امیر حاتمی در مراسم رونمایی از زیردریایی فاتح عنوان کرد؛

ارتقای قابلیت‌های راهبردی نیروی دریایی/ قابلیت ویژه زیردریایی «فاتح»

وزیر دفاع گفت: یکی از اولیت‌های صنعت دفاعی کشور و دربرنامه چهارساله وزارت دفاع در دولت دوازدهم ارتقای قابلیت‌های راهبردی نیروی دریایی منظور شده و در این چهارچوب گام‌های موثری برداشته شده است.
کد خبر: ۳۳۳۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴ - 17February 2019

دستیابی صنعت دفاعی به جایگاه پیش‌بینی شده در چشم انداز ۲۰ سالهبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در مراسم رونمایی از زیردریایی فاتح و الحاق آن به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ابتدا می‌خواهم موفقیت جدید جوانان برومند کشورمان در صنعت دفاعی را که به مجموعه موفقیت‌های پی در پی آن‌ها اضافه می‌شود، به این متخصصان عزیز، ملت بزرگ ایران، دولت و رئیس جمهور که همواره پشتیبان نیرو‌های مسلح و به ویژه صنعت دفاعی را مدبرانه با رهنمود‌ها و تدابیر هوشمندانه هدایت و مدیریت می‌کنند، تبریک عرض می‌کنم.

وزیر دفاع با اشاره به اهمیت دریا و قدرت دریایی، گفت: سواحل طولانی ما در جنوب شامل دریای عمان و خلیج فارس، مهم‌ترین عامل ژئوپلتیکی در موقعیت کشورمان است که یکی از ابعاد عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و فرصت‌های فراوانی را برای توسعه کشور و ایفای نقش ملت ایران در تامین امنیت برای ملت‌های منطقه فراهم آورده است.

امیر حاتمی ادامه داد: ایران در مقاطعی از تاریخ به عنوان یک قدرت بزرگ دریایی بوده، اما در دوره‌هایی از جمله سده‌های منتهی به انقلاب اسلامی، بویژه در دوره استعمار و در شرایطی که قدرت کشور درسایر حوزه‌ها نیز رو به اضمحال رفته، مورد بی توجهی قرار گرفته است. ایران دارای سابقه طولانی حضور دردریا به عنوان یک قدرت دریایی بوده با وجودی که در چندین سده از این امر غفلت شده که جالب است بخش قابل توجهی از آن در دوره استعمار بوده است، اما در دهه‌های اخیر مورد توجه نظام قرار گرفته و به حول و قوه الهی، امروز دارای سرمایه عظیم در این حوزه هستیم که مهم‌ترین آن نیروی‌های انسانی متعهد، متخصص و کارآمد است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است و نقش مهمی در بازدارندگی فعال که رویکرد اصلی در دکترین دفاعی کشور است، ایفا می‌کند، تصریح کرد: به همین جهت، یکی از اولیت‌های صنعت دفاعی کشور و دربرنامه چهارساله وزارت دفاع در دولت دوازدهم ارتقای قابلیت‌های راهبردی نیروی دریایی منظور شده و در این چهار چوب گام‌های موثری برداشته شده است و زیردریایی فاتح از آن جمله است که امروز تحویل نیروی دریایی پر افتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.

وی ادامه داد: ناوگان‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس‌ها و در عین حال، حضور مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره گیری خلاقانه از تجهیزات و نیروی انسانی، در خلیج مهم و راهبردی فارس بعد دیگری از قابلیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش می‌گذارد؛ که نیازمند پشتیبانی تمام است بر آنیم در مسیر دستیابی و بازیابی قدرت دریایی جهموری اسلامی ایران که شایسته ملت ایران و زمینه‌ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی با گامی‌های استوار و مصمم حرکت کنیم.

امیر حاتمی با بیان اینکه در زمینه صنعت دریایی که مولفه بسیار مهم در قدرت دریایی است، تا سال 57 هیچ محصول بومی نداشتیم و در واقع فاقد صنعت دریایی بودیم و کل صنعت دریایی ما وابسته به غرب بود، اظهار داشت: امروز علاوه بر صنعت دریایی بزرگی که در بخش تجاری و غیر نظامی داریم، سازمان صنایع دریایی مستقل از سایر صنایع دفاعی در وزارت ایجاد شده و امروز 95 خانواده محصول در حوزه‌های سطحی و زیر سطحی را تولید می‌کنیم. صنایع دریایی وزارت دفاع یکی از حوزه‌های صنعتی در بخش دفاع است که پس از گذشت 4 دهه تلاش و مدیریت جهادی، امروز به بلوغ رسیده است.

وزیر دفاع تصریح کرد: مسیر توسعه و پیشرفت صنعت دریایی ما در هر دو بخش شناوری اعم از سطحی و زیر سطحی اثر سطحی و تندرو و سامانه‌های سلاح وتجهیزات آن‌ها به موازات هم طی شده است. در بخش اول که تا حد زیادی مشترک با صنعت دریایی غیر نظامی است، می‌توانیم به تجهیز ناوگان غیر نظامی هم کمک کنیم، که اخیراً تولید 44 فروند برای سازمان بنادر توافق شده، با برخورداری از عمق فناوری در این صنعت، به قابلیت طراحی وساخت بومی شناور‌های سطحی، زیر سطحی، اثر سطحی وتندرو دست یافته‌ایم و با هیچ گلوگاه فناورانه در این زمینه مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه در زمینه تجهیز این شناور‌ها نیز در تراز نیاز‌های بومی دفاعی خود قرار گرفته‌ایم، گفت: یکی از فناوری‌های پیچیده مربوط به شلیک موشک از زیر آب است که در این زمینه به موفقیت بزرگی دست پیدا کردیم.

امیر حاتمی مهم‌ترین ویژگی دفاع جمهوری اسلامی ایران را کم هزینه بودن و بومی بودن آن برشمرد و خاطرنشان کرد: ما با تکیه بر توان داخلی، امروز موفق شده‌ایم بیش از 85 درصد نیاز‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی نیرو‌های مسلح را در داخل تامین کنیم.

وزیر دفاع تاکید کرد: اعلام می‌کنم ما در صنعت دفاعی به بلوغ رسیده‌ایم و این در حالی است که بودجه دفاعی ما به رغم تهدید‌های مختلف نظامی که وجود دارد و باید نیرو‌های مسلح آماده و توانمند در اختیار داشته باشیم، با کشور‌های مشابه در منطقه قابل مقایسه نیست و بسیار پایین‌تر از آنهاست.

وی با تاکید بر نقش بخش خصوصی در چرخه دفاعی کشور، گفت: بهره گیری از استعداد‌های بخش‌های غیر دولتی از افتخارات صنعت دفاعی کشور بوده؛ در تولید محصولات صنعتی دفاعی، علاوه بر سازمان‌های تخصصی صنعتی بالغ بر پنج هزار واحد صنعتی و خدماتی و 500 شرکت دانش‌بنیان و 100 دانشگاه در سراسر کشور بکار گرفته شده‌اند در حالی که در گذشته کار روی صنعت دفاعی اختصاص به یک سازمان دولتی داشت.

امیر حاتمی عنوان کرد: این پیشرفت‌ها در حالی حاصل شده که بخش دفاع در چهار دهه گذشته در نوک حملات تحریمی دشمنان قرار داشته است.

وزیر دفاع با بیان اینکه امروز صنعت دفاعی بدون تردید به جایگاهی که در چشم انداز کشور پیش بینی شده بود، دست یافته در حالی که هفت سال تا افق چشم انداز باقی مانده است، خاطرنشان کرد: همان‌طوری که اشاره شد شتاب در صنعت دفاعی در سال‌های اخیر به مراتب افزایش یافته که ناشی از بلوغ در این صنعت و تلاش جهادی بوده و ازجمله در سال 1397 این شتاب محسوس‌تر بود. به طوری که در این مدت نزدیک به 100 پروژه تحقیق وتوسعه به نتیجه رسیده است.

وی افزود: طراحی و ساخت زیردریایی 600 تنی کلاس متوسط فاتح که امروز تحویل نیروی دریایی ارتش می‌شود، ازجمله افتخارات صنعت دفاعی کشور در حوزه دریایی است و بدین ترتیب توانایی طراحی و ساخت زیردریایی‌ها‌ی کلاس متوسط اثبات شده و به حول و قوه الهی، تلاش ومجاهدت نیرو‌های توانمند این صنعت وحمایت دولت و به ویژه رئیس جمهور، شاهد تداوم این موفقیت‌ها و دستیابی به تجهیزات برتر خواهیم بود.

امیر حاتمی اظهار داشت: نکته مهم این است که این زیردریایی علاوه بر قابلیت پرتاب اژدر توانایی شلیک موشک‌های کروز ضد کشتی را دارد که برای اولین بار در کشور انجام شده است.

وزیر دفاع با اشاره به پیام رونمایی از زیردریایی فاتح، گفت: این زیردریایی علاوه بر اینکه در دفاع و تامین امنیت ملت ایران در چارچوب رویکرد بازدارندگی فعال یک عنصر مهم و تاثیرگذار است و یک پیام مهم هم برای ملت‌های منطقه دارد و آن اینکه منطقه از ظرفیت و قابلیت‌های لازم برای تامین امنیت خود بدون نیاز به قدرت‌های سطله جوی فرامنطقه‌ای را داراست و آن‌ها باید از تحولات و رویداد‌های دهه‌های اخیر درس گرفته و با پایان دادن به مداخله‌جویی‌های خود که با ایجاد بی ثباتی، باعث ریخته شدن خون ده‌ها و صد‌ها هزار بی‌گناه در منطقه شده‌اند، سرنوشت منطقه را به ملت‌های منطقه بسپارید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار