محمودرضا اکرامی‌فر در نشت خبری کنگره سراسری شعر دفاع مقدس:

غیبت حاتمی‌کیاها و آبیارهای عرصه شعر/ لشکر تکاوران حوزه فرهنگ به کنگره شعر دفاع مقدس آمدند

دبیر کنگره سراسری شعر دفاع مقدس با اشاره به غیبت حاتمی‌کیاها و آبیارهای شعر گفت: 2 هزار و 450 شاعر، آثارشان را به کنگره شعر دفاع مقدس ارسال کردند که لشکر تکاوران حوزه فرهنگ محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۳۳۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹ - 18February 2019

غیبت حاتمی‌کیاها و آبیارهای عرصه شعر/ لشکر تکاوران حوزه فرهنگ به کنگره شعر دفاع مقدس آمدندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری بیست و یکمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس صبح امروز با حضور امیرسرتیپ دوم «حمیدرضا گرامی» رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و «محمودرضا اکرامی‌فر» دبیر این کنگره و «مهدی فاطمی» معاون ادبیات این سازمان برگزار شد.

اکرامی‌فر در ادامه این نشست ضمن تشکر از مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بخاطر اعتماد به وی، اظهار داشت: اگر بخواهیم بگوییم کنگره چه کاری کرده است، باید بگوییم کنگره چه باید می‌کرد و به عبارتی دیگر اهداف آن را بررسی و ذکر کنیم و سپس متناسب با آن ببنیم که آیا توانسته آن را پوشش دهد یا نه. 

وی به برگزاری جلسات کارشناسی این کنگره اشاره کرد و افزود: بحث جریان‌سازی در حوزه شعر دفاع مقدس از جمله اهداف ما بود. از سال 1391 تاکنون این کنگره تعطیل بوده یعنی عملاً در این حوزه فعالیتی صورت نگرفته است؛ نه اینکه شاعران، شعر نمی‌گفتند؛ نه. یعنی کنگره برگزار نمی‌شده است لذا احیای این فرآیند نیازمند به کار مضاعف داشت.

دبیر بیست و یکمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس تصریح کرد: از طریق شعر، فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌ بعد منتقل می‌شود. به عبارت دیگر یکی از ابزارهای جریان انتقال فرهنگی دفاع مقدس، شعر است چراکه شعر ظرفیت‌هایی دارد که برخی از هنرها ندارند. مثلاً شعر با استفاده از زمینه واژگانی و معنایی می‌تواند منجر به انتقال فرهنگ شود. شعر هم‌افزایی دارد یعنی یک شعر به هم‌افزایی ادبی کمک می‌کند و قابلیت تصویرسازی و دریافت ساده دارد. لازم نیست برای دریافت شعر مخاطب داخل سالن سینما بنشیند.

اکرامی‌فر به دیدار با غلامعلی حداد عادل اشاره کرد و گفت: چندی پیش حداد عادل بحثی داشت که تولید شعر کم هزینه است و ما می‌گوییم علاوه بر تولید شعر، مصرف شعر نیز کم هزینه است. چون احتیاج به خرید بلیط آنچنانی نیست و حتی برای شرکت در شب شعرها مجانی می‌توان حضور داشت. در ماشین و خیابان امکان شعر شنیدن وجود دارد بنابراین تولید و مصرف شعر هزینه کمی دارد.

وی تاکید کرد: شعر محیل و مخیل است و قابلیت تاویل پذیری دارد یعنی می‌تواند مخاطب را به خیال خودش ببرد و خیال او را برانگیزد و تجربه‌های مخاطب را افزایش دهد. شعر این قابلیت را دارد که بیشتر از سایر هنرها به فرهنگ دفاع مقدس کمک کند ضمن اینکه شعر مواد و ماده اولیه بسیاری از هنرهای دیگری مانند خوشنویسی، فیلم، سریال و موسیقی در زمینه دفاع مقدس است. یک خواننده اگر شعر نخواند، می‌خواهد چه بخواند؟ خواننده، شعر شاعر را می‌خواند و نوازنده بر اساس شعر موسیقی می‌نوازد لذا شعر یک ظرفیت، قابلیت و توانایی دارد که می‌تواند سایر هنرها را به حرکت در آورد. از این جهت شعر به عنوان یک فعالیت مهم در انتقال فرهنگ دفاع مقدس مطرح می‌شود.

دبیر بیست و یکمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس ادامه داد: هدف دیگر این کنگره انجام دین فرهنگی است؛ همه ما مدیون شهدا، رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس هستیم. شاعران نیز دین فرهنگی دارند که باید آن را ادا کنند. بنیاد حفظ آثار با این کنگره زمینه‌ای را ایجاد کرده تا آدم‌هایی که خود را مدیون خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران می‌دانند را ادا کنند. بحث ترویج باور دفاعی در حوزه مقدسات و انباشتگی فرهنگی نیز از اهدف ماست. وقتی شعر تولید می‌شود چیزی را خلق می‌کند که نیست. به عبارت دیگر شاعر یک خالق کوچک است که با خلق فضاها، معانی، نگرش‌ها و نگاه‌های جدید به حوزه معنا می‌افزاید و موجب افزایش فرهنگی و عناصر فرهنگی و بارور شدن فرهنگ دفاع مقدس می‌شود.

اکرامی‌فر اظهار داشت: امسال بحث این بود که اصلاً این کنگره برگزار شود یا کار دیگری مهم است که شورای سیاست‌گذاری به این نتیجه رسید که کنگره شعر دفاع مقدس برگزار شود. شاید این کنگره با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که شعر دارد، نزدیک‌ترین نشان‌ مسیر برای رسیدن به اهدافی است که مطرح شد. حرف اساسی ما این بود که رسانه باید وسط باشد چرا که رسانه یک رکن برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه کنگره‌های شعر دفاع مقدس همانند جشنواره‌های فیلم نیستند. نرگس آبیارها و ابراهیم حاتمی‌کیاهای شعر در این گونه جشنواره‌ها شرکت نمی‌کنند که معایبی دارد که به نظر من خسران است. چراکه بخشی از نیروهای کارآزموده به جای تولید معنا و شعر فقط استادی می‌کنند و دلیل آن مشکل مسوولین فرهنگی است. مسوولینی که دغدغه فرهنگی ندارد و به عبارتی در حوزه شعر مدیران دغدغه‌مند فرهنگی کم داریم؛ بیشتر کارمندان حوزه فرهنگ هستند. باید دغدغه داشته باشند تا موفق شوند. اگر بخواهیم با شعر فرهنگ دفاع مقدس را جاری کنیم باید مدیران دغدغه‌مند فرهنگی داشته باشیم نه کارمندان فرهنگ.

دبیر بیست و یکمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس علت عدم حضور بزرگان شعر در این کنگره‌ها کم بودن ارزش معنوی جوایز ادبی در جامعه دانست و گفت: وقتی در سینما کسی سیمرغ دریافت می‌کند مورد توجه قرار می‌گیرد اما کسی از دریافت «سرو» شعر شوق‌زده نمی‌شود. یعنی مدیران فرهنگی باید برای این کارها ارزش معنوی و تعریف داشته باشند. باید چنین کنگره‌ای ارزش رقابت برای شاعران بزرگ به وجود آورد؛ شاید خروجی ما چیزی نیست که شاعران را به رقابت ترغیب کند. نفر اول شعر کشور بخاطر 2 میلیون تومان حاضر به رقابت در چنین کنگره‌ای نیست، پس باید جایزه ما جایزه ارزشمندی باشد.

اکرامی‌فر تاکید کرد: امیدوایم بزرگان شعر ایران در کنگره‌ها صرفاً زینت المجالس نباشند بلکه محور فعالیت‌ها باشند. با تلاشی که ستاد مرکزی بنیاد حفظ آثار و همکاری ادارات کل بنیاد انجام دادند چیزی حدود هشت هزار و 439 شعر را در این کنگره بررسی کردیم که آمار خیلی خوبی است. 2 هزار و 450 شاعر، شعر فرستادند یعنی شرایطی فراهم شده تا 2 هزار و 450 نفر درباره دفاع مقدس فکر کرده‌اند تا از کدام زاویه به این همه فداکاری بپردازند که لشکر تکاوران حوزه فرهنگ محسوب می‌شوند و هرکدام حلقه‌های شعری دارند که جریان‌ساز است.

وی به استقبال شاعران مازندرانی اشاره داشت و ادامه داد: از استان مازندران یک هزار و 600 شعر به دست ما رسیده که بیشترین آمار است و از خراسان رضوی یک هزار و 133 شعر رسیده است، این تعداد شعر خیلی خوب است. به نظرم فعالیت خوبی صورت گرفته و آدم‌ها و سرشاخه‌های خوبی در استان‌ها فعال شده‌اند که مرجع‌های ادبی هر استان هستند. مثلاً در خراسان رضوی محمدکاظم کاظمی و عباس ساعی وارد حوزه شده‌اند و کارگردانی و مدیریت کار را برعهده دارند.

دبیر بیست و یکمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس گفت: داوری این کنگره در سه مرحله انجام شده است. داوری استانی در مرحله اول در استان‌ها انجام شد و منتخبین در مرحله کشوری داوری مقدماتی شده‌اند و داوری نهایی توسط تیم 10 نفره داوری انجام شده است و در هر پنج بخش «دفاع مقدس»، «جنگ نرم»، «شهدای شاخص»، «مقاومت بین‌الملل و مدافعین حرم» و «کودک و نوجوان» سه برگزیده اول، دوم و سوم خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار