دفاع پرس بررسی کرد؛

«اجلاس ورشو» مستاصل در پارادوکسی که بنیانش را بر باد داد

جهان به برگزاری اجلاسی با محوریت ایران در پایتخت کشور لهستان روی خوش نشان نداد و این اجلاس در پارادوکسی قرار گرفته که بنیانش را آغاز نکرده، بر باد خواهد داد.
کد خبر: ۳۳۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ - 13February 2019

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، از همان روز نخستی که پمپئو خبر از برگزاری اجلاسی با محوریت ایران در پایتخت کشور لهستان داد، جهان روی خوش به سیاست تهاجمی ایالات متحده در قبال ایران نشان نداد. هرچه قدر هم که جان بولتون و پمپئو وانمود کردند که رهبران بیش از 50 کشور دنیا قرار است در این نشست حضور یابند؛ ولی واکنش شدید ایران آنقدر تاثیرگذار بود که وزرای خارجه بسیاری از کشورهای اروپایی اعلام کردند که راهی ورشو نخواهند شد، از جمله وزیر خارجه آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی برای آمریکا یک رسوایی بزرگ دیگر نیز رخ داد که دستور کار نشست اجلاس ورشو را از موضوع ایران به صلح در خاورمیانه به زعم خودشان تغییر داد. زمانی که بیش هزار نفر از فعالان صلح در جهان کشورهای مختلف را به تحریم این نشست فراخواندند، همزمان روس‌ها هم اعلام کردند که در اجلاس ورشو شرکت نمی‌کنند و سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز از برگزاری اجلاسی در لهستان با محوریت ایران ابراز نگرانی کرد.

در همان روزها ظریف در توییتر خود تصاویری از پناهجویان لهستانی که در جریان جنگ جهانی دوم به ایران و شهر اصفهان پناه برده بودند به همراه تصویری از نشست صلح شرم الشیخ در سال ۱۹۹۶ را نیز منتشر کرد.

هدف از این نشست که به میزبانی بیل کلینتون رییس جمهور آمریکا در شرم الشیخ مصر برگزار شده بود، تمرکز بر مسائل امنیتی و افزایش تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم بود. در این نشست حسنی مبارک رییس جمهور وقت مصر، یاسر عرفات رییس وقت حکومت خودگردان فلسطین، پطروس غالی دبیرکل وقت سازمان ملل و شیمون پرز رییس جمهور وقت اسرائیل حضور داشتند.

سیدعباس عراقچی نیز با کنایه به لهستانی‌ها گفت: «۱۸۹۲ لهستانی از ۱۹۴۲ تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در قلب تهران آرمیده‌اند. قبرستان‌ها در ایران بعد از ۳۰ سال قابل جایگزینی هستند؛ اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خود را نگاه داشته‌اند.»

 سفیر لهستان نیز در تهران به وزارت امورخارجه فراخوانده شد. احضار سفیر لهستان به وزارت امور خارجه و موضع‌گیری تند تهران به همراهی لهستان با ایالات متحده در دشمنی با ایران، معاون وزیر خارجه لهستان را با عجله راهی تهران کرد تا به مقامات کشورمان اطمینان دهد که محوریت اصلی در این اجلاس ایران نیست.

تحت چنین شرایطی آمریکایی‌ها مطرح کردند که در اجلاس لهستان از طرح معامله قرن جرارد کوشنر داماد دونالد ترامپ رونمایی خواهد شد و مقام‌های لهستانی نیز گفتند: نشست ورشو به ‌طور کلی مربوط به مسائل خاورمیانه است وحتی یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز عنوان کرد: این گردهمایی «نه ضد ایران است و نه تلاشی برای تشکیل ائتلاف».

یکی از شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل در گمانه‌زنی‌های خود از دعوت آمریکا از اردن و مصر به عنوان دو کشور عربی که روابط خوبی با اسرائیل دارند نیز نام برد. که گفته می‌شود علاوه بر این‌ها از وزرای خارجه مراکش، عربستان، بحرین و امارات نیز برای شرکت در این نشست ضد ایرانی دعوت شده است. مایک پمپئو نیز از بهبود روابط اسرائیل با کشور‌های عربی در سال‌های اخیر به واسطه دشمنی مشترک آن‌ها با ایران استقبال کرده و در سخنرانی خود در قاهره از این کشور‌ها خواست تا دشمنی‌های دیرینه خود را برای مقابله با ایران کنار بگذارند.

اتحاد کشورهای عربی با یکدیگر اسم رمزی بود که پمپئو برای معامله قرن در نظر گرفته بود؛ چرا که در صورت رفع کدورت‌ها اعراب نسبت به هم زمینه ایجاد ائتلاف آنها با رژیم غاصب صهیونیست در راستای پایان بخشیدن به آرمان فلسطینیان فراهم می‌شد.

آمریکایی‌ها در هضم این دوگانگی محوریت اجلاس ورشو همچنان دچار مشکل بودند که اخبار مربوط به سازوکار مالی اروپا با ایران منتشر شد و سه کشور مطرح اروپایی مکانیزم اجرایی شدن آن را به همراه فدریکا موگرینی در نشست با رسانه ها اعلام کردند و همین امر باعث شد تا رویترز در گزارش خود نارضایتی مقام‌های آمریکایی از ایجاد کانال مالی تجارت اتحادیه اروپا با ایران را پوشش داده و در عین حال بنویسد به‌طور رسمی هنوز مشخص نیست، آیا گفت‌وگو در مورد این سازوکار مالی قرار است در سفر اخیر مطرح شود یا نه.

طنز ماجرا از زمانی آغاز شد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سرانجام اعلام کرد در نشست مربوط به امنیت و صلح خاورمیانه در لهستان حضور خواهد یافت و «محور گفتگوها» در ورشو «رژیم ایران» است.

حساب رسمی توئیتر دفتر نتانیاهو به فارسی به نقل از او نوشت: این هفته عازم اجلاس ورشو هستم که هدف آن برقراری صلح و امنیت است. در آنجا با مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و دیگر رهبران جهان ملاقات خواهم کرد.

وی افزود: نخستین محور گفت‌وگوها رژیم ایران است؛ چگونه از تلاش‌های این رژیم برای استقرار نظامی در سوریه جلوگیری کنیم، چگونه جلوی رفتار خشونت‌ آمیز او در منطقه را بگیریم و مهم‌تر از هر چیز، چگونه از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای پیشگیری کنیم.

جالب است، رژیمی که خود بزرگترین دولت تروریستی در جهان به حساب می‌آید مدعی مبارزه با تروریسم می‌شود.
روزنامه اماراتی «نشنال» نیز در مطلبی به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی در سازمان ملل که نام آن را فاش نکرد، نوشت: مقامات سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس مخالف برگزاری نشست ورشو هستند که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هدایت آن را بر عهده دارد.

این دیپلمات اروپایی خاطرنشان کرد: برگزاری نشست ورشو، گردهمایی بی‌فایده‌ای است که بدون در نظر گرفتن نظر و مشورت شرکای سنتی آمریکا، صورت خواهد گرفت.

روزنامه امارات نشنال نوشت: وزارت خارجه امریکا در صدد آن است که با برگزاری این نشست تلاش‌های امنیتی برای صلح خاورمیانه را فراهم کند؛ اما در حقیقت این نشست برنامه‌ای برای مبارزه با فعالیت‌های ایران در منطقه است.

اتحادیه اروپا از ابتدا با چنین نشستی مخالف بوده است، حتی دولت انگلیس ابتدا اعلام کرد که تنها یکی از مقامات ارشد این کشور در نشست ورشو حضور پیدا خواهد کرد؛ اما بعداً با تغییر دستور جلسه این نشست و افزودن موضوع جنگ یمن به این نشست «جرمی هانت» وزیر خارجه بریتانیا برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرد.

این دیپلمات اروپایی در سازمان ملل گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی ناشی از تصمیمات ناگواری است که به‌صورت تصادفی گرفته می‌شوند.

وی تصریح کرد: دولت آمریکا هرگز از مقامات کشورهای دیگر سؤالی در مورد حضور و یا عدم حضور آنان در این نشست نکرده بودند و برگزاری نشست ورشو نمونه بارزی از بی فکری دولتمردان آمریکاست.

براساس این گزارش، یک مقام دیگر اروپایی نیز به روزنامه اماراتی نشنال گفت: ما شدیداً مخالف برگزاری این نشست هستیم، آمریکا باید بداند که اینطور نیست که همه چیز باید با دستور آنان انجام شود.

ریچارد نفیو کارشناس ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا در زمان دولت‌های جرج بوش و باراک اوباما نیز در این باره گفت: کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا احساس می‌کنند که نشست ورشو کاملاً تصمیمی اشتباه است.

در چنین شرایطی پر واضح است که اجلاس ورشو مستاصل در پارادوکسی قرار گرفته که بنیانش را آغاز نکرده بر باد خواهد داد.

انتهای پیام/ 451

نظر شما
پربیننده ها