بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها/ 34

اخوان: ذهن حقوقدانان به فضای حق، حقیقت و دفاع مقدس نزدیک است

مدیر گروه علمی پژوهشی حقوق دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با اشاره به خصوصیات شهید حسن باقری به عنوان شهید جامعه حقوقدانان گفت: فضای ذهنی حقوقدانان با حق، حقیقت و عرصه‌هایی که از حقیقت دفاع می‌کند، همچون عرصه دفاع مقدس نزدیک است.
کد خبر: ۳۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰ - 09November 2014

اخوان: ذهن حقوقدانان به فضای حق، حقیقت و دفاع مقدس نزدیک است

دکتر اخوان مدیر گروه حقوق دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار دفاع پرس مستقر در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها با اشاره به حضور خود در جبهههای دفاع مقدس و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا منطق یک حقوقدان با روح حاکم بر جنگ در تناقض نیست، بیان کرد: ظاهرا اینگونه است ولی وقتی در مبانی اعتقادی هو الوکیل میگوییم آن را یک اسم حقوقی و قضائی از اسما خداوند قبول میکنیم.

وی افزود: بنابراین فضای ذهنی ما بیش از همه به حق، حقیقت و عرصههایی که از حقیقت دفاع میکند همچون عرصه دفاع مقدس نزدیک است.

مدیر گروه حقوق دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در خصوص شهید حسن باقری گفت: ایشان دانشجوی حقوق دانشگاه تهران بود. ارزشهای وجودی شهید باقری پس از حضور او در جبهه شکوفا شد. کسی فکرش را نمی کرد چطور یک جوان میتواند مسئول اطلاعات عملیات شود و آن حماسهها را بیافریند.

دکتر اخوان بیان داشت: باید عرصههای دفاع مقدس را شناخت و در جایی که با سختی مواجه میشویم بدانیم قطعا امکان شکوفایی خلاقیتها و استعدادها وجود دارد.

وی با بیان اینکه در دفاع مقدس زیباییهای حقوقی وجود دارد که از منظر حقوق بین الملل و حقوق بشر میتوان مباحثی را مطرح کرد، گفت: کارهای پژوهشی بی سر و صدا و علمی است. خوشبختانه از 9 دی ماه سال گذشته در پژهشکده دفاع مقدس کلید کاری خورد که توفیق انجام پژوهشهای مختلف در زمینههای غیر تکراری از منظر حقوقی در خصوص دفاع مقدس دارد.

مدیر گروه علمی پژوهشی حقوق دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس به برخی کارهای صورت گرفته در زمینه حقوق دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در بحث اسرا از منظر حقوق بین الملل، در بحث تجاوز و حقوق مرزبانان از این منظر که اولین شهدای دفاع مقدس از مرزبانان بودند، در بحث کودکان و زنان از منظر حقوق در دفاع مقدس کار شده است و جای کار دارد.

دکتر اخوان در پایان از استقبال خوب دانشگاهها در مقاطع دکتری و ارشد از پژوهشهای حقوقی دفاع مقدس ابراز خوشحالی کرد و گفت: در بعد بین الملل هنوز ارتباط وسیع فراهم نشده است اما از آن استقبال میکنیم. در این عرصه مدافعینی را میشناسیم که به دنبال حق و حقیقت هستند. همانطور که در بحث بیداری اسلامی یمن، فلسطین، اردن و بسیاری کشورهای دیگر مشاهده کردهایم. اما باید برای ارتباط با این کشورهای ساز و کارهای لازم انجام شود. ما در گروه حقوقی دفاع مقدس مسلط به زبانهای زنده دنیا هستیم و میتوانیم به راحتی با کشورهای مختلف ارتباط برقرار کنیم.

انتهای پیام/ف.ک

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار