بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها/ 30

از رفرنس بی بی سی به هفته نامه فریاد عاشورا تا مشکلات کار رسانه‌ای در افغانستان

مدیر خبرگزاری صدای افغان گفت: ما همگی بر این اعتقاد هستیم که کار رسانه‌ای آن هم در فضای خفقان افغانستان با وجود تروریست‌ها همان چهره واقعی جهاد است
کد خبر: ۳۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵ - 09November 2014

از رفرنس بی بی سی به هفته نامه فریاد عاشورا تا مشکلات کار رسانه‌ای در افغانستان

حجت الاسلام عیسی حسینی مزاری مدیر خبرگزاری صدای افغان، در بازدید از غرفه خبرگزاری دفاع مقدس در بیستمین نمایشگاه خبرگزاریها و مطبوعات، پیرامون مجاهدت بچههای افغان در دفاع از مقدسات شیعه و نیز مشکلات موجود در راه کار رسانهای در افغانستان با خبرنگار دفاع پرس به گفتوگو نشست، که متن آن در ذیل آمده است.

- در رابطه با نحوه تشکیل خبرگزاری صدای افغان و اهداف آن توضیح دهید؟

در سال 1380 که ایده تأسیس این خبرگزاری مطرح شد، خیلی از افراد و شخصیتها ضرورت وجود یک خبرگزاری را احساس نمی کردند؛ مثلا زمانی که با یک شخصیت عالیمقام در رابطه با کمکهای فنی و اقتصادی برای تشکیل خبرگزاری صحبت میکردیم او از ما می پرسید "این خبرگزاری روی کدام موج پخش می شود!؟" و فکر می کردند که منظور از خبرگزاری یعنی یک موج رادیویی!

خبرگزای صدای افغان به عنوان اولین خبرگزاری موثر و مستقل با زمینه اعتقادی اسلامی و جهادی در افغانستان شناخته می شود و ما با این تفکر که فعالیت های مبارزاتی نیاز به یک رسانه دارد به این کار همت گماشتیم.

این خبرگزاری در سال 1380 پایه گذاری شد، مرکز آن در استان کابل افغانستان قرار دارد و بیش از 100 نفر در بخش های مختلف آن مشغول کار هستند. ما در مشهد، قم و تهران دارای نمایندگی هستیم و از وجود برخی خبرنگاران و رابطین رسانه ای در شهرهای پرجمعیت هم استفاده می کنیم.

تابستان سال 1381 روزنامه انصاف را راهاندازی کردیم؛ البته قابل یادآوری است که کار رسانه ای ما از سال 71 شروع شد و در این سال ما هفته نامه فریاد عاشورا را در کابل چاپ می کردیم که به سه زبان انگلیسی، پشتو و فارسی در افغانستان و 15 کشور دیگر منتشر می شد.

فراگیری مطالب این هفته نامه طوری بود که شبکه بی بی سی فارسی هر پنج شنبه به مطالب ما رفرنس میداد. یعنی به طوری که مطالب هفته نامه فریاد عاشورا مستدل و منطقی بود و حتی در آن موقع 60 مورد از استفتائات حضرت امام(ره) را چاپ و منتشر کرد.

- مشکلات کار رسانه ای در افغانستان چیست؟

به طور عمده در رابطه با فعالیت های رسانه ای در افغانستان 3 مشکل بزرگ وجود دارد؛ یکی بحث امنیت و خطرات جانی است که معمولا زمانی اتفاق می افتد که بر خلاف نظر برخی اشخاص و مطامع آنها اطلاع رسانی می شود. دیگری کمبود نیروی ارزشی و حرفه ای در کار رسانه ای در افغانستان و دست آخر هم مشکلات عدیده اقتصادی است.

- علت و انگیزه مجاهدین افغان از جهاد در سوریه چیست؟

من شخصا با سخنرانی در افغانستان در مجامع مختلف در محضر رسانهها این مطلب را عنوان کردم و در تماسی که تلویزیون صدای امریکا پیرو این بحث با بنده برقرار کرد با تبیین مواضع و جهتگیریهایی که بچههای افغان در دفاع از مقدسات اسلامی دارند به آنها گفتم که از نظر یک شیعه افغانی اگر در هر کجای دنیا مقدسات ما در معرض اهانت و انهدام قرار بگیرد حضور در میدان نبرد اینچنینی برای هر فرد معتقد به مبانی شیعه واجب است؛ چه آن فرد شیعه افغانی، ایرانی و یا عراقی و یا اهل هر کشور دیگری باشد.

اگر روزی لازم باشد که خودم لباس رزم بپوشم و در دفاع از اماکن مقدسه مانند مرقد حضرت زینب(س) و یا در کربلا و نجف حاضر شوم حتما حضور خواهم داشت و جانانه مجاهدت خواهم کرد و این را من همیشه در بین دوستان و همقطاران خودم گفته ام که ننگ است بر ما در افغانستان بدون توجه به مسائلی که در منطقه می گذرد زندگی کنیم، آن هم در حالی که اماکن مقدسه ما در معرض خطر است.

- سایت آوای افغان در معرفی چهره های جهادی افغانستان چه تلاش هایی را داشته است؟

در ابتدا لازم است این نکته را بگویم که خبرگزاری ما یک خبرگزاری جهادی است و من به عنوان صاحب امتیاز، موسس و مدیرمسوول خبرگزاری اگر خدا ما را لایق بداند از سالهای 57 و 58 در جبهه جهاد علیه کفار در افغانستان حاضر شده ام. الان هم در همان مسیر در حال حرکت هستیم و طبیعی است که خبرگزاری ما، نیروهای ما و همه حرکت های رسانه ای و سایبری و شبکه های مجازی ما در خدمت این تفکر و حرکت جهادی باشد؛ البته نوع جهادی که ما امروز در افغانستان و در عرصه های رسانه ای پیگیر آن هستیم دست کمی از جهاد عملی ندارد؛ به همین خاطر ما دارای نیروهای فعال فرهنگی و سیاسی هستیم و بنده به عنوان نماینده تام الاختیار آیت الله مکارم شیرازی در افغانستان فعالیت دارم و از این رو هم در عرصه فعالیت های مطبوعاتی و سیاسی در حال کار هستیم.

- با توجه به اشاره ای که به سابقه جهادی خودتان داشتید، در این زمینه خاطره ای را ذکر کنید؟

همانطور که عرض کردم قبل از اینکه ما وارد عرصه جهاد رسانه ای شویم در جبهه های جنگ در افغانستان بودیم. قبل از سال 61 که وارد جبهه جهادی شوم یک شب در شهر مزار شریف به همراه برخی دیگر از دوستان به شنیدن اخبار رادیو ایران و سخنرانی حضرت امام(ره) بودیم. صحبت های حماسی امام(ره) که باعث گریه حضار در آنجا شده بود ما را نیز به گریه انداخت. من از همان لحظه با خودم عهد کردم که بیشترین پیروی و تبعیت را از مکتب امام(ره) داشته باشم. از همان لحظه هم تصمیم گرفتم که مکتب و درس و فحص را رها کنم و به خط امام(ره) بپیوندم.

- وضعیت فعلی رسانه های فعال در عرصه دفاع مقدس ر ا چگونه ارزیابی می کنید؟

با نگاهی کلی به مجموع مباحث مطرح شده در رسانه ها در موضوع جهاد و دفاع مقدس  درمییابیم رسانه فعالی که در این زمینه گویای رشادت ها و جانفشانیهای جهادگران باشد متاسفانه به چشم نمیخورد. آن مقداری هم که در این موضوعات به آن پرداخته می شود فعالیت رسانه هایی مانند خبرگزاری دفاع مقدس و یکی دو خبرگزاری دیگر است. متاسفانه برخی از این خبرگزاریها موضوعات دفاع مقدس را در اولویت خودشان قرار نمی دهند و از این رو گرد و خاک غربت بر روی این موضوع نشسته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار