نویسنده دفاع مقدس:

تقریظ، یکی از موضوعات جریان‌ساز در ادبیات دفاع مقدس است

رحیم مخدومی در جلسه چالش‌ها و فرصت‌های تقریظ آثار دفاع مقدس گفت: امروز یکی از موضوعات جریان‌ساز در ادبیات دفاع مقدس است و باید نگاهی واقع‌بینانه و بدون تعارف همراه با احساس مسئولیت به بحث تقریظ داشته باشیم.
کد خبر: ۳۳۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۹ - 18February 2019

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از کرمان، «رحیم مخدومی» در جلسه چالش‌ها و فرصت‌های تقریظ آثار دفاع مقدس در سالن نشست نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس اظهار داشت: شهدا با پرچمداری امام خمینی (ره) نشان دادند تا وقتی از نعمت شهادت بهره مند و برخوردار هستیم، ذلت را نخواهیم پذیرفت.

وی به بیان چگونگی شکل گیری ادبیات دفاع مقدس پرداخت و گفت: نعمت بزرگ ادبیات دفاع مقدس از سال 1368 و به همت 2 نویسنده بزرگ این عرصه، «مرتضی سرهنگی» و «هدایت الله بهبودی» شکل گرفت و در آن زمان که عده‌ای معتقد بودند جنگ به پایان رسیده و دیگر نباید درباره آن حرف زد، این دو بزرگوار چراغ ادبیات دفاع مقدس را روشن کردند.

نویسنده کتب دفاع مقدس تصریح کرد: سال 1368 در کنار باغچه‌ی حوزه هنری کانکسی برپا بود به نام «دفتر هنر و ادبیات دفاع مقدس» و این تولدی بود در عرصه ادبیات به نام «ادبیات دفاع مقدس» و اگر امروز جامعه‌ی ادبی به تقریظ‌‌‌‌ های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌بالد، این تقریظ‌ها بر کتبی نوشته می‌شود که بسترساز آن سرهنگی و بهبودی بوده‌اند و حتی مقام معظم رهبری فرمودند: «اگر من شاعر بودم برای سرهنگی ها و بهبودی ها قصیده می‌سرودم».

وی افزود: با همه کاستی‌ها و کمبودها، امروز یک هزار و 400 کتاب در عرصه دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده و امروز شاهد هستیم به قدری آثار این حوزه گسترده شده است که نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس به تنهایی و به صورت ویژه برگزار می شود.

مخدومی در ادامه با بیان اینکه تقریظ به معنای ستودن مکتوب یک اثر ادبی با پیشینه 2 هزار ساله است، افزود: تقریظ در ابتدا بیشتر به صورت تحسین و تکریم بر کتب نوشته می شد و البته این عبارت در چهل سال انقلاب تا قبل از دهه 70 شنیده نشده بود تا اینکه رهبری از اوائل دهه 70 این پدیده را رقم زدند و در دهه 80 بحث تقریظ به صورت جدی مطرح شد.

تقریظ یکی از موضوعات جریان ساز در ادبیات دفاع مقدس است

وی با تاکید بر توجه به بزرگی، عظمت و ضرورت تقریظ رهبری بر کتب دفاع مقدس تصریح کرد: امروز تقریظ یکی از موضوعات جریان ساز در ادبیات دفاع مقدس است و باید نگاهی واقع بینانه و بدون تعارف همراه با احساس مسئولیت به بحث تقریظ داشته باشیم و افقی که برای ادبیات دفاع مقدس ترسیم شده است، متاسفانه از سوی برخی افراد و حتی مسئولین برخی نهاد های انقلابی درک نشده است.

مخدومی در ادامه با اشاره به توجه ویژه رهبری به ادبیات دفاع مقدس تصریح کرد: ایشان بیشتر کتاب‌های دفاع مقدس را مطالعه کرده و حتی برای خانواده خود نیز می خوانند و همچنین دیدار خصوصی با فعالان عرصه ادبیات دفاع مقدس، دادن سوژه دفاع مقدسی به فیلمسازان، برگزاری شب خاطره و عیادت از فعالین فرهنگی دفاع مقدس از جمله نشانه‌های توجه ایشان به ادبیات دفاع مقدس است.

تقریظ یکی از موضوعات جریان ساز در ادبیات دفاع مقدس است

همچنین در این نشست «احمد یوسف زاده» نویسنده کتاب «آن بیست و سه نفر »و «اردوگاه اطفال» اظهار داشت: نسل امروز بسیار علاقه‌مند به مطالعه آثار دفاع مقدس هستند به نحوی و امروز نویسندگان دفاع مقدس توسط دانش‌اموزان و دانشجویان به چالش کشیده می‌شود و شاید یکی از دلائلی که قبلا بحث دفاع مقدس مورد توجه نبود این بود که ما در قله دفاع مقدس بودیم و امروز با فاصله گرفتن از این قله به عظمت آن پی می بریم.

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا خواندن آثار دفاع مقدس نیاز امروز جامعه است، افزود: به جرات می توان گفت بسیاری از شهدای مدافع حرم ما با خواندن کتب دفاع مقدس که مردانگی، شجاع و ایثار تزریق می کند رهسپار دفاع از حرم اهل بیت شدند و در حقیقت نوشتن کتب دفاع مقدس ادامه دادن راه حضرت زینب(س) است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها