معرفی کتاب؛

«زندگی در ارتفاعات»

کد خبر: ۳۳۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰ - 18February 2019

«زندگی در ارتفاعات»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «زندگی در ارتفاعات، یادداشت‌هایی در حاشیه و متن دوران دفاع مقدس» نوشته «محمدرضا مهراندیش» است که در ۲ بخش به ثبت خاطرات خود پرداخته است.

بخش اول کتاب شامل موصوعات زیر است:

«زندگی در ارتفاعات، (یادداشت‌های روزانه عملیات کربلای ۲)»، «خاکریزهای شلمچه (خاطرات عملیات کربلای ۵) با بچه‌های گردان انصار، (یادداشت‌هایی از منطقه عملیاتی نصر ۷)»، «ماموریتی که نا تمام ماند، (خاطراتی از بهار سال ۶۷)»، «و ناگهان گلوله‌ای دیگر، (یادداشت‌هایی از عملیات مرصاد)»

بخش دوم کتاب نیز که به سال‌های بعد از جنگ تحمیلی می‌پردازد شامل موصوعات زیر است:

«بسیجی برای همیشه»، «آینه‌های تنهایی ما»، «مردی برای تمام فصول (یادی از شهید مرتضی آوینی)»، «یادی از سردار شهید سید محمدرضا دستواره و حماسه آزادی مهران»، «اشک و آهن (ره آورد سفر به دهلاویه و مراسم سال گرد شهادت دکتر مصطفی چمران)»، «فرهنگ و تاریخ مکتوب دفاع مقدس»، «یاد ایام (در گفت‌وگو با حمید داوودآبادی سردبیر ماهنامه فکه)»

قسمتی از متن کتاب:

«شهید مرتضی آوینی کیست که این گونه یاد او سرآمد نام اهل هنر است؟ شهید آوینی انسان متفاوتی بود، در حوزه‌های متفاوتی طبع نیرومندش را آموزنده بود. دین دار و دردمند بود. بی قرار و ناآرام، غم خوار غفلت انسان‌های سرگشته امروز بود. با هزاران دغدغه و امید نگران فردای در پیش بود.

هنرمند بود، قلم و دوربین را می‌شناخت. ابزارهای گوناگون بیان را یک به یک تجربه کرده بود. با آگاهی از مکتب‌های متعدد هنر مرز جدیدی را برای هنر ترسیم کرده بود. که دوسویه بیشتر نداشت:

می‌گفت: هنر یا رحمانی است یا شیطانی.

می‌خواست شاخه سبز هنر از درخت دین و دیانت رویانده شود. تامل و تعمق را توصیه می‌کرد. نمی‌خواست مات و مبهوت تکنیک شویم. می‌گفت: اگر ما بی‌تامل و بی‌تعمق در ماهیت هنر غربی قدم در راه بگذاریم از آن جا که تکنیک ذات تمدن غرب است، اختیار همان شیوه و ابزار مرسوم و معمول کافی است برای آنکه ما را عموما به همان غایات متمایل کند.

اندیشمند بود، مکتوبات متعددی در باب اندیشه از یادگارهای اوست. می‌خواست تسلیم اقتضای تمدن اروپایی که جهان امروز را یکسره در تسخیر دارد نباشیم؛ لذا همه کرانه‌ها را حستجو می‌کرد. در بیان اندوخته‌هایش جسور بود. بی باک و بی مهابا مبانی اندیشه‌هایش را مطرح می‌کرد.

از سوی دیگر تا آنجا که می‌توانست با سعه صدر و متانت به اندیشه‌های دیگران احترام می‌گذاشت.

حتی آنهایی که بارها نیش قلمش را چشیده بودند این خصلتش را ستوده‌اند. شهید آوینی مرد عمل بود. بسیجی و آزاده بود. آرمان‌های انسانی یک نسل انقلابی را روایت می‌کرد. ارزش‌ها را به تصویر می‌کشید. همیشه راوی فتح بود و در پیچ و خم زندگی بعد از جنگ هم، عاشقانه راوی فتح ماند اهل دل کندن بود. در اوج آوازه‌هغی گوناگونی که داشت سرزمین فکه را انتخاب کرد، برهوتی که به یمن هزاران شهید خفته در آن، لاله و شقایق رویانده بود. غلتان در خون غلتید و رفت. براستی که شهادت آخرین برگ دیوان عشق و شیدایی است.»

«زندگی در ارتفاعات، یادداشت‌هایی در حاشیه و متن دوران دفاع مقدس» در 199 صفحه مصور به قلم «محمدرضا مهراندیش» نوشته و توسط «موسسه فرهنگی هنری جنات فکه» و همکاری «موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی» در سه هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها