گزارش خبرنگار دفاع پرس از نمایشگاه عکس انقلاب در خرم آباد؛

تابلو هایی که هر کدامشان هزاران حرف برای گفتن داشت

تابلو هایی که هر کدامشان هزاران حرف برای گفتن داشت، حرف هایی از جنس همدلی و همزبانی، از جنس ایثار و از خود گذشتگی، از جنس شجاعت و ایستادگی در برابر ظلم.
کد خبر: ۳۳۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۰ - 20February 2019

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از خرم آباد، به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران نمایشگاه عکسی از آثار عکاس دوران انقلاب و دفاع مقدس،«حسن مرادی» درسالن هژبر نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی لرستان برپا شد.

برای بازدید از این نمایشگاه، با پای دل به محل برپای نمایشگاه رفتم. آنجا که رسیدم متوجه شدم به میمنت چهل سالگی انقلاب چهل تابلو عکس از تظاهرات مردم لرستان در روزهای انقلاب و دوران هشت ساله دفاع مقدس، زینت بخش دیوار های دور تا دور سالن نمایشگاه بودند . تابلو هایی که هر کدامشان هزاران حرف برای گفتن داشتند، حرف هایی از جنس همدلی و همزبانی، از جنس ایثار و از خود گذشتگی، از جنس شجاعت و ایستادگی در برابر ظلم.

تابلو هایی که هر کدامشان هزاران حرف برای گفتن داشتند

آقای مرادی عکاس این صحنه های به یاد ماندنی در نمایشگاه حضور داشت، به نزدش رفتم، آرامش و طمئنینه خاصی در چهره اش موج می زد پس از سلام و احوالپرسی با سئولاتی راجع به چگونگی ورودش به حرفه عکاسی سر بحث را باز کردیم در گپ و گفتی خودمانی، اظهار داشت: درسالهای 1356 با اینکه نوجوانی 13 سال بیش نبوده ام اولین فعالیت من با روزنامه کیهان درسال 1356 شروع شد که اولین عکس مردم لرستان را در زمان سخنرانی شهید حجت الاسلام «سید فخر الدین رحیمی» گرفتم و این روزنامه آن را به چاپ رساند.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، به حزب جمهوری اسلامی پیوستم و با شروع به کارروزنامه جمهوری اسلامی، به عنوان خبرنگار و عکاس با این روزنامه همکاری داشتم.

تابلو هایی که هر کدامشان هزاران حرف برای گفتن داشتند

مرادی با بیان اینکه در 14 سالگی از همان اوایل شروع جنگ تحمیلی از طریق بسیج به مناطق جنگی اعزام شدم، گفت: با وجودی که سابقه ندارد که خبرنگاری با رزمندگان چریک وارد خاک دشمن شود و از آن جا عکس بگیرد، با مردم مصاحبه کند و گزارش بنویسد، ولی من به عنوان یک چریک، به همراه برادران قرارگاه «رمضان» که الآن قرارگاه «قدس» است، به هفت استان کشور عراق رفتم.

وی بهترین گزارش ها و عکس هایش را از جنگ های چریکی دانست که در عمق 200 کیلومتری از خاک عراق در سال 1365 گرفته است.

این عکاس و خبرنگار دوران انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به اینکه خیلی از اوقات همراه با خبرنگاران و عکاسانی  از کشورهای مختلف وارد منطقه جنگی می شدیم، بیان کرد: یک روز با خبرنگاران خارجی وارد منطقه عملیاتی «فاو» شدیم و دشمن شروع به بمباران کرد، که با اولین بمباران، یکی از خبرنگاران خارجی از ترس سکته کرد و مُرد.

تابلو هایی که هر کدامشان هزاران حرف برای گفتن داشتند

وی با اشاره به موضوعات عکس های خود از دفاع مقدس، تصریح کرد: 5 هزار فریم عکسی که گرفته ام، شامل عکس هایی از مناطق جنگی و عملیات ها، بمباران شهر های «خرم آباد»، «پلدختر» و «دزفول»، تشییع شهدا و اعزام نیرو به مناطق عملیاتی است که همه آن ها را در اختیار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان قرار داده ام.

مرادی با تأکید بر این که اگر فرهنگ دفاع مقدس را در جامعه ترویج دهیم، جامعه ای سالم خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: اگر نمایشگاه ها و فعالیت های فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس نباشد، جوانان و نوجوانان ما چگونه با دفاع مقدس و ارزش های برآمده از آن آشنا می شوند؟‼

تابلو هایی که هر کدامشان هزاران حرف برای گفتن داشتند

وی ادامه داد: هدف از برپایی این نمایشگاه این  است که به جوانان و نوجوانان بگوییم که این انقلاب ساده به دست نیامده است بلکه مردم در این راه سختی های فراوانی را متحمل شدند. در یکی از عکس هایی که گرفته ام نیروهای ارتشی خودشان عکس امام را به دست گرفته اند و آمدند تسلیم شدند که همه اینها حاوی پیامی است که یک ارتش شاهنشاهی با آن همه عظمت آمده است و تسلیم شده است و به ملت پیوسته است.

چشمانم را به دور تا دور سالن نمایشگاه چرخاندم، نگاهم در قاب تابلویی گیر کرد که رزمندگان را در حال راه رفتن در میان برف نشان می دهد از آقای مرادی خواستم  راجع به آن عکس برایم توضیح دهد و همراه با ایشان به طرف تابلو حرکت کردیم، این عکاس متعهد و زبردست در ثبت لحظات ناب ایثار و مجاهدت، کنار تابلو که ایستاد، سرش را آرام برگرداند به سمت عکس و پس از چند ثانیه سکوت گفت: این عکس مربوط به  بچه های قرارگاه رمضان در  سال  1365 است، که رفته اند داخل خاک دشمن راهشان را در شهر «مرگ سو» بسته اند مجبورند که بروند  به شهر «شیروان» عراق و از آنجا می روند به سمت ترکیه  سپس  وارد خاک ایران شوند.

تابلو هایی که هر کدامشان هزاران حرف برای گفتن داشتند

مرادی ادامه داد: برای طی کردن این مسیر که در مرز ترکیه است سه ساعت زمان کافی بود ولی ما 18 ساعت این برف ها را کوبیدیم، افرادی در جلو می رفتند راه را باز می کردند تا بقیه پشت سرشان بیایند، بعضی از رزمندگان که نتوانستند بیایند جا می ماندند که یک نفراز آنها هم شهید شد.

وی در پایان گفت: نمایشگاه های عکس دانشگاهی بدون استاد است چرا که عکس ها با زبان بی زبانی همه چیز را به مخاطب انتقال می دهند و آموزنده هستند بنا براین ما باید به هرشکل ممکنی، بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، ارزش های دفاع مقدس را به نسل آینده منتقل کنیم و به آن ها بگوییم که رزمندگان ما چگونه افرادی بودند و با چه هدفی به جنگ با دشمن رفتند.

تابلو هایی که هر کدامشان هزاران حرف برای گفتن داشتند

گزارش: عصمت دهقانی

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار