نماینده ولی فقیه در لرستان:

زکات در ایجاد روحیه جهادی نقش مهمی دارد

آیت‌الله «سیداحمد میرعمادی» گفت: زکات در ایجاد روحیه جهادی و زدودن روحیه اشرافیگری و نفی رذایل اخلاقی همچون حرص و طمع نقش بسیار مهمی دارد.
کد خبر: ۳۳۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷ - 10February 2019

به گزارش دفاع پرس از خرم آباد، آیت‌الله «سید احمد میرعمادی» امروز (یکشنبه ۲۱ بهمن ماه) در جلسه شورای زکات استان، با بیان اینکه یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی ایران نگاه حکومتی به احکام اسلام بوده است، اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب احکام فقهی با نگاه فردی یا اجتماعی بوده، ولی نگاه حکومتی به احکام اسلام نداشتیم.

وی افزود: زکات یک واجبی است که جنبه حکومتی و اجتماعی دارد، ولی روی این موضوع کار نکرده‌ایم و دلایل فقهی زیادی بر حکومتی بودن امر زکات هست و همچنین به عقیده بسیاری از فق‌ها پرداخت زکات به امام المسلمین واجب است و باید به، ولی فقیه پرداخته شود.

نماینده، ولی فقیه در لرستان عنوان کرد: امام خمینی (ره)، شیخ صدوق و افراد زیادی معتقد بودند که زکات باید زیر نظر، ولی امر مسلمین به مسلمین برسد و موارد مصرف زکات گویای این است که زکات یک امر حکومتی است. صریح آیه قرآن است که از مهمترین برنامه‌های وظایف حکومت اسلامی اقامه نماز و احیای زکات است و برخورد انقلابی و حکومتی پیامبر (ص) با تارکین زکات و همچنین بخش‌نامه امام علی (ع) در مورد جمع آوری زکات در دوره حکومتشان نشان از اهمیت و حکومتی بودن امر زکات است.

میرعمادی گفت: طی سال‌های اخیر تحولی در شورای زکات استان اتفاق افتاد و اعضای شورای زکات استان را در قالب چهار یا پنج کمیته تقسیم شدند در همین راستا امسال زکات استان رتبه سوم کشور شد با وجود اینکه استان محروم است.

نماینده، ولی فقیه در لرستان با تاکید بر شفاف‌سازی در امر زکات خاطرنشان کرد: باید موارد مصرف زکات شفاف باشد و همچنین زکات نباید در سایر موارد محاسبه شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه تاثیر زکات در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم تبیین نشده است چراکه اولین شرط تربیت دینی لقمه حلال و لازمه لقمه حلال پرداخت سهم فقرا و زکات است و همچنین در محرومیت زدایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده زکات نقش مهمی دارد.

میرعمادی با اشاره به نقش زکات در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی افزود: علما از زکات جهت جلوگیری از طلاق استفاده کردند و اشخاص فقیری توانمند شده‌اند و همچنین زکات در ایجاد روحیه جهادی و زدودن روحیه اشرافیگری و نفی رذایل اخلاقی همچون حرص و طمع نقش بسیار مهمی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار