دبیر جشنواره هنر جوان خبر داد؛

رقابت هزار و ۱۴۷ اثر در جشنواره هنر جوان/ ۶۴ میلیون جوایز برگزیدگان خواهد بود

سیدحمید شریفی آل‌هاشم گفت: هزار و ۱۴۷ اثر در مجموع به دبیرخانه جشنواره تجسمی هنر جوان رسیده که توسط ۳۳۱ هنرمند خلق شده است.
کد خبر: ۳۳۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴ - 17February 2019

رقابت هزار و ۱۴۷ اثر در جشنواره هنر جوان/ ۶۴ میلیون جوایز برگزیدگان خواهد بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست رسانه‌ای هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، سید حمید شریفی آل‌هاشم دبیر جشنواره و محمدرضا زنگنه برگزار شد.

شریفی ‌آل‌هاشم در این نشست با اشاره به روند برگزاری جشنواره هنر جوان اظهار داشت: اگر بخواهیم زمان این جشنواره را بیان کنیم باید به ۱۵ سال پیش اشاره کنیم که در مرکز هنرهای تجسمی این سنگ‌بنا گذاشته شد. اولین دوره جشنواره جوان به زمانی برمی‌گردد که مرحوم «ابوالفضل عالی» اولین جشنواره تجربی را بنا گذاشت.

وی گفت: یکی از از اهداف حوزه هنری میدان دادن به جوانان در جهت ارتقای سطح هنری جامعه است. شاید جز وظایف حوزه هنری نباشد که برگزاری جشنواره را محور فعالیت‌هایش قرار دهد؛ اما با نگاه حمایت از هنرمندان جوان این حرکت توجیه‌پذیر است.

شریفی‌ آل‌هاشم عنوان کرد: شاید در این دوره به طور جدی و کامل به اهدافمان نرسیم؛ اما قصدمان حرکت مجدد جشنواره برای رسیدن به سیر تکاملی است. در این دوره قسمت‌هایی که در برخی دوره‌ها اتفاق افتاد و دنبال نشد را فعال کردیم تا این مسیر پی گرفته شود. بخش «پژوهش و مقاله» یکی از همین بخش‌هاست؛ چراکه هنرهای تجسمی در این بخش کمتر نمود داشته درحالی که باید مباحث نظری مورد توجه قرار گیرد.

دبیر جشنواره هنر جوان گفت: مدال زنده یاد «ابوالفضل عالی» در این دوره مجدد به فردی که در مجموع رشته‌ها مورد توجه هیئت علمی جشنواره باشد، اهدا خواهد شد. همچنین هنرمندانی که دارای خصوصیت و خلاقیت برای کشف مرزهای جدید هستند به جامعه معرفی و زمینه پیشرفتشان فراهم خواهد شد.

وی افزود: این جشنواره به دنبال شناسایی و معرفی هنرمندان به جامعه هنری، فراهم‌سازی بسترهای لازم برای ارتقا هنر و سطح سواد بصری جامعه و جریان‌های سالم در جهت تعالی جامعه است. عرصه هنر، عرصه‌ای است که ظاهر و جلوه‌های ظاهری آن برای همه مشخص نیست و کسانی که دارای درک درستی هستند می‌توانند آن را بهتر درک کنند؛ لذا به خاطر همین عرصه هنر دچار بی‌مهری و نقصان است.

شریفی‌ آل‌هاشم از طراحی تندیس «یک یادگار» خبرداد و گفت: یک هزار ۱۴۷ اثر در مجموع به دبیرخانه رسیده است که توسط ۳۳۱ هنرمند خلق شده است. در بخش پوستر ۳۵، تصویر سازی ۳۷، طراحی ۴۳، عکس ۳۴، کارتون ۳۴، کاریکاتور، ۱۷ به نمایشگاه این جشنواره راه یافته و در بخش مقاله فقط چهار اثر مورد ارزیابی قرار گرفته است.

دبیر این جشنواره اظهار داشت: ۱۴۳ هنرمند زن و ۱۸۸ هنرمند مرد در این جشنواره حضور داشتند که بیشترین شرکت‌کنندگان از استان تهران و کمترین شرکت کنندگان از استان ایلام و خراسان جنوبی بوده است.

وی درباره جوایز این جشنواره گفت: به خاطر مشکلات مالی نتوانستیم در قیاس سایر جشنواره‌ها در بحث جوایز برابری کنیم. در مجموع کل جوایزی که به نفرات اول، دوم، سوم و تقدیری‌ها تقدیم می‌کنیم معادل ۶۴ میلیون تومان است.

شریفی آل هاشم عنوان کرد: باید در دوره‌های بعد جوایز این جشنواره به سمت سفرهای مطالعاتی، چاپ آثار سوق داده شود. شناخت ریشه‌ها و پایه‌های هنری توسط جوانان یکی از اهداف این جشنواره است تا جوانان پیشکسوتان را به عنوان الگو قرار دهند. به خاطر همین در هر دوره از یک هنرمند پیشکسوت تجلیل خواهیم کرد و آثار، اندیشه و مسیرشان را به جوانان معرفی خواهیم کرد به همین دلیل امسال از «مرتضی اسدی» در جشنواره هنر جوان تقدیر می‌کنیم.

دبیر این جشنواره خاطرنشان کرد: عرصه هنرهای تجسمی نیازمند فضاهای نمایشگاهی است و حوزه‌ هنری فضای کافی و لازم را نداشته است؛ اما امسال با فعالیت‌های انجام شده این فضاها آرام آرام درحال شکل گیری است تا به سمت ایجاد فضاهای مطلوب نمایشگاهی برویم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار