عکاس دوران انقلاب:

فعالیت در حرفه عکاسی نیاز به عشق، علاقه و خلاقیت دارد

عباس ملکی گفت: لازمه فعالیت در این حرفه خطیر تنها حضور در صحنه‌ها و ثبت وقایع نیست، بلکه داشتن عشق و علاقه و خلاقیت از مهمترین مؤلفه‌های موفقیت در این راه است.
کد خبر: ۳۳۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹ - 12February 2019

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از خرم آباد، در کارگاه یک روزه ورکشاپ عکاسی «نقره‌های ماندگار» که امروز (سه شنبه ۲۳ بهمن ماه) به مناسبت چهلین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور «عباس ملکی» عکاس انقلاب و «داریوش عسگری» از کارشناسان حوزه عکاسی در محل سالن اجتماعات بیمارستان شهید سید فخرالدین رحیمی خرم آباد برگزار شد، ضمن بازخوانی تصاویر انقلاب، شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر در مورد نقش مهم عکاسان خبری در آگاهی بخشی به جامعه و تقویت امواج انقلاب پرداختند.

در این کارگاه آموزشی ملکی با بیان اینکه عکاسی خبری تنها یک شغل نیست، اظهار داشت: لازمه فعالیت در این حرفه خطیر تنها حضور در صحنه‌ها و ثبت وقایع نیست، بلکه داشتن عشق و علاقه و خلاقیت از مهمترین مؤلفه‌های موفقیت در این راه است.

این عکاس دوران انقلاب گفت: در دوران انقلاب قدم به قدم با مردم همراه و هر لحظه در حال ثبت وقایع مهم انقلاب بودیم و امروز که انقلاب ما ۴۰ ساله شده ارزش این تصویر نیز دوچندان شده چرا که مخاطب ما نه نت‌ها مردم آن زمان بلکه نسل سوم و چهارم انقلاب هستند.

وی در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه آیا در آن زمان ترسی هم به دل راه می‌دادید یا خیر؟ توضیح داد: مگر میشود نترسید، راستش را بخواهید ابتدا با صدای یک تیر از محل دور می‌شدیم، اما رفته رفت عادت کردیم تا آنجا که دیگر هیچگونه توجهی به این مسائل نشان نمیدادیم و تنها چیزی که برایمان اهمیت داشت ثبت تصاویر ویژه بود.

این عکاس متعهد انقلابی ادامه داد: علی رغم تلاش‌های بسیار زیاد متاسفانه عکس‌های زیادی از آن دوران را در اختیار ندارم چراکه من عکاس رسمی روزنامه کیهان بودم لذا همه آثار مذکور در اختیار آرشیو این موسسه می‌باشد و این در حالی است که بسیاری از عکاسان مشهور آن زمان به دلیل اینکه بصورت آزاد فعالیت می‌کردند توانستند آثار خود را به مجامع مختلف ارائه کنند و از این راه شهرت بسیاری بدست بیاورند.

داریوش عسگری نیز در این کارگاه به ارائه و تفسیرآثار عکاسان خبری ایرانی و خارجی پرداخت و گفت: مسئله بومی بودن عکاسان امتیازی است که به وضوح می‌توان نمود این مسئله را در آثارشان دید.

وی افزود: آشنایی عکاسان ایرانی با شرایط اجتماعی و مکانی شهر‌ها موجب شده بتوانند آثاری به مراتب گویاتر و تاثیرگذارتر را به جامعه ارائه دهند البته این موضوع از ارزش کاری هیچکدام از هنرمندان نمیکاهد چراکه هر کدام از این آثار به روشن شدن بخشی از وقایع انقلاب کمک شایانی نموده است.

خاطر نشان می‌شود: عباس ملکی متولد ۱۳۲۶ در ساوه کار عکاسی را با شروع فعالیت در فتومتروپل «لاله زار» در سال ۱۳۴۰ آغاز کرد، اما از سال ۴۳ به استخدام روزنامه کیهان درآمد و در سال ۶۸ بازنشسته شد. عمده‌ترین فعالیت او در نشریات مربوط است، علاوه به هفته نامه سینما که در کنار عکاسی به امور دیگر هم پرداخت.

عکاسی وی از وقایع انقلاب همزمان با شروع حکومت نظامی در اصفهان آغاز و تا پیروزی انقلاب ادامه داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها