هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع پرس:

بیانیه رهبر انقلاب بر موضع اروپا در قبال ایران تاثیر می‌گذارد/ مذاکره با آمریکا هیچ سودی برای کشور ندارد

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه بیانیه رهبر انقلاب موضع اروپا در قبال ایران را تغییر می‌دهد، گفت: بیانیه رهبری باید به عنوان یک منشور ملی در حرکت‌های داخلی و خارجی مورد استفاده دقیق بگیرد و سرلوحه کار همه مقامات اجرایی جمهوری اسلامی قرار بگیرد.
کد خبر: ۳۳۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 17February 2019

بیانیه رهبر انقلاب موضع اروپا در قبال ایران را تغییر می‌دهد/ مذاکره با آمریکا هیچ سودی برای کشور نداردبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، «حضرت آیت الله خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از زندگی، در بیانیه‌ای مهم و راهبردی از حضور سرافرازانه و دشمن‌شکن مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و مسیری که باید طی شود پرداختند.

آیت الله خامنه‌ای در فرازی از این بیانیه یاد آور شدند: «انقلاب پرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است.»

در همین راستا «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل سیاسی، پیرامون بازتاب بین‌المللی بیانیه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس اظهار داشت: بیانیه مقام معظم رهبری در پایان چهل سالگی انقلاب و آغاز دوره جدیدی از عمر سیاسی جمهوری اسلامی منتشر شد در حقیقت نقشه راه آینده انقلاب اسلامی را در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ترسیم کرده است؛ لذا در بیانیه آیت الله خامنه‌ای فراز‌های بسیار مهمی در رابطه با سیاست خارجی و قطب‌نمای حرکت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای تعامل با جهان خارج گنجانده شده است.

وی افزود: با توجه به تجربه‌ای که جمهوری اسلامی ایران در 4 دهه گذشته به دست آورده است به نظر می‌رسد که اتکا رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این است باید به ظرفیت‌های ملی و داخلی جمهوری اسلامی ایران تکیه کرد و نباید در رابطه با گفتمان با غرب و آمریکا جمهوری اسلامی افق پیشروی خود را با این گفتمان تنظیم کند.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که آمریکا هیچ‌گاه تعهدات و توافقنامه‌هایی که امضا می‌کند، پایبند نیست. نگرش آمریکا در طی 40 سال گذشته نسبت به ایران کاملا تهاجمی و برآیند فشار لابی صهیونیست‌ها بر کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا است. نباید انتظار داشت که از طریق گفت‌وگو با آمریکا این مشکلات حل بشود؛ زیرا ایران تجربه بسیار مهمی چه در بیانیه الجزایر و توافقنامه برجام با آمریکا داشته است که همگی آن‌ها با شکست مواجه شده است، لذا نباید مسئله گفت‌وگو با آمریکا و حتی اتحادیه اروپا که موضع غیر شفاف نسبت به برجام را دارد را تکیه کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از سخنانش گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دهه‌های آینده انقلاب بر استفاده از ظرفیت، خلاقیت، کارایی جوانان و استفاده از امکانات بومی برای رشد و تعالی کشور تاکید دارند. به همین دلیل به نظر می‌آید که بیانیه رهبری به عنوان یک منشور ملی در حرکت‌های داخلی و خارجی مورد استفاده دقیق بگیرد و سرلوحه کار همه مقامات اجرایی جمهوری اسلامی قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه اروپا به توافقنامه برجام همچنان پایبند است، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا که در طول 3 سال گذشته بعد از توافقنامه برجام همچنان تحت تاثیر فشار‌های آمریکا قرار دارد لذا باید در این خصوص شفاف‌تر با جمهوری اسلامی ایران تعامل داشته باشد. اتحادیه اروپا یکسری پیش شرط‌هایی را قرار داده است که قابل اجرا نیست و مسئله توان دفاعی، حقوق بشر، نفوذ ایران و تعامل با ایران با جنبش‌های مبارز منطقه‌ای این‌ها در حقیقت موجب شده است که اتحادیه اروپا بهانه‌ای را قرار بدهد و سعی می‌کند که سیاست‌های خودش را بر ایران تحمیل بکند. اتحادیه اروپا پس از بیانیه رهبری با تدبر با این بیانیه برخورد بکند و راه خودش را بر اساس منافع مشترک ایران و اتحادیه اروپا تنظیم بکند در غیر این صورت ایران از همکاری با اتحادیه اروپا ناامید خواهد شد و به سمت همپیمانان دیگری حرکت خواهد کرد.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا بعد از بیانیه مقام معظم رهبری در گفتمانش نسبت به ایران تعدیلاتی را انجام داده است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها