کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

«گام دوم» و موانع موجود برای تمدن سازی انقلاب/ شکل گیری «دولت اسلامی» زمان‌بر شده است

«سید مصطفی موسوی‌نژاد» با بیان اینکه اگرچه نظام اسلامی از نظر زمانی زود محقق شد، اما دولت اسلامی کمی زمان‌بر شده است، گفت: اگر دولت اسلامی شکل بگیرد، جامعه اسلامی را به وجود خواهد آورد.
کد خبر: ۳۳۳۶۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵ - 19February 2019

«گام دوم» و موانع موجود برای تمدن سازی انقلاب/شکل گیری «دولت اسلامی» زمانبر شده است«سید مصطفی موسوی‌نژاد» کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در بیرجند با اشاره به بیانیه جدید رهبر انقلاب خطاب به ملت ایران اظهار داشت: خیلی‌ها انتظار داشتند بعد از 40 سال از انقلاب، اتفاقات عجیب و غریبی بیافتد و می‌گفتند 40 سالگی انقلاب، پایان عمر انقلاب است.

وی با بیان اینکه برخی می‌گفتند اگر انقلاب می‌خواست کاری انجام دهد در این 40 سال انجام می داد، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه که مشهور است به گام دوم، بیان کردند که در این 40 سال چه کارهایی انجام دادیم و این کارها اگرچه شاید در حد انتظارات نبوده اما به نوبه خودش کارهای بزرگ و خارق العاده‌ای بوده است و از همین روی بود که ثمرات این انقلاب را به مردم گفتند.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: نکته دوم این این بیانیه این بود که این یک گام بوده و هنوز کارهای زیادی داریم که انجام نشده است.

زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی (عج) و تمدن‌سازی انقلاب

موسوی نژاد بیان داشت: همانطور که می دانید یکی از اهداف حکومت جمهوری اسلامی ایران این بود که می خواست زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) و حکومت ایشان بشود و رهبری در این بیانیه اشاره کردند که ما برای زمینه سازی و رسیدن به حکومت ایشان نیاز به رسیدن تمدن نوین اسلامی داریم.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات چند صد سال طول می کشد تا یک حکومت تمدن ساز باشد، مطرح کرد: رهبری در جای دیگری می فرمایند که ما نمی گوییم مانند برخی تمدن ها که به 300 یا 400 سال زمان برای تمدن سازی نیاز داشتند، همان قدر زمان نیاز داشته باشیم، اما با توجه به آثاری که مشاهده می شود خیلی زودتر می توانیم به افق تمدن سازی برسیم هرچند سختی های خودش را دارد و زمان می برد.

کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: رهبر انقلاب در این بیانیه موارد لازم برای تمدن سازی را بیان کردند تا بتوانیم گام دوم را محکم تر برداریم، هدفمان را گم نکنیم، راهی که طی کردیم و راهی که باید برویم را بشناسیم تا بتوانیم به سر منزل مقصود برسیم.

مرحله «دولت اسلامی» خیلی طولانی شده است

موسوی نژاد با بیان اینکه مراحلی که لازم است برای زمینه سازی حکومت حضرت مهدی (عج) طی شود، قبلا تبیین شده است، متذکر شد: ابتدا گام اول انقلاب اسلامی، نظام اسلامی در گام بعدی، گام سوم دولت اسلامی، جامعه اسلامی در گام چهارم و در گام آخر تمدن نوین اسلامی است.

وی اضافه کرد: همانطور که قبلا گفته شده ما دو مرحله اول یعنی انقلاب و نظام اسلامی را طی کردیم و در مرحله دولت اسلامی هستیم که خیلی طولانی شده است و انتظار می رود که طولانی هم بشود چون کار بسیار سختی است.

مطالعات تشکیل حکومت اسلامی به سال‌ها قبل از انقلاب بر می‌گردد

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه انقلاب کردن کار بسیار آسان تری نسبت به ساختن نظام اسلامی بود، گفت: در مورد نظام اسلامی مطالعاتی از سالیان پیش از انقلاب آغاز شده بود که علامه «مصباح» نقل می کردند که با شهید «بهشتی» و جمع دیگری از بزرگان سال ها مطالعاتی می کردیم که اگر انقلابی انجام دادیم و حکومتی ایجاد شد، این حکومت اسلامی چه ویژگی هایی باید داشته باشد که وقتی به مرحله نظام سازی می رسیم بدانیم چه اتفاقی قرار است انجام شود و چه کارهایی باید انجام دهیم.

حکومتی که نمونه مشابه نداشته است

موسوی نژاد تاکید کرد: با توجه به اینکه هیچ تجربه مشابهی از یک حکومت اسلامی غیرمعصوم وجود نداشته است، اینگونه حکومت کردن بسیار سخت است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای حکومتی که یک نظام لیبرال دموکرات می خواهد برقرار کند، نمونه های زیادی وجود دارد و می تواند بهترین نوع را انتخاب کند و نظامات خود را بچیند؛ اما برای تأسیس حکومت اسلامی که معصوم بالا سرش نبوده و تا حالا نداشتیم قضیه متفاوت است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: برای چنین حکومتی علاوه بر زحمت براندازی حکومت طاغوت، باید بداند چگونه می خواهد حکومت کند و بهترین نوع حکومت را ایجاد کند.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: علامه مصباح در جایی بیان می کند که «ما که به این حکومت رسیده ایم هیچکس نمی گوید این نوع حکومت وحی منزل است و کسی نمی گوید بهترین نوع حکومت است، ممکن است سالیان بعد نوع حکومتی بیان شود که ایده آل‌تر باشد».

وی با اشاره به اینکه در این حکومت نظام اسلامی زحمات بسیار زیادی کشیده شده است، اظهار داشت: این قانون اساسی اگرچه بی عیب و نقص نیست اما قانون به نسبت کم نقصی است.

نتیجه شکل گیری «دولت اسلامی»، تحقق «جامعه اسلامی» است

این کارشناس سیاسی یادآور شد: اگرچه نظام اسلامی از نظر زمانی زود محقق شد، اما دولت اسلامی کمی زمانبر شده است که اگر دولت اسلامی شکل بگیرد، جامعه اسلامی را در پی خواهد داشت چراکه مردم به حاکمان خود شبیه ترند تا پدر و مادر خود.

موسوی نژاد ادامه داد: اگر ما بتوانیم دولت اسلامی را شکل دهیم نتیجه آن جامعه اسلامی است و جامعه ای که اصلاح بشود و الگو بشود، بعد از آن زمینه ظهور محقق می شود و تمدن اسلامی شکل می گیرد.

وضعیت 2 کانون دشمنی جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران

وی در خصوص اشاره مقام معظم رهبری در بیانیه خود به وجود 2 کانون دشمنی علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: تا جایی که اطلاع دارم منظور از 2 کانون دشمنی علیه جمهور اسلامی ایران، محوریت شرق و محوریت غرب است که شرق همان شوروی، کمونیست و مارکسیست بود که نابود شده است و غرب هم استکبار جهانی و نظام سرمایه داری امریکا و غرب است که فرمودند در حال نابودی است و مظهر آن امریکاست.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: نظریه پردازان خودشان از جمله «فرانسیس فوکویاما» می گویند که نظام سرمایه داری دچار چالش های جدی شده است و به عقبه تئوریک خودشان ایراد وارد می کنند که می گویند شاید این عقبه تئوریک اشتباه بوده است که اینگونه به این نظام سرمایه داری خدشه وارد می شود.

موسوی نژاد در همین خصوص متذکر شد: به عنوان مثال در مورد خروجی عملکرد نظام سرمایه داری، آمارهای بین المللی منتشر می کنند که به کشوری مثل «انگلستان» که خودش را بریتانیای کبیر معرفی می کند، تعداد فقرایش از ایران بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله درحالی اتفاق افتاده است که سالهاست انگلستان در نظام سرمایه داری رشد می کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ایران سال ها عقب مانده بود و در دوران «پهلوی» در حال عقب رفت بود، ابراز داشت: شاید 40 سال است که کشور مسیر خود را عوض کرده است و پرسرعت حرکت می کند.

اگر سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا می شد، شاهد مشکلات امروز نبودیم

موسوی نژاد در خصوص اقتصاد مقاومتی و تاکید رهبری نسبت به آن بیان داشت: اگر به بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی که رهبری ابلاغ کرده اند معتقد باشیم مشکلات کشور حل می شود.

وی تبیین کرد: خیلی ها مطالعه ای نسبت به اقتصاد مقاومتی و اطلاعات دقیقی ندارند و از آن به «اقتصاد ریاضتی» نام می برند.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: اقتصاد ریاضتی یعنی حقوق کارمندان هرسال کاسته شود و مالیات افزایش یابد در حالی که اقتصاد مقاومتی هرگز چنین رویکردی و هیچ ربطی به این موضوعات ندارد.

موسوی نژاد تصریح کرد: برخی اقتصاد مقاومتی را اقتصاد دولتی معرفی می کنند درحالی که اقتصاد مقاومتی می گوید خصوصی سازی باید شکل بگیرد البته دقیق و درست.

وی عنوان کرد: اگر سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری ابلاغ شده است همان 5 سال پیش درست پیاده و پیگیری می شد، ما شاهد مشکلات امروز نبودیم و بسیاری از مشکلات امروز به اجرایی نشدن بندهای اقتصاد مقاومتی برمی گردد.

کارشناس مسائل سیاسی در خصوص اجرایی نشدن سیاست های اقتصاد مقاومتی در این سالها، تاکید کرد: متاسفانه نه اینکه ناتوانی وجود داشته باشد بلکه گویی اعتقادی به بندهای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد و کار خودشان را انجام می دهند و به این بندهای اقتصاد مقاومتی اعتنایی نمی کنند.

موسوی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: که بخش هایی که مسئولین دلسوزی هستند می بینیم رشد پرسرعت دارند و آسیبی هم ندیدیم اما قسمت هایی که نسبت به رعایت سیاست های اقتصاد مقاومتی کم لطفی شده است به شدت آسیب دیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار