دیپلماسی میدان نرمش های قهرمانانه است، نرم باشید منتها نرمشی که تیز است

تاکید رهبر معظم انقلاب بر تحلیل همه مسائل در چارچوب چالش عمیق دشمنان با انقلاب اسلامی نشان می دهد لبخند ها، درخواست ها و نامه نگاری اخیر مقامات آمریکایی را نیز باید در چارچوب همین چالش عمیق، تعبیرو تفسیر کرد.
کد خبر: ۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵ - 20September 2013

دیپلماسی میدان نرمش های قهرمانانه است، نرم باشید منتها نرمشی که تیز است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با فرماندهان سپاه پاسداران ضمن موافقت با حرکتهای صحیح و منطقی در سیاستهای خارجی و داخلی با اشاره به مسئله که سال ها پیش نیز تشریح کرده بودند، از موافقت خود با «نرمش قهرمانانه» سخن گفتند که سخنان ایشان از دیروز کانون بحث محافل سیاسی داخل و خارج شده است، رسانه دولت انگلیس و دیگر رسانه های آن ور آبی در این زمینه ساز خود را زدند، برخی داخلی ها هم تلاش کردند برداشت خاص خود را تبلیغ کنند.

اما نرمش قهرمانانه واقعآ چیست؟

طبعآ بهترین مفسر این تعبیر کسی است که آن را به کار برده است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با فرماندهان سپاه پاسداران فرمودند: "ما مخالف با حرکت های صحیح و منطقی دیپلماسی نیستیم، چه در عالم دیپلماسی و چه در عالم سیاست های داخلی، بنده معتقد به همان چیزی هستم که سال ها پیش اسم گذاری شد به «نرمش قهرمانانه» ".

پس آنگونه که رهبر انقلاب می گوید این تعبیر سخنان جدیدی نیست، اما ایشان چه زمانی این تعبیر را به کار برده اند؟ برای پاسخ دادن به این سوال جستجوی در آرشیو مطالب بیان شده از سوی رهبری مطمئن ترین و منطقی ترین منبع است.

رهبر انقلاب همان گونه که گفته اند سال ها پیش، یا دقیقآ 17 سال قبل نیز از «نرمش قرمانانه» سخن گفته اند: "پرهیز از حالت دفاعی در مسائل سیاسی" سخنی است که ایشان در دیدار با وزیر خارجه و دیپلمات های وقت ایران فرموده اند، من می گویم شما تیزتر از شمشیر باشید و نرمتراز حریر و سخت تر از سنگ و پولاد؛ مثل حریر نرم باشید، در عالم دیپلماسی، دیپلماسی میدان نرمش های قهرمانانه است، نرم باشید منتها نرمشی که تیز است.

رهبر انقلاب همین تعبیر قدیمی خود را در چند سخنرانی اخیر به کار گرفته اند تا در شرایط جدید این تاکتیک پیچیده، زمینه ساز تامین بهتر اهداف انقلاب اسلامی و منافع ملی ایران شود.

تاکید ایشان بر تحلیل همه مسائل در چارچوب چالش عمیق دشمنان با انقلاب اسلامی نشان می دهد لبخند ها، درخواست ها و نامه نگاری اخیر مقامات آمریکایی را نیز باید در چارچوب همین چالش عمیق، تعبیرو تفسیر کرد.

حضرت امام خامنه ای با تشبیه "نرمش قرمانانه" در یک مسابقه کشتی فرمودند:

کشتی گیری که دارد با حریف خود کشتی می گیرد و یک جاهای به دلیل فنی نرمشی نشان می دهد فراموش نکند که طرفش چه کسی است، فراموش نکند که مشغول چه کاری است، این شرط اصلی است. بفهمند که دارند چکار می کنند، بدانند که با کی مواجعه اند و با کی طرف هستند، آن طرف آنها آماج حمله اش کجای مسئله است، این را توجه داشته باشند.

مثال رهبری بهترین راه برای درک نرمش قهرمانانه است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار