در سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) صورت گرفت؛

روایت 9 مادر و خواهر در کتاب «گهواره‌های نیلوفری»

نویسنده کتاب «گهواره‌های نیلوفری» گفت: در این کتاب تلاش شده که بیش از خود شهدا به‌طور مشخص و خاص‌تر به شخصیت مادران و خواهران شهدا پرداخته شود.
کد خبر: ۳۳۴۰۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ - 19February 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، امروز سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) بانوی بزرگوار در سیزدهم جمادی‌الثانی است که به‌عنوان روز ‌«تکریم مادران و همسران شهدا» نام‌گذاری شده تا زمینه‌ای برای تعظیم به ایثار و فداکاری مخلصانه زنان شهیدپرور سرزمین اسلامی‌ فراهم شود.

کتاب «گهواره‌های نیلوفری» گفت‌وگو با خواهران و مادران دو شهید استان قزوین است که توسط زهرا عبداللهی و مرضیه زرآبادی‌پور تدوین‌ شده و با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین در هزار نسخه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب قزوین منتشر شده است.

۹ مادر و خواهر شهید راوی سبک زندگی خویش شدند

زهرا عبداللهی در خصوص چگونگی نگارش این کتاب گفت: تهیه و تألیف کتاب گهواره‌های نیلوفری با توجه به برگزاری کنگره ملی شهدا در قزوین، خردادماه امسال به سفارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد؛ این کتاب حاصل گفت‌وگو با ۹ مادر و خواهر شهید است که در خانواده‌شان دو شهید و بیشتر تقدیم انقلاب کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این کتاب تلاش شده که بیش از خود شهدا به‌طور مشخص و خاص‌تر به شخصیت مادران و خواهران شهدا پرداخته شود؛ سبک زندگی، منش، شیوه‌های تربیتی و نحوه ارتباط مادران و خواهران شهدا با فرزندان و برادرانشان مدنظر ما بود، هر چند که این افراد در بخش‌هایی از گفت‌وگوها از فرزند و برادر شهید خود نیز سخن گفته‌اند.

این نویسنده تصریح کرد: یکی از خاص‌ترین ویژگی مادران شهدا که تقریباً در بین همه‌کسانی که با آن‌ها گفت‌وگو کردیم مشترک بود مدیریت اقتصادی در خانواده است، مادر خانواده در دوران دفاع مقدس بدون اینکه نامی از کارآفرینی یا اقتصاد مقاومتی باشد خود به‌گونه‌ای کارآفرین بود و مدیریت اقتصادی خانواده را بر عهده داشت و ازاین‌جهت الگوی بانوان امروز محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: در کتاب «گهواره‌های نیلوفری» با مادر یا خواهر شهیدان احمدی، رجب لو، عبدالرزاقی، قاقازانی، زرآبادی پور، حاجی میری، عباسیان‌پور، شفیع‌آبادی و کبیری گفت‌وگو شده است.

روایت 9 مادر و خواهر در کتاب «گهواره‌های نیلوفری»

«نیلوفر» سنبل پاکی و خلوص و «گهواره‌» نماد رشد

مرضیه زرآبادی‌پور دیگر نویسنده این کتاب نیز در این خصوص بیان داشت: این کار تجربه خوبی برای خود من بود و خیلی یاد گرفتم و تجربه کسب کردم؛ یکی از ویژگی‌های مشترکی که همه مادران شهدا داشتند صبر و استقامتشان بود؛ حدود الهی را رعایت می‌کردند و همگی به‌اتفاق به رزق و روزی حلال معتقد بودند.

وی در خصوص انتخاب عنوان کتاب عنوان کرد: نیلوفر سنبل پاکی و خلوص است گلی که در مرداب رشد می‌کند، اما رو به خورشید است،‌ ریشه این گل نماد استقامت و پایداری است و گهواره‌ها نماد رشد است و فکر می‌کنم ترکیب این دو کلمه برای عنوان کتابی با این محتوا که مربوط به مادران و خانواده‌های شهداست ترکیب خوبی است.

زرآبادی‌پور با بیان اینکه تعداد خانواده های قزوینی که دو شهید و بیشتر تقدیم کرده‌اند، بیشتر از این تعداد است که ما در این کتاب اشاره کرده‌ایم، عنوان کرد: برخی از مادران شهدا در قید حیات نبودند و برخی دیگر هم حاضر به مصاحبه نشدند.

این نویسنده تصریح کرد: زمان برای نگارش کتاب اندک بود از این رو از اوایل تیر تا اواخر مهرماه کار مصاحبه، پیاده سازی، نگارش و ویرایش کتاب به اتمام رسید؛ پیاده‌سازی مصاحبه‌ها بر عهده بنده و ویرایش و متن نهایی نیز بر عهده خانم عبداللهی بود.

وی افزود: برای خود من به شخصه دیدار و گفت‌وگو با خانواده های شهدا، آشنایی با سبک زندگی و دیدگاه و ایدئولوژی آنها درباره تربیت، فرزند پروری و فرهنگ ایرانی - اسلامی بسیار جذاب بود و به شخصه تجربه خیلی خوبی در این زمینه کسب کردم.

کتاب «گهواره های نیلوفری» در ۱۸۴ صفحه همراه با تصاویر شهدا تنظیم شده که متنی روان و ساده دارد و خواندن آن را به همه اقشار جامعه توصیه می‌شود. در نگارش این کتاب از راهنمایی ها و مشاوره «حمیدرضا سبحانی‌نژاد» از نویسندگان قزوینی بهره‌برداری شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار