سازمان‎های محلی و غیردولتی هستند.

4.فرهنگ ایثار و شهادت: منظور از این فرهنگ مجموعه نظام ارزش‎ها، باورها و الگوهای هنجاری هدایتگر به مجموعه نقش‎ها، رفتارها، روابط اجتماعی برخاسته از جهان‎بینی اسلامی، فرهنگ عاشورای حسینی و آرمان‎های انقلاب اسلامی و اندیشه‎های حضرت امام خمینی (ره) و جامعه ایثارگران است.

همان شاخص‎های ایمان به خدا، محسبه نفس ، ترجیح منافع خود نظام بر منافع شخصی، خدمت‎گذاری، مردم‎داری، ساده زیستی ، پرکاری و احسان است.

5.عرصه‎های سیاسی فرهنگ ایثار و شهادت: عرصه‎های سیاسی یکی از انواع عرصه‎های فرهنگ ایثار و شهادت است که ایثارگران با انجام فعالیت و نقش‎آفرینی خود در چنین عرصه‎هایی که عبارتند از: شرکت در مبارزات سیاسی، مشارکت در جلسات و تصمیم‎گیرهای سیاسی، کسب اطلاعات سیاسی، پخش و توزیع اعلامیه‌های سیاسی، کمک‌‎های مالی به فعالیت‎های سیاسی، مذاکره با نمایندگان، عضویت در احزاب سیاسی، شرکت در ثبتنام افراد و تبلیغ برای احزاب سیاسی، نوشتن مقالات و سخنرانی‎های سیاسی، مسوولیت بسیج افراد، شناسایی عوامل کودتا (منافقین)، مشارکت در شورای تشکیل سپاه پاسداران، حضور فعال در راهپیمایی‌هاو تظاهرات و اعتصابات، سعی در جهت حفظ و پیشبرد اهداف فرهنگ ایثار و شهادت که به عنوان یک اصل اساسی و مهم که بنیان ارزش‎های اسلامی ما را تشکیل می‌دهد دارند.

6.عرصه‎های فرهنگی ایثار و شهادت: منظور یکی دیگر از عرصه‎های فرهنگ ایثار و شهادت است که شامل حضور در عرصه‎های فرهنگی و تبلیغ و تکریم مقام شهیدان، راه‎اندازی کاروان‎های خانواده شهدا و خواهران و برادران برای حضور در جبهه، تشویق افراد برای حضور و آمادگی در جبهه، چاپ و تکثیر نوار و سخنرانی امام، تبلیغ مناسک حج، تدریس علوم دینی، هدایت و راهنمایی فریب خوردگان، مبارزه با کجروی و انحرافات اخلاقی، تربیت فرزتدانی صالح و فرستادن آنها به جبهه، تشکیل کمیته انقلاب اسلامی، مقالات و سخنرانی‎های فرهنگی و سایر فعالیت‎های مطبوعاتی و تبلیغاتی است.

7.عرصه‎های نظامی ایثار و شهادت: منظور از عرصه‎های نظامی در فرهنگ ایثار و شهادت همان عرصه‎هایی است که ایثارگران در جبهه و پشت جبهه به فعالیت‎های نظامی از جمله، حضور مستقیم در خط مقدم و امداد مستقیم رزمندگان، حضور پرستاران و کادرهای پزشکی در شهرهای جنگی و مداوای رزمندگان، رساندن مهمات و غذا به رزمندگان و خطوط پشتیبانی، تعمیر تجهیزات و بازسازی وسایل و البسه،پتو و وسایل زیستی رزمندگان در جبهه، آموزش‎های رزمی و چریکی در پایگاه‎های نظامی،جمع‎آوری سلاح و مهمات و موادمخدر، خواباندن ناآرامی‎ها، فرماندهی سپاه پاسداران (خانم مرضیه دباغ) مقابله با اربابان ظالم در جهت حفظ و پیشبرد اهداف فرهنگ ایثار و شهادت به انجام می‎رساندند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار