نیویورک تایمز:

عراق درخواست آمریکا برای توقف خرید برق و گاز از ایران را نپذیرفت

عراق درخواست آمریکا برای متوقف کردن خرید گاز و برق از ایران را قبول نکرد؛ عراق به انرژی ایران نیاز دارد و نگران است در صورت عدم تامین، آشوب و ناآرامی به ویژه در فصل تابستان در این کشور رخ بدهد.
کد خبر: ۳۳۲۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰ - 11February 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دولت ترامپ عراق را تحت فشار قرار داده تا خرید انرژی از ایران را متوقف کند و این مسئله به چالش مهمی بین بغداد و واشنگتن تبدیل شده است.

رهبران عراقی نگران هستند که افت فشار برق در کشورشان باعث آشوب و ناامنی سیاسی شود. چرا که این کشور نیاز شدیدی به برق دارد و عمده آن از ایران تأمین می‌شود.

مقاومت عراق اهداف ترامپ در متوسل شدن به زور تحریم برای عدم همکاری و معامله با ایران را با خطر مواجه می‌کند.

همچنانکه کشور‌های اروپایی هم یک سازوکار مالی جدیدی را برای انجام مبادلات اقتصادی با ایران طراحی کرده‌اند و تلاش‌های آمریکا در متوقف کردن چین و هند خرید نفت از ایران هم با مشکل مواجه کرده است.

تنش‌ها پس از آنکه ترامپ در سوم فوریه اعلام کرد که در نظر دارد ارتش آمریکایی هم به عراق بگردد و ایران را رصد کند اوج گرفت.

اظهارات ترامپ باعث شد که در عراق قانونی تصویب شود تا فعالیت‌های آمریکا در خاک این کشور را محدودتر کنند.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق هفته گذشته پس از ملاقاتی که با رئیس بانک مرکزی ایران داشت، به ۱۳سال تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا علیه عراق در دور صدام حسین اشاره کرد و گفت: مردم عراق سال‌ها از اقدامات آمریکا رنج دیده‌اند و مردم این کشور به خوبی از اقدامات آن‌ها آگاهند.

عبدالمهدی گفت: «عراق تحریم‌های آمریکا علیه ایران و هیچ ملت دیگری» را اجرا نمی‌کند.

در این دیدار رئیس بانک مرکزی ایران هم اعلام کرد که امیدوار است عراق با ایران همکاری بیشتری در حوزه بانکداری داشته باشند که می‌تواند تحریم‌های آمریکا را بیش از پیش تضعیف کند.

مقامات آمریکایی به دنبال این هستند که عراق خرید گاز طبیعی و برق از ایران را قطع کند.

گاز طبیعی ایران مهم‌ترین و حیاتی‌ترین واردات انرژی در عراق است، اما مقامات آمریکایی می‌گویند این خرید باید پایان یابد. چرا که خرید گاز از ایران در حوزه تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و دولت ترامپ به رهبران عراق اعلام کرده‌اند که آن‌ها تا آخر مارس باید به خرید برق از ایران پایان دهند.

مقامات در بغداد می‌گویند راه جایگزینی برای خرید گاز از ایران وجود ندارد. چرا که بازسازی زیرساخت‌های عراق حداقل سه سال طول می‌کشد.

فشار دولت ترامپ برای عراق بخشی از استراتژی این کشور در استفاد از ابزار تحریم برای تضعیف اقتصاد ایران و تغییر سیاست این کشور است. دولت ترامپ تلاش می‌کند تا به روش‌های مختلف برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران را تضعیف کند.

مقامات آمریکایی می‌گویند آن‌ها می‌خواهند که صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، اما در عین حال آن‌ها به چند کشور در ماه نوامبر معافیت تحریمی داده‌اند که چین و هند نیز در بین هشت کشوری بود که آمریکا معافیت تحریمی داده بود. هند و چین بزرگترین مشتریان نفتی ایران هستند که فروش نفت به آن‌ها ۱۸۰ روز قرار شد ادامه یابد. به عراق هم فرصت ۴۵ روزه برای خرید برق از ایران داده شد که پس از آن ۹۰ روز دیگر تمدید شد.

در نهم ژانویه پامپئو وزیر خارجه آمریکا به عراق درباره استقلال انرژی و نخریدن گاز از ایران هشدار داده است.

حیدرالعبادی نخست‌وزیر پیشین عراق طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که عراق یک وضعیت پرمخاطره با آمریکا دارد چرا که آمریکا در این باره که به عراق به عنوان یک منطقه ژئوپلتیکی نگاه کند با شکست مواجه شده است.

العبادی اعلام کرد: ما اتفاقاً با ایران همسایه هستیم نه با آمریکا و مرز طولانی با ایران داریم نه با آمریکا و به آن اندازه اقتصاد قوی نداریم.

برخی تحلیلگران معقتدند به رغم تلاش‌های آمریکا چین و هند هم خرید نفت از ایران را حتی پس از اعلام ۱۸۰ روز معافیت‌های تحریمی متوقف نخواهند کرد.

در ۳۱ ژانویه، فرانسه، انگلیس و آلمان اعلام کردند که سازوکار مبادلات مالی با ایرانی راه انداختند که به این کشور‌ها برای انجام مبادلات تجاری با ایران و امکان دور زدن تحریم‌ها را می‌دهند.

پیش از این مقامات عراق نگرانی خود را نسبت به تقاضای آمریکا برای امضای قرارداد با شرکت‌های آمریکایی برای ساختن زیرساخت‌های انرژی در عراق اعلام کرده بودند.

در اکتبر گذشته دولت ترامپ مقامات عراق را تحت فشار قرار دادند تا توافقی را با جنرال الکتریک به ارزش میلیارد‌ها دلار برای قرارداد تولید برق امضا کند و یک شرکت آلمانی هم در آستانه عقد قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری با بغداد قرار گرفت.

مقامات ارشد عراق آن زمان به حیدرالعبادی نخست‌وزیر وقت هشدار دادند که امضای چنین قراردادی با شرکت زیمنس روابط عراق را با آمریکا در خطر جدی قرار خواهد داد.

در حال حاضر ب. انرژی عراق با مسائل و مشکلات زیادی نظیر گرید پایین و کمبود سوخت برای تبدیل به برق مواجه است.

در سال ۲۰۱۷ عراق یک قراردادی با ایران برای خرید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی امضا کرد که ارزش سالانه آن ۲.۸ میلیارد دلار با نفت بشکه‌ای ۷۰ دلار بود.

براساس اعلام بانکی جهانی در واقع میزان واردات واقعی این کشور نصف این میزان بود و این میزان سوخت می‌توانست ۱۰-۱۵درصد برق مورد نیاز عراق را تولید کند.

از آن زمان صادرات گاز ایران به عراق برای تولید برق ادامه یافته و ایران هم انتظار دارد که پول آن پرداخت شود، مقامات دو کشور مذاکراتی را درباره چگونگی پرداخت‌ها با وجود تحریم‌های آمریکا انجام دادند.

مقامات دولتی آمریکا گفته‌اند که اگر بانک تجارت عراق پرداخت‌های ایران را انجام دهد تحت تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.

مقامات عراق در اواخر سال ۲۰۱۸ دو بار با مقامات آمریکایی در واشنگتن دیدار کردند تا درباره اینکه چگونه می‌توان این پرداخت‌ها را قانونی کرد صبحت کنند.

در تابستان که تقاضا برای برق در عراق بیشتر می‌شود دوره مهمی است، اگر ایران عرضه گاز خود را به دلیل عدم پرداخت‌ها متوقف کند احتمال اعتراضات و ناآرامی‌های بیشتری در این کشور وجود خواهد داشت.

به عنوان یک راهکار طولانی‌مدت دولت ترامپ از مقامات عراقی خواسته تا اینکه گرید گاز خود را به سطح عربستان، مصر یا کویت برساند. عراق روزانه ۱.۷ میلیارد فوت مکعب گاز فلر از ۳۰ میدان گازی خود دارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار