مدیر ادبیات، آموزش و تاریخ اداره‌­کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی مطرح کرد؛

ضرورت تشکیل نهضت تاریخ شفاهی دفاع مقدس

مدیر ادبیات و تاریخِ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: پیش از آنکه فرصت‌ها از دست برود، بایسته است که همه نهادهای فرهنگی کشور برای تشکیل نهضت تاریخ شفاهی دفاع مقدّس و کار حداکثری در این حوزه بسیج شوند.
کد خبر: ۳۳۳۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ - 13February 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، جلسه «کمیته ادبیات، آموزش و تاریخِ» شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با حضور «عبدالله رادمرد» رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی و رئیس این کمیته امروز (چهارشنبه 24 بهمن‌­ماه) در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در ابتدای این نشست «جعفر عشقی» مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌‌‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و دبیر این کمیته در سخنانی روند برگزاری آیین پایانی هشتمین دوره جایزه ادبی یوسف در استان و تقدیر از برگزیدگان، برگزاری جشنواره سروهای آسمانی (هفتمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس) و برنامه‌ریزی برای ارائه هرچه بهتر درس «آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس» در سطح دانشگاه‌‌‌های استان در سال 1398 را به عنوان محورهای سه‌‌‌گانه این جلسه برشمرد و به تشریح آن‌ها پرداخت.

وی در ادامه در خصوص اختتامیه استانی هشتمین جایزه ادبی یوسف اظهار داشت: استان خراسان رضوی تنها استان کشور است که بخش نوجوان را به صورت ویژه در استان به هشتمین دوره جایزه ادبی یوسف افزود و با این روش، نوجوانان بسیار مستعدی را در زمینه داستان‌نویسی شناسایی کرد و اکنون در حال برنامه‌ریزی برای آموزش و ارتقای سطح نویسندگی این نوجوانان هستیم.

مدیر ادبیات و تاریخِ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌‌‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش کار در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس را بسیار ضروری دانست و گفت: پیش از آن که فرصت‌ها از دست برود، بایسته است که همه نهادهای فرهنگی کشور برای تشکیل نهضت تاریخ شفاهی دفاع مقدّس و کار حداکثری در این حوزه بسیج شوند تا تاریخ دفاع مقدس به طرز مطلوبی گردآوری شود و ضمن مصون‌ماندن آن از تحریف، به نسل‌های آینده انتقال یابد.

در ادامه «بهروز رحیمی» دبیر اجرایی جشنواره سرو‌‌های آسمانی، گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته و آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره ارائه کرد و گفت: یک‌هزار و 178 اثر از 382 شاعر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که کار ارزیابی آثار توسط برجسته‌ترین داوران استانی به انجام رسید و آثار برگزیده برای شرکت در کنگره سراسری شعر دفاع مقدس به سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ارسال شد.

وی در ادامه، تمرکز روی تک‌تک شهرستان‌‌‌ها و روستاهای استان برای کشف استعداهای جوان را یکی از مهم‌ترین اهداف این جشنواره عنوان کرد.

«عبدالله رادمرد» نیز در ادامه این نشست در خصوص ارائه درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس گفت: درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس باید هم به صورت نظری و هم به صورت عملی در دانشگاه‌‌‌ها ارائه شود.

وی عنوان کرد: مهم‌ترین عامل عدم ارائه درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در بعضی دانشگاه‌‌‌ها مشکلات مالی است. اگر بتوانیم از ظرفیت اعضای هیات علمی دانشگاه‌‌‌ها برای تدریس این درس استفاده کنیم، از نظر کمّی شاهد استقبال دانشگاه‌‌‌ها برای ارائه این درس خواهیم بود.

رادمرد در پایان بر ارائه برنامه‌‌‌های منسجم در حوزه «تاریخ دفاع مقدس» برای اجرا در سال 98 و سال‌‌‌های بعد از آن و برگزاری جلسات نقد و برسی به منظور ارتقای سطح آثار دفاع مقدس تأکید کرد و یادآور شد: برخی از دانشگاه‌ها، از جمله دانشگاه شهیدباهنر کرمان و دانشگاه محقّق اردبیلی، گرایش ادبیات پایداری را در مقطع کارشناسی ارشدِ رشته زبان و ادبیات فارسی راه‌اندازی کرده‌اند که اقدام بسیار خوب و مناسبی برای نهادینه‌کردن ارزش‌های دفاع مقدس و علمی‌کردن حوزه پایداری به شمار می‌رود و ضرورت دارد که دانشگاه‌های استان هم در خصوص راه‌اندازی این گرایش اقدام کنند. البته دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی استان، زمینه‌های بهتری در این خصوص دارند.

«رضا عرفانی» نماینده اداره‌‌‌‌‌‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست، ضمن بررسی علت عدم استقبال دانشجویان از درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس به برگزاری جشنواره­‌های دفاع مقدس در قالب دانش آموزی تأکید کرد.

همچنین «محمد ساجدی» رئیس اداره امور ایثارگران شاهد و ایثارگر دانشگاه فردوسی مشهد در سخنانی برنامه‌ریزی و تقسیم کار برای انجام 10 کار پژوهشی در خصوص دفاع مقدس در کمیته، برگزاری 2 جشنواره در سال 98 که شایسته است یکی از جشنواره‌ها در حوزه فضای مجازی باشد، برنامه‌ریزی برای برگزاری یکصد جلسه نقد و بررسی (پنج جلسه برای هر یک از سازمان‌های عضو کمیته) در موضوع‌های گوناگون دفاع مقدس، از جمله نقد و بررسی آثار پژوهشی و ادبی، آسیب‌شناسی جشنواره‌ها و انتخاب یک نفر در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برای پیگیری روند اجرای مصوبه‌ها و تشکیل جلسه‌های کمیته را خواستار شد.

در ادامه جلسه دیگر اعضای کمیته به ارائه پیشنهادات و بیان دیدگاه‌های خود در خصوص محورهای جلسه پرداختند.

در پایان این نشست مقرر شد آیین پایانی هشتمین دوره جایزه ادبی یوسف در استان 29 بهمن‌‌‌ماه در آمفی‌ تئاتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شود.      

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار