دفاع پرس بررسی کرد؛

از نشست سرنوشت‌ساز «سوچی» تا اجلاس شکست خورده «ورشو»

عملگرایی در نشست سوچی برابر شعارهای مبهم، توخالی و بی‌پایه و اساس آمریکا در نشست ورشو نقطه برتری رهبران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه به حساب می‌آید.
کد خبر: ۳۳۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸ - 17February 2019

از نشست سرنوشت‌ساز «سوچی» تا اجلاس شکست خورده «ورشو»گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: دومین روز از نشست ورشو که به ادعای آمریکایی‌ها قرار بود یک گردهمایی جهانی باشد برای پایان دادن به تروریسم در خاورمیانه و به طبع آن بازگشت ثبات به منطقه‌ای که ترانزیت اصلی نفت در جهان را عهده‌دار است، همزمان شد با دو رویداد تاریخی که خود گویای میزان جدیت حاکمان آمریکا از مبارزه با تروریسم در جهان است.

اتفاق اول در ایران و شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان رخ داد. تروریست‌های «جیش الظلم» با حمله‌ای ددمنشانه به اتوبوس حامل مرزبانان دلیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعدادی از آن‌ها را به خاک و خون کشیده و به شهادت رساندند؛ درحالی‌که سران عربی کشور‌های حمایت کننده از این تروریست‌ها مانند امارات متحده و عربستان راهی ورشو شده بودند تا به قول مایک پنس معاون دونالد ترامپ زین پس در مشارکت با رژیم غاصب صهیونیست نان خود را با نتانیاهو قسمت کنند.

رویداد بعدی نیز برگزاری نشست سوچی در کشور روسیه با مشارکت رؤسای جمهور سه کشور روسیه، ایران و ترکیه بود که با محوریت پایان دادن به جنگ در سوریه و یافتن راه حلی صلح‌آمیز در راستای مذاکرات سوری-سوری، آغاز شده و پایان یافت.

نکته حائز اهمیت در تحلیل هر دو نشست به بیانیه‌های پایانی باز می‌گردد که با تحلیل جامع آن‌ها می‌توان حقانیت ادعا‌های مطرح شده در مبارزه با تروریسم را به خوبی درک کرد.

در بخش‌هایی از بیانیه سوچی آمده است: هرگونه تلاشی برای ایجاد موقعیت جدید در صحنه میدانی سوری به بهانه مبارزه با تروریسم را مردود شمرده و بر ضرورت مقابله با مقاصد تجزیه طلبانه جهت تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و تهدید امنیت ملی همسایگان آن تاکید می‌کنیم.

در بیانیه مشترک رؤسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه چنین گفته شد: «وضعیت میدانی کنونی در سوریه با جوانب مختلف تحت بررسی قرار گرفت. تحولات پس از آخرین نشست تهران به تاریخ 7 سپتامبر 2018 را مورد ارزیابی قرار دادیم. بر عزم خود برای تقویت همکاری‌های سه جانبه در چارچوب توافق‌های موجود تاکید کردیم. بر پای‌بندی مستمر خود به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تأکید و تصریح شد که این اصول باید از سوی همگان مورد احترام قرار گیرد.

تصمیم آمریکا برای خارج ساختن نیروهایش از سوریه، در صورت اجرا، گامی به منظور کمک به تقویت ثبات و امنیت در این کشور در چارچوب اصول مورد نظر خواهد بود.

از تلاش گروه «هیئت تحریرالشام» برای گسترش کنترل بر این منطقه ابراز نگرانی مشترک کرده و توافق کردیم که بطور موثر با آن مبارزه و برای کاهش موارد نقض در ناحیه کاهش تنش ادلب از طریق اجرای کامل توافق‌های موجود از جمله تفاهم‌نامه سوچی گام واقعی برداشته شود.

بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهه النصره و تمامی دیگر افراد و گروه‌های وابسته به القاعده یا داعش که از سوی شورای امنیت سازمان ملل تثبیت شده‌اند، تاکید کردیم.

رؤسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه همچنین بر عزم خود در مورد تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی در اسرع وقت ممکن جهت یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه تاکید کردند.

ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان در این راستا بر اهمیت ادامه تعامل و هماهنگی با طرف‌های سوری و گیر پدرسونو فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تاکید کردند.
رهبران ترکیه، روسیه و ایران با استقبال از انجام موفقیت‌آمیز دومین مرحله آزادی متقابل بازداشتی‌ها و اسرا در چارچوب تلاش‌های گروه مربوطه، بر نقش مهم اجلاس آستانه در حل بحران اشاره کردند.

سران سه کشور روند بازسازی زیربنایی انسان دوستانه در سوریه را بررسی کردند. آن‌ها از جامعه جهانی، به ویژه سازمان ملل و نهاد‌های بشردوستانه خواستند حمایت از سوریه را از طریق ارائه کمک‌های بیشتر، احیای امکانات زیربنایی، تأسیسات آبرسانی و برق، مدارس و بیمارستان‌ها افزایش دهند.

حال نگاهی اجمالی به بیانیه پایانی در نشست ورشو می‌اندازیم که وزارت امور خارجه آمریکا آن را منتشر کرده است: «شرکت کنندگان در این نشست در این باره تبادل نظر کردند که چگونه تروریسم، تولید و گسترش تسلیحاتی، و تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه تهدیدی برای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین المللی است.

شرکت کنندگان همچنین درباره خطرات ناشی از تولید و گسترش تسلیحات و توسعه برنامه‌های موشک‌های بالستیک در منطقه بحث کردند. آن‌ها در عین حال به تبادل نظر درباره راه‌های رسیدگی به مسائل بشردوستانه در منطقه، مقابله با افراط گرایی خشونت‌آمیز، مبارزه با تهدید‌ها علیه زیرساخت‌های سایبری و انرژی، و برهم زدن شبکه‌های مالی غیرقانونی پرداختند.

در این راستا، لهستان و آمریکا خرسند هستند تشکیل کارگروه‌های بین‌المللی را اعلام کنند که تلاش‌ها به سوی راه حل‌های ملموس در مواردی که فهرست آن‌ها در زیر آمده است را هدایت خواهند کرد. این گروه‌ها قصد دارند به منظور پیشبرد منافع مشترک جامعه بین‌المللی در حمایت از صلح و ثبات در منطقه، در سطح کاری در کشور‌های مختلف جهان تشکیل نشست دهند. اطلاعات بیشتر درباره این کارگروه‌ها، هفته‌های آینده منتشر خواهد شد.
۱- مبارزه با تروریسم و تامین مالی غیرقانونی
۲- مقابله با تولید و گسترش تسلیحاتی و توسعه موشکی:
تولید و گسترش موشکی
امنیت دریایی و هوایی
۳- مبارزه با تهدید‌های سایبری و نوظهور:
امنیت سایبری
امنیت انرژی
۴- آوارگان و مسائل بشردوستانه
۵-بازداشت‌های غیرعادلانه و حقوق بشر

رؤسای این نشست همچنین از اعلام این امر استقبال می‌کنند که «مؤسسه امور بین المللی لهستان» قصد دارد با یک مؤسسه مطالعاتی آمریکا در تشکیل یک مجمع جهانی کارشناسان موسوم به «گروه مطالعه راهبردی خاورمیانه» همکاری کند. این مجمع می‌تواند این امکان را برای دانشگاهیان و کارشناسان سراسر جهان فراهم کند تا دانش راهبردی خود را برای حمایت از تلاش‌های مستمر این کارگروه‌ها ارائه کنند.

علاوه بر این، لهستان و آمریکا پیشنهاد می‌کنند شرکت کنندگان حاضر در این نشست برای بحث درباره پیشرفت (کار) کارگروه‌ها در آینده، بار دیگر تشکیل نشست دهند.

باخواندن دقیق هر دو متن بیانیه های پایانی در دو نشست ورشو و سوچی چند نکته را به خوبی درخواهیم یافت که عبارتند از:
۱- در نشست سوچی رهبران سه کشوری پای میز مذاکره نشستند که از اصلی ترین بازیگران در منطقه خاورمینه، اوراسیا و آسیانه میانه به حساب آمده و در تمام سال های مبارزه با تروریسم تکفیری در سوریه با همه اختلاف نظرهای شان مستمرا حضور داشته و هر سه کشور نیز به دفعات قربانی حملات تروریستی شده اند در حالی که در نشست لهستان بخش اعظمی از کشورهای شرکت کننده به اذعان رسانه های آمریکایی در نقش سیاهی لشگر ظاهر شده و فقط به امر خطیر مجلس پرکنی پرداخته اند چراکه نه در خاورمیانه حضور دارند و نه با تروریسم دست و پنجه نرم کرده اند.


۲- میزبان اجلاس سوچی روسیه است کشوری که دومین قدرت نظامی در جهان به حساب آمده و در مبارزه میدانی با تروریسم در چچن و سوریه نقش بسیار فعالی دارد در حالی که لهستان به عنوان میزبان اجلاس ورشو کشوری فقیر در شرق اروپا به حساب آمده نه در ناتو و نه در اتحادیه اروپا از جایگاه ویژه ای برخوردار نیست، سالیان متمادی با فساد گسترده و سازمان یافته نظیر تجارت انسان، فحشاء، مواد مخدر و قاچاق اسلحه گروه های مافیایی دست به گریبان است و حتی به گفته نتانیاهو همدست با نازی ها در ماجرای هولوکاست هم بوده است البته اگر فرض بگیریم چنین اتفاقی افتاده است.

۳- در بیانیه سوچی راهکارهای عملیاتی مطابق با نظارت سازمان ملل متحد و شورای امنیت برای پایان دادن به جنگ سوریه و آغاز گفت و گوهای سوری-سوری در راستای شروع دیپلماسی داخلی در آن کشور به خوبی تدوین شده در حالی که بیانیه ورشو ابهام گویی محض است بدون دادن راهکارهای عملیاتی مطابق با قوانین بین‌الملل

۴- در نشست سوچی وکیل مدافع هیچ یک از رهبران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در مراسم افتتاحیه برای گروه های تروریستی که دست شان آلوده به ریختن خون ده ها هزار بی گناه است سخنرانی نکرد در حالی که در نشست ورشو این افتخار ننگین نصیب رودی جولیانی وکیل مدافع دونالد ترامپ شد که در جمع گروهک تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) حاضر شده و آن ها را به ترورهای بیشتر بر علیه ملت مظلوم ایران تشویق هم کرد. ضمن آن که حاضران در نشست سوچی در سفارت خانه های خودشان روزنامه نگاران را قصابی نکرده و کوره هایی با قابلیت تولید 2000 درجه سانتیگراد نصب نکرده اند اما در نشست ورشو این مدال شرم آور نیز بر سینه عربستان سعودی جای گرفت.

هیچ یک از رهبران کشورهای قدرتمند اروپایی نسبت به اجلاس سوچی واکنش منفی نشان نداده و به اصطلاح گارد نگرفتند در حالی که در نشست ورشو آلمان و فرانسه اصلا وزرای خارجه خود را به لهستان اعزام نکرده و دیگرانی هم که رفتند در سطح کارمند سفارت حاضر شدند حتی جرمی هانت نیز فقط در خصوص دستور کار حل بحران یمن حاضر شد البته نه به این دلیل که با ایران متحد هستند بلکه دز فرمان دادن های ترامپ به اروپائیها از مرز آستانه تحمل شان عبور کرده است.

با در نظرگرفتن چنین شاخصه‌هایی به خوبی در خواهیم یافت که عملگرایی در نشست سوچی برابر شعارهای مبهم، توخالی و بی‌پایه و اساس آمریکا در نشست ورشو نقطه برتری رهبران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه به حساب می آید.

آن هم مقابل دولت آمریکا که معاون اول رئیس جمهور خود را راهی سرزمین مادری ملانیا ترامپ کرده بود و افکار عمومی جهان نیز به خوبی به این موضوع پی برده و عمق ریاکاری یانکی‌ها را در مبارزه با تروریسم درک کرد.

انتهای پیام/ 451

نظر شما
پربیننده ها