اجلاس ورشو نمایشی با چاشنی شکست

آمریکا در ماه‌های اخیر سرخورده از همه تلاش‌های کینه‌توزانه خود به هر دستاویزی متمسک می‌شود تا سیاست‌های شکست‌خورده خود را نوعی پیروزی علیه ایران جلوه دهد.
کد خبر: ۳۳۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴ - 13February 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از قدس، حمیدرضا آصفی (سخنگوی پیشین وزارت خارجه) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

بر‌ اساس آنچه مقامات آمریکایی و لهستانی اعلام کرده‌اند و در رسانه‌ها منتشر شده است، کنفرانس ورشو ۱۳ و ۱۴ فوریه (امروز و فردا) در پایتخت لهستان برگزار می‌شود. این کنفرانس با تبلیغات گسترده سران ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های درجه دوم و سوم همراه بوده است. آمریکا در ماه‌های اخیر سرخورده از همه تلاش‌های کینه‌توزانه خود به هر دستاویزی متمسک می‌شود تا سیاست‌های شکست‌خورده خود را نوعی پیروزی علیه ایران جلوه دهد. توییت فارسی دونالد ترامپ بعد از راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن، نمونه‌ای از این دست اقدامات است. باید امیدوار بود روزی رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده، فارسی را کامل بیاموزد تا با گوشه‌ای از فرهنگ مردم اصیل این مرز‌و‌بوم آشنا شود و صرفا به یک توییت فارسی دیکته‌شده اکتفا نکند. نگارنده توصیه جدی می‌کند او حتما زبان فارسی را به شکل کامل فرا بگیرد؛ چرا‌که توییت او یأس و ناامیدی سردمداران آمریکا را بعد از راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد که مردم ایران در آن با وجود تمام کمبود‌ها، گلایه‌ها و انتظارات بحق، حاضر شدند. اجلاس امروز و فردای ورشو که اتفاقا در زمان مناسبی دو روز بعد از سالگرد چهلمین سال انقلاب ایران برگزار می‌شود، شکستی دیگر برای آمریکا رقم می‌زند. از یاد نبرده‌ایم ترامپ پیش‌از‌این نیز با برگزاری جلسه شورای امنیت که خود ریاست آن را برعهده داشت، درصدد بود موضعی قوی از سوی این شورا علیه ایران به دست آورد. از قضا سرکنگبین صفرا فزود! جلسه‌ای که به مناظره‌ای همراه با انتقادات شدید از دولت آمریکا، سیاست‌ها و اقدامات نابخردانه این کشور تبدیل شد. به جز دو کشور، بقیه اعضا همه علیه سیاست‌های یک‌جانبه ترامپ سخن گفتند. اجلاس ورشو نیز بعید است با وجود تلاش آمریکایی‌ها، نتیجه‌ای برای سران کاخ سفید و معدود متحدان آن به همراه داشته باشد. این اجلاس از پیش شکست‌خورده است و ایالات متحده با آگاهی از این امر، تلاش کرد با یک مانور تبلیغاتی اعلام کند این نشست علیه کشور خاصی نبوده و برخی موضوعات کلان خاورمیانه را در دستور کار قرار خواهد داد. این حقه تبلیغاتی، باز هم نتوانست کشور‌های درجه‌یک جهان و رجال سیاسی را به این نشست بکشاند و آنان به بهانه‌های مختلف از حضور سر باز زدند. آنچه باقی مانده است، همان‌ها هستند که با تهدید یا تطمیع همواره خوش‌خدمتی خود به ایالات متحده را نشان داده‌اند. تور اخیر وزیر خارجه ترامپ در سه کشور اروپای شرقی و مطرح‌کردن کشوری مانند روسیه یا چین به‌عنوان خطر نیز با هدف ترساندن کشور‌های ضعیف‌تر اروپایی و وابسته‌کردن بیشتر آن‌ها به ایالات متحده انجام شده است. روشن است آمریکا با انتخاب لهستان به‌عنوان یکی از ضعیف‌ترین و مطیع‌ترین کشور‌های اروپایی، درصدد ایجاد فضای تبلیغاتی علیه کشور‌های ناهمسو با ایالات متحده است و شرکت‌کنندگانی نظیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تعزیه‌گردانان آن خواهند بود. تحفظ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی از رؤسای کشور‌های مطرح اروپایی و خودداری از حضور در این نشست، به‌خوبی نشان‌دهنده شکافی است که میان ایالات متحده دونالد ترامپ و اتحادیه اروپا به وجود آمده است. روشن است جمهوری اسلامی ایران مواضع و عملکرد کشور‌ها در این اجلاس را دقیق رصد کرده و در حافظه تاریخی خود ثبت خواهد کرد. این مسئله بر عهده شرکت‌کنندگان است که منافع بلند‌مدت خود را قربانی شوی تبلیغاتی دولتمردان آمریکا که در نهایت نیز به شکست می‌انجامد، نکنند.

ایران می‌تواند به‌سرعت، گفت‌وگو با اروپا به‌ویژه آن دسته از کشور‌ها را که نشانی از حداقل استقلال در قبال آمریکا برخوردارند، در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار داده و از ظرفیت‌های آنان در زمینه‌های مختلف به نحو احسن بهره‌برداری کند. وضعیت فعلی جهان نشان می‌دهد باید تمرکز و تلاش مسئولان بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور و مردم نجیب وفادار و شریف ایران باشد. مردم ثابت کرده‌اند اگر فرصت‌های لازم در اختیار آنان قرار داده شود و در تمام شئون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور به شکل جدی‌تری دخالت داده شوند. بهترین عمل بازدارندگی و توسعه خواهند بود. حضور تاریخ‌ساز آنان در چهلمین بهار انقلاب ثابت کرد آنان لایق همه‌گونه اعتماد و همراهی هستند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار