ظریف:

شنا کردن علیه موج یکجانبه‌گرایی آمریکا جرأت می‌خواهد

وزیر امور خارجه ایران گفت: شنا کردن علیه موج عظیم یکجانبه‌گرایی نظامی آمریکا، نیاز به سرمایه‌گذاری، خطر کردن، شجاعت و جرأت دارد و باید ببینیم چقدر اروپا این آمادگی را دارد.
کد خبر: ۳۳۳۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ - 18February 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ به این شهر سفر کرده بود، پیش از ترک مونیخ در اظهاراتی درباره شکاف بین آمریکا و اروپا اظهار داشت: طبیعتا شکافی که بین اروپا و آمریکا و بین آمریکا و بقیه دنیا پیدا شده، یک شکاف واقعی است.

وی توضیح داد: به خاطر اینکه دولتی در آمریکا روی کار آمده که می‌خواهد با زور و ارعاب سیاست‌های غیر موجهش را، حالا اگر سیاست عاقلانه بود یک بحثی بود، سیاست‌هایی که خیلی از مردم آمریکا، همه مردم اروپا و بقیه مردم دنیا معتقدند که عاقلانه نیست و حتی در جهت منافع آمریکا نیست را می‌خواهد به همه دنیا تحمیل کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: شاهد بودیم اجلاس ورشو تقریبا 90 درصد کسانی که در آن اجلاس شرکت کرده بودند، با اکراه شرکت کرده بودند، همه به ما می‌گفتند که به خاطر نوع روابط شان با آمریکا و نوع فشاری که آمریکا بر آن‌ها اعمال کرده بود، انتخاب دیگری نداشتند.

ظریف گفت: این حتما یک عکس العملی دارد و این عکس العمل واقعی است. اما اینکه چقدر اروپایی‌ها آمادگی داشته باشند که در برابر این احساسی که نسبت به آمریکایی‌ها دارند که ترکیبی از احساس تحقیر و تحمیل توسط آمریکایی‌ها و از یک طرف احساس اینکه آمریکایی‌ها دارند دنیا را به هم می‌ریزند و آقای ترامپ دارد نظم جهانی را به هم می‌ریزد، بایستند، جای سوال است.

به گفته ظریف آمریکایی‌ها الان خودشان معتقدند نظمی که آمریکا 70 سال در شکل گیری آن نقش داشته، الان توسط آقای ترامپ به هم ریخته می‌شود.

وی افزود: طبیعتا از همه بیشتر کشور‌های نزدیک به آمریکا نگران به هم ریختن این نظم هستند و عکس العمل و نگرانی واقعی است. اما اینکه چقدر در برابر این اقدام می‌کنند و آمادگی دارند برای مقابله با آن ریسک و سرمایه گذاری کنند، واقعا زیر سوال است. در سخنرانی‌ام گفتم نمی‌توانید شنا کنید بدون اینکه تَر شوید، شنا کردن علیه این موج عظیم یکجانبه گرایی نظامی آمریکا، یک حرکتی است که نیاز به سرمایه گذاری، خطر کردن، شجاعت و جرأت دارد و باید ببینیم چقدر اروپا این آمادگی را دارد.

ظریف خاطرنشان کرد: اگر الان اروپا این ایستادگی را نکند، دلیلی ندارد که بعد از پایان دوره آقای ترامپ این کشتی متوقف شود. وقتی آمریکا یک سیاستی را در یک دوره ریاست جمهوری انتخاب می‌کند به این مسیر ادامه می‌دهد، اگر اروپایی‌ها منتظر نشستند که دو سال دیگر دولت آمریکا عوض بشود و این کشتی به مسیر قبلی برگردد، حتما این طور نخواهد شد، آمریکا همین مسیر را ادامه می‌دهد؛ حالا یک مقدار عاقلانه‌تر و یک مقدار با سرعت معقول تر.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها تمایل دارند که یک روز خودشان را با شرایطی مواجه نبینند که آمریکا به آن‌ها بگوید که باید رابطه تان را با چین و روسیه و دیگر کشور‌ها قطع کنید، باید از هم اکنون در مقابل این بایستند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها