خباثت‌های ترامپ علیه ایران-2/

چرایی اعمال مجدد تحریم‌های گذشته آمریکا علیه ایران/ تلاش ترامپ برای منزوی کردن تهران بی‌فایده است

هدف ترامپ از باز گرداندن تحریم‌ها، نابودی برجام، محدود سازی برنامه دفاعی و موشکی و متلاشی کردن اقتصاد ایران و حذف نقش واقعی ایران از معادلات منطقه‌ای است.
کد خبر: ۳۳۳۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ - 18February 2019

اعمال مجدد تحریم‌های گذشته در دو مرحله علیه ایرانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس ـ رامین مجنون پیله‌رود؛ ترامپ پس از خروج آمریکا از برجام با اعلام مجازات و تحریم‌های جدید علیه ایران در دو مرحله زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه بار دیگر دشمنی خود را نسبت به ملت ایران به نمایش گذاشت. تشکیل گروه اقدام ایران به ریاست برایان هوک مدیر طرح ریزی‌های سیاست خارجی، توسط مایک پمپئو، از دیگر اقدامات خباثت آمیز ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. قرار است این گروه در سایه خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای تلاش‌های خود برای تغییر در جمهوری اسلامی ایران را به شدت به مرحله اجرا، برساند. در نتیجه این اقدام، تحریم‌های آمریکایی که به واسطه برجام رفع شده بود، در دو نوبت علیه ایران باز گردانده شدند. اولین نوبت در اواسط مردادماه سال جاری اتفاق افتاد که مستقیما با مبادلات ارزی و ریالی، فروش طلا و سایر فلزات گران‌بها و همچنین تحریم صنعت خودرو سازی و تامین قطعات و خرید و فروش هواپیما‌های مسافربری در ارتباط بود. دومین موج از بازگشت تحریم‌ها در اواسط آبان‌ماه بود که تحریم صنایع نفت و گاز، کشتیرانی و بیمه و سایر خدمات اقتصادی و بانکی را شامل می‌شد.

هدف از اعمال تحریم‌های جدید ایجاد اثرات قابل توجهی بر اقتصاد ایران و همچنین تغییر رفتار ایران در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و به طور عمده صنعت نفت و گاز ایران می‌باشد. هدف اصلی آمریکا در برهه کنونی با اعمال مجدد و دو مرحله‌ای تحریم‌های هسته‌ای، ممانعت از فروش نفت و نیز هر گونه تعاملات مالی، بانکی، تجاری و اقتصادی بین ایران و دیگر کشور‌ها و در نهایت فروپاشی اقتصاد ایران و تغییر رفتار آن در اقدامات منطقه‌ای و بین المللی و خروج کامل از سوریه و عراق و همچنین کنار گذاشتن ساخت موشک‌های بالستیک با برد بلند است.

تغییر رفتاری که ترامپ تعریف کرده به قدری دامنه دار و عمیق است که عملاً هدف اصلی آن، رسیدن به استحالۀ نظام است و چیز دیگری از آن استنباط نمی‌شود.

اما او از راه نظامی در پی تغییر نظام نیست و می‌خواهد این کار با فشار‌های اقتصادی و به صورت داوطلبانه از سوی ایران انجام شود. به نظر می‌رسد که آمریکا قصد حمله نظامی به ایران را ندارد و گمان می‌کند که با فشار‌های اقتصادی و سیاسی موفق به تغییر رفتار ایران می‌شود.

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد: واشنگتن در تحریم ایران جدی است.

هدف ترامپ از باز گرداندن تحریم‌ها، نابودی برجام، محدود سازی برنامه دفاعی و موشکی و متلاشی کردن اقتصاد ایران و حذف نقش واقعی ایران از معادلات منطقه‌ای به ویژه سوریه، عراق و یمن و مهم‌تر از همه سقوط نظام حکومت فعلی ایران است. در ضمن موضع رسمی کاخ سفید این است که از طریق زور و تحریم ایران را به پای میز مذاکره دو جانبه بکشاند.

تغییر رژیم و بر اندازی جمهوری اسلامی ایران

آمریکا در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» نیز آشکارا رویکرد تضعیف و بر اندازی نظام جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفته است. در این راستا، ترامپ با اعلام خروج آمریکا از برجام و احیای تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، وارد جنگ اقتصادی با هدف ایجاد فقر گسترده و بروز ناآرامی‌ها در ایران شده است. تغییر رژیم ایران و براندازی حکومت اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و حمایت از نا آرامی‌های موجود در ایران در سال‌های گذشته از جمله اهداف و اقدامات دیگر ترامپ علیه ایران است که تلاش وی برای منزوی کردن تهران یا ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران را بی‌فایده است.

انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو  به بیت المقدس

ترامپ برای رسیدن به اهداف ننگ و بی مبالات خود فقط در ایران دست به حرکت‌های نا معقول نمی‌زند. کما اینکه انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس یکی دیگر از اقدامات خباثت آمیز وی علیه صلح و آزادی قدس است. البته باید گفت: این اقدام او نیز با توجه به همسویی فلسطین و انتفاضه با انقلاب اسلامی، در راستای تضعیف جمهوری اسلامی ایران بوده است.

جلوگیری از صدور روادید برای ایرانیان

عدم صدور روادید از طرف آمریکا برای مهاجران ایرانی جهت ورود و اقامت در ایالت‌های آمریکا و همچنین تدوین قانون ضد مهاجرت در خصوص اتباع ایرانی از جمله اقدامات خصمانه دونالد ترامپ در این سالهاست که دشمنی خود و دولت متبوعش را علیه ملت ایران به اثبات رسانده است.

ادامه دارد ...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار