حمیدرضا گرامی:

۲ هزار و ۴۵۰ شاعر در کنگره سراسری شعر دفاع مقدس شرکت کردند

رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس از شرکت ۲ هزار و ۴۵۰ شاعر در کنگره سراسری شعر دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۳۳۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ - 18February 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری بیست و یکمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس صبح امروز با حضور امیرسرتیپ دوم «حمیدرضا گرامی» رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، «محمودرضا اکرامی‌فر» دبیر این کنگره و فاطمی معاون ادبیات این سازمان برگزار شد.

گرامی در این نشست اظهار داشت: سازمان ادبیات یکی از زیرمجموعه‌های عملیاتی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که ماموریت‌های مختلفی در زمینه ادبیات، آموزش پیرامون دفاع مقدس و دایره المعارف دفاع مقدس بر عهده دارد.

وی از برگزاری بیست و یکمین دوره کنگره سراسری شعر دفاع مقدس در اسفندماه خبر داد و افزود: برگزاری یک کنگره فرآیند مفصلی دارد که تشکیل دبیرخانه و داوری آثار از جمله آن است که ما این فرآیند را پشت سر گذاشته‌ایم. این کنگره به همت آقایان محمود اکرامی‌فر دبیر علمی، میربابا دبیر اجرایی و فاطمی معاون ادبیات این سازمان به مرحله پایانی رسیده است. مراسم اختتامیه این رویداد سه‌شنبه هفتم اسفندماه در شهر شیراز برگزار خواهد شد.

رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در ۴۰ سالگی انقلاب شاهد برگزاری بیست و یکمین دوره این رویداد هستیم که چند سالی با وقفه همراه بوده و اولین بار در سال ۷۱ در خرمشهر و سپس در ارومیه، سنندج، ایلام، دزفول، آبادان، اصفهان، قزوین، خرم‌آباد، تهران، کرمانشاه، هرمزگان، فارس، یزد و تبریز برگزار شده بود و امسال مراسم پایانی این رویداد در شهر شیراز خواهد بود.

گرامی با طرح این سوال که چرا بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به بحث شعر می‌پردازد، گفت: ادیبان و نویسندگان ارزش فرهنگی هرکاری را به خوبی متوجه می‌شوند. ما اگر در سال‌های دفاع مقدس کاری انجام داده‌ایم براساس وظیفه و تکلیف بوده اما تاریخ را کسان دیگری می‌نویسند. این مهم با زبان ادب و هنر بهتر و بیشتر تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: در میان هشت هزار و ۴۰۰ قطعه شعری که امسال از شاعران دریافت کرده‌ایم، شاهد حضور شاعران جوانی بودیم که آن دوران را درک نکرده بودند و از طریق مطالعه با فعالیت ایثارگران آشنا شده بودند. سال ۷۱ ما با ۵۵ شاعر و ۶۰۰ اثر کنگره را شروع کردیم درحالی که امروز ۲ هزار و ۴۵۰ شاعر، هشت هزار و ۴۳۹ شعر خلق کرده‌اند.

رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اذعان کرد: تحولی در حوزه ادبیات صورت گرفته است. در بحث نشریه و مجوزهای نشر و چاپ تحولاتی تساعدی شکل گرفته است. در بیست و یک دوره کنگره شعر دفاع مقدس هر سال شاهد پیشرفت هستیم و در۴۰ سال به طور میانگین هر ۲ سال یک کنگره داشته‌ایم که ویژگی این کنگره‌ها ترویج فرهنگ دفاع مقدس همراه با تولید اثر بوده است و مراسم پایانی اختتامیه به عنوان نمادی برای تقدیر و تشکر برگزار خواهد شد.

گرامی خاطرنشان کرد: مرحله اول این کار به طور کامل در استان‌ها برگزار شد. یعنی انگار کنگره‌های کوچک استانی در مراکز استان برگزار شد و آثار بررسی و شعرای برتر معرفی و تجلیل شدند و سپس به مرحله کشوری راه یافتند. چیزی که برای اولین بار شاهد آن بودیم و در سال‌های قبل این اتفاق را نداشتیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار