تسخیر علم «شیمی تجزیه» منطقه توسط دانشمندان ایرانی

بر اساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال 2017 به مقام نخست تولیدات علمی در رشته شیمی تجزیه در سطح کشور‌های آسیای غربی رسیده است.
کد خبر: ۳۳۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵ - 09February 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از فارس، بر اساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال 2017 به مقام نخست تولیدات علمی در رشته شیمی تجزیه در سطح کشور‌های آسیای غربی دست یافته است.

شیمی تجزیه شاخه‌ای از علم شیمی است که به مطالعه روش‌های جداسازی، شناسایی و بررسی کمّی اجزای طبیعی یا مصنوعی یک ماده می‌پردازد. از شیمی تجزیه در موارد مختلفی نظیر کنترل کیفیت محصول، نمایش کنترل آلوده‌کننده‌ها، مطالعات پزشکی و بالینی و عیارگیری استفاده می‌شود.

در جدول زیر صدرنشینی ایران در علم شیمی تجزیه را مشاهده می‌کنید:

تسخیر علم «شیمی تجزیه» منطقه توسط دانشمندان ایرانی

بررسی‌های منتشر شده در مجله «SCImago Journal & Country Rank» نشان می‌دهد ایران با تولید 1057 مقاله علمی در زمینه شیمی تجزیه در رتبه نخست و ترکیه با اختلافی قابل توجه در جایگاه دوم قرار دارد.

کشور‌های مصر، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، کشور‌های اردن، عراق، امارات متحده عربی، قطر، لبنان، سرزمین‌های اشغالی، عمان، یمن، کویت، سوریه و بحرین در رتبه‌های بعد از ایران و ترکیه قرار دارند.

از میان 1057 مقاله منتشر شده توسط دانشمندان ایرانی، 1039 مورد آن قابل استناد بوده است؛ در حالی که ترکیه به عنوان دومین کشور تنها 533 مقاله در این رشته منتشر کرده که 527 مورد آن قابل استناد بوده است.

بحرین نیز به عنوان آخرین کشور در سطح آسیای غربی در سال 2017 تنها یک مقاله در زمینه رشته شیمی تجزیه ارائه کرده است.

ایران در یک بررسی کلی‌تر میان 155 کشور جهان جایگاه دهم را به خود اختصاص داده و صدرنشین کشور‌های جهان، چین است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

تسخیر علم «شیمی تجزیه» منطقه توسط دانشمندان ایرانی

محققان چینی در سال 2017، 8629 مقاله علمی در زمینه شیمی تجزیه منتشر و ارائه کرده‌اند که 8573 مورد آن قابل استناد بوده است.

ایالات متحده آمریکا، هند، ژاپن، اسپانیا، آلمان، کره جنوبی، ایتالیا و برزیل به ترتیب بعد از کشور صدرنشین جهان و قبل از ایران قرار گرفته‌اند.

ایالات متحده آمریکا به عنوان دومین کشور در سطح جهان با یک اختلاف بسیار فراگیر نسبت به دانشمندان چینی، 3716 مقاله ارائه و منتشر کرده‌اند که از این تعداد 3582 مورد قابل استناد بوده است.

در خبر‌های پیشین نیز به صدرنشینی ایران در رشته‌های متفاوتی از جمله علم ژنتیک، علم فیزیک، ریاضیات کاربردی، فناوری نانو و آب، علم زیستی و تولیدات پزشکی داخلی اشاره شده است.

انتهای پیام/ 112