مسوول کانون خادمین شهدا در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

کار‌های زمین مانده با عنایت شهدا انجام می‌شود

بروغنی معتقد است که شهدا به کار‌های فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت عنایت ویژه دارند، در کار بچه‌های کانون خادمین شهدا نیز هرجا گره‌ای افتاده باشد، خود شهدا آن را باز کرده‌اند.
کد خبر: ۳۳۳۹۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ - 19February 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سهم دولت در بحث فرهنگ هرچقدر هم که پررنگ باشد اما نمی توان از تاثیرگذاری نهادهای کوچک مردمی چشم پوشی کرد، همین نهادها و مجموعه های فرهنگی خودجوش که سالهاست بی هیچ توقع و سود مادی ای تنها برای اعتلای ارزش هایی که در گذر زمان با هجمه رو به رو می شوند تلاش می کنند تا پرچمی که به دست بزرگان کشور برافراشته شده بر زمین نماند.

«کانون خادمین شهدا» که چندین سال است در حوزه سیره شهدا فعالیت می کنند یکی از گروه های خودجوش مردمی است که در مشهد مقدس حضور دارد. پش از اوج گیری نهضت مقاومت با محوریت کشور سوریه و با حضور رزمندگانی از کشورهای مختلف از جمله ایران کانون خادمین شهدا کار خود را در موضوع شهدای مدافع حرم آغاز کرد و امروز در سومین سال شکل گیری در بین اهالی فرهنگ شهر مشهد شناخته شده است.

کار‌های زمین مانده به اسم شهدا انجام می‌شود

«حمیدرضا بروغنی» طلبه جوان اهل مشهد و مسوول کانون خادمین شهدا است که درباره چگونگی شکل گیری این کانون به خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس می گوید: کانون خادمین گمنام شهدا آذر 95 شروع به کار کرد، حدودا 10 نفر آقا بودیم که کار را با دیدار از خانواده شهدای مدافع حرم آغاز کردیم. ابتدای این راه نیز دیدار با خانواده شهید محرابی در روز چهارشنبه بود، از این رو محوریت کار کانون «چهارشنبه های شهدایی» شد.

وی در توضیح بیشتر درباره «چهارشنبه های شهدایی» ادامه می دهد: اتفاقی متوجه شدیم که شهید محرابی روز چهارشنبه به شهادت رسیده است، شهید بعدی ای که به دیدار خانواده او رفتیم از دوستان شهید محرابی بود و اتفاقا او نیز در چهارشنبه به شهادت رسیده بود. بعد از حدود 5 ماه از اولین دیدار، واحد خواهران کانون برای دیدار با همسران شهدا شکل گرفت.

گروهی که در ابتدا کارش را با دیدار از خانواده های شهدا آغاز کرد بعد چند سال برنامه های دیگری را دستور کار خود قرار داد که این برنامه ها تا به امروز ادامه داشته است، بروغنی می گوید: بازدیدهای ویژه مثل روز عید غدیر با خانواده شهدای سادات یا دیدار در روز مادر با مادران شهدا و یا روز دختر با دختران شهدا که از طرف پدرها به دختران شهدا هدیه می دهیم از جمله اقدامات دیگر گروه است. در سال نیز از 200 مادر شهید دفاع مقدس و همسر شهید با اهدای گل و تهیه شیرینی دیدار کرده و از آنان تقدیر می کنیم.

کار‌های زمین مانده به اسم شهدا انجام می‌شود

بروغنی تاکید دارد که کار خادمین شهدا کاملا مردمی است و کانون تنها مسوولیت اجرایی آن را دارد برای استناد به این حرف به یکی از فعالیت های گروه که بازتاب خبری خوبی هم در بین رسانه ها و مردم مشهد داشت اشاره کرده و ادامه می دهد: رنگ آمیزی قبور شهدا از جمله برنامه های ما بود که به سراغ مزار شهدای بهشت ثامن رفتیم و سنگ مزار شهدا را رنگ آمیزی کردیم. این کار طی 2 روز انجام شد و در مجموع 600 نفر از مردم ثبت نام شدند و کار رنگ آمیزی را انجام دادند، مادر شهیدی از ما تشکر کرد و گفت مدت زیادی بود که می خواست مزار فرزند شهیدش را رنگ آمیزی کند اما فرصت نمی کرد.

مسوول کانون خادمین شهدا از طرح دوم رنگ آمیزی مزار شهدا در خواجه ربیع صحبت کرده و می گوید: در خواجه ربیع حدود هزار و 700 شهید داریم که از خادمین شهدا ثبت نام به عمل آمد و طی پنج هفته کار رنگ آمیزی مزار شهدا انجام شد، اختتامیه ای برای پایان کار در بهشت ثامن و خواجه ربیع برگزار کردیم.

بروغنی به بخش دیگری از فعالیت های کانون خادمین شهدا اشاره کرده و توضیح می دهد: ما اولین کانون برتر استان در حوزه ایثار و شهادت انتخاب شدیم. سال گذشته در 2 مسجد منطقه کوهسنگی اولین اعتکاف شهدایی را برگزار کردیم که در مجموع 400 نفر شرکت کردند. نمایشگاه شهر مهدوی در ایام میلاد امام زمان (عج) در پارک کوهسنگی برگزار شد که غرفه های خوبی با موضوع کودک، رسانه، فرهنگی و شهدای سامرا برپا و برنامه های شادی برگزار شد که با استقبال خوب مردم مواجه شدیم.

کار‌های زمین مانده به اسم شهدا انجام می‌شود

مسوول کانون خادمین شهدا معتقد است که کار برای شهدا بدون اجر نمی ماند، او زندگی خودش را هم مدیون شهدا می داند و می گوید: ما هرآنچه داریم را مدیون شهدا هستیم، افرادی که در این کار به ما کمک می کنند یا شاغل، یا کارمند و یا دانشجو هستند اما همه برای شهدا دست به کار شده اند و می دانند بدون اجر نمی مانند، تا به حال هرجا گرهی در کار افتاده شهدا دستمان را گرفته اند و مورد عنایت ویژه آن ها قرار گرفته ایم نمونه اش برپایی کاروان اربعین خواهران و دیدار خصوصی با پیکرهای شهدا است.

وی در توضیح سختی های کار فرهنگی می گوید: کار فرهنگی بدون مشکل نیست اما هر زمان که اسم شهید و شهدا می آید خیلی ها به صورت خودجوش کار روی زمین مانده را انجام می دهند. تا به امروز همه کارها به لطف شهدا و کمک خدا به خوبی انجام شده. توقع داریم که بنیادها و موسساتی که در زمینه سیره شهدا کار می کنند همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

بروغنی در رابطه با برنامه های بعدی کانون در سال آینده می گوید: سال آینده یادواره شهدای مفقودالاثر مدافع حرم را با کمک آستان قدس رضوی در مشهد برگزار می کنیم، برنامه دیگر که در ماه آینده در روزهای هفت، هشت و نهم اسفندماه برگزار می شود طرح مادران گمنام است که در سومین دوره برگزاری آن به دیدار مادران شهدا می رویم. نمایشگاه شهر مهدوی را نیز در نیمه شعبان خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها