پایگاه شعر هیأت» رونمایی شد

همزمان با ایام فاطمیه و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، «پایگاه شعر هیأت» رونمایی شد.
کد خبر: ۳۳۲۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵ - 12February 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، همزمان با ایام شهادت بانوی عالم حضرت صدیقه طاهره (علیهاالسلام) و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، «پایگاه شعر هیأت» رونمایی شد.

این پایگاهِ جامع که به همت دفتر شعر جامعه ایمانی مشعر راه‌اندازی شده است و شامل بیش از ۲ هزار شعر از حدود ۳۰۰ شاعر در ۱۱۰ موضوع است؛ به نشانی www.shereheyat.ir در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

سرعت و سهولت دسترسی به محتوای دلخواه، شاید یکی از مهم‌ترین دلایل اقبال عموم مخاطبان در این سال‌ها به فضای مجازی است. در چند سال گذشته، علاقه‌مندان شعر نیز برای یافتن اشعار مورد نظر، بیشترین مراجعه را به فضای مجازی داشته‌اند. از این رو ضروری بود پایگاهی جامع برای دسترسی به اشعار مناسب اجرا در هیأت در موضوعات و مناسبت‌های مختلف طراحی و راه‌اندازی شود.

گفتنی است انتخاب شعر خوب، استوار و سالم، تأثیرگذار و روشنگرانه و در عین حال، مناسب اجرا در هیأت، می‌تواند راهگشای ذاکران و مداحان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) باشد. از ویژگی‌های قابل توجه این پایگاه، توجه به پیشینه مکتوب ادبیات آیینی، دسترسی آسان به اشعار مناسب، رویکرد آموزشی و پژوهشی است که با بررسی اجمالی سایت قابل تشخیص است.

در پایگاه شعر هیأت، هر شعر به صورت تخصصی تگ‌گذاری شده و در شناسنامه آن، موضوع، قالب، شاعر، منبع و وزن عروضی آن درج شده است که ضمن آشنایی مخاطب با اطلاعات تخصصی هر شعر، به دسترسی آسان و سریع مخاطب کمک می‌کند.

در قسمت «جستجوی پیشرفته اشعار» که از ویژگی‌های منحصر به فرد این پایگاه است، بر اساس دسته‌بندی‌های تخصصی، می‌توان شعر مورد نظر را با انتخاب موضوع، قالب، شاعر و... جستجو کرد و در کمترین زمان ممکن به آن دست یافت.

لازم به ذکر است کارشناسان ادبی سایت در انتخاب اشعار؛ یادداشت‌ها و مقالات پژوهشی در عرصۀ ادبیات آیینی دقّت خاصی داشته و به وجوه پژوهشی این پایگاه توجه داشته‌اند.

در این پایگاه، سبک‌ها و نوحه‌های اختصاصی تولید شده توسط نغمه‌پردازان و نوحه‌سرایان نیز در مناسبت‌هایی مثل محرم، فاطمیه، رمضان و... ارائه می شود.

انتهای پبام/ 121

نظر شما
پربیننده ها