معرفی کتاب؛

«برو بیرون سرهنگ»

کد خبر: ۳۳۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸ - 19February 2019

«برو بیرون سرهنگ»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «برو بیرون سرهنگ» کتابی درخصوص تاریخ نگاری انقلاب اسلامی برای نوجوانان است و وقایع پرماجرای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا انقلاب اسلامی سال در ۱۳۵۷ را در برش‌هایی کوتاه روایت کرده است.

در کتاب که به قلم «محمدرضا اصلانی» به نگارش درآمده است به وقایعی همچون قیام ۱۵ خرداد، زندانی شدن و حصر امام خمینی (ره) در قیطریه، سخنرانی ایشان در مسجد اعظم قم و دلداری دادن به طلاب و دانشجویان درمورد زندانی شدن آیت الله طالقانی و مهندس بازرگان، برخورد امام با لایحه کاپیتولاسیون، تبعید امام و نحوه ارتباط ایشان با انقلابیون در طول تبعید و نهایتاً بازگشت ایشان و به ثمر نشستن انقلاب اسلامی مردم ایران اشاره شده است.

از مهم‌ترین منابع این کتاب، در کنار صحیفه امام، می‌توان به «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی»، نوشته ارتشبد رژیم سابق، حسین فردوست، «تاریخ سیاسی معاصر ایران»، نوشته «سید جلال الدین مدنی» و «بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی»، نوشته «سید حمید روحانی» نام برد.

قسمتی از متن کتاب:

«سوم مرداد ماه ۳۴۳ ـ کاپیتولاسیون جدید

با آنکه حق قضاوت کنسولی در بیشتر کشور‌ها لغو شده بود، دولت، با برقراری مجدد آن در کشور بی‌میل نبود. این اقدام می‌توانست رضایت آمریکا و انگلیس را از حکومت ایران را از ایران فراهم آورد؛ و در هنگام نیاز، پشتیبانی آن‌ها را به دنبال داشته باشد.

به همین منظور، مجلس سنا، با سود جستن از رای و نظر سناتور‌های حاضر در مجلس، و قیام آن‌ها که نشانه تائید لایحه پیشنهادی به حساب می‌آمد، لایحه‌ای را به تصویب رساند که موجب آن مستشاران نظامی آمریکایی که در خدمت دولت شاهنشاهی ایران بودند از مزایا و مصونیت‌هایی که طبق قرار داد وین به کارکنان فنی سفارتخانه‌ها تعلق می‌گیرد، برخوردار شوند.»

«برو بیرون سرهنگ» در ۱۰۲ صفحه به قلم «محمدرضا اصلانی» به نگارش درآمده و توسط «موسسه چاپ و نشر عروج» در یک هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار